Bemærk, at § 11 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 11, om det har en betydning.
- Side 215 -
...mulighed for varigt ophold eller med henblik på midlertidigt ophold.11. Jf. Udl.bkg. § 15, stk. 1, henholdsvis stk. 3 og 4. I de i stk. 2 nævnte tilfælde kan begge former for opholdstilladelse anvendes, idet der navnlig skal tages hensyn til formålet med opholdet. Disse bestemmelser er fastsat med hjemmel i Udl. § 12, jf. bkg. nr. 1020 af 23. juni 2020.
(...)
...7, stk. 3 siden vedtagelsen af denne bestemmelse i 2015,22. Jf. lov nr. 153 af 18. februar 2015. er den lovbestemte regel om, at opholdstilladelse for konventionsflygtninge og personer med almindelig beskyttelsesstatus – herunder for kvoteflygtninge med konventions- eller beskyttelsesstatus – skal udstedes med henblik på midlertidigt ophold, først
(...)
- Side 216 -
...16. Det må bemærkes, at opholdsdokumenter udstedt i henhold til EU-reglerne er undtaget fra bestemmelserne om tidsbegrænsning mv.66. Jf. Udl. § 11 modsætningsvis, jf. § 6 samt EU-bkg. kapitel 6, der indeholder særlige regler om udstedelse og eventuel tidsbegrænsning af registreringsbeviser til EU-udlændinge og opholdskort til tredjelandsstatsborgere.
- Side 217 -
...1. pkt., med ordlyden »forlænges efter ansøgning«. For opholdstilladelser med henblik på midlertidigt ophold følger pligten til at ansøge om forlængelse implicit af kravet i Udl. § 5 om at have en gyldig opholdstilladelse, ligesom denne pligt fremgår af de processuelle regler, der er fastsat i Udl.bkg. § 20 om indgivelse af en forlængelsesansøgning.
(...)
- Side 218 -
...8. Ifølge Udl. § 11, stk. 2, 2. pkt., træffer Udlændingestyrelsen af egen drift afgørelse om forlængelse af en sådan opholdstilladelse, hvis grundlaget fortsat er til stede. Udlændinge med opholdstilladelse efter disse bestemmelser skal således ikke selv ansøge om forlængelse af denne.88. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 140/2018-19, s. 25.
...hvoraf det fremgår at opholdstilladelser efter bestemmelserne i Udl. §§ 9, 9 d og 9 q som udgangspunkt udstedes med mulighed for varigt ophold her i landet. Disse lovbundne eller i høj grad lovnormerede opholdstilladelser vil således normalt være sikret forlængelse i henhold til Udl. § 11, stk. 2, 1. pkt. I sådanne tilfælde ville det være inkonsekvent,
- Side 222 -
...indirekte regulering af, hvornår en udlænding kan få et mere sikkert grundlag for sin opholdsret, indeholder Udl. § 11 nu udtrykkelige bestemmelser om udstedelse af tidsubegrænset opholdstilladelse. Der er heri fastsat nogle ganske præcise betingelser, som med tiden er blevet ændret en del gange, og som navnlig i de senere år er blevet skærpet betydeligt.
(...)
- Side 224 -
I det følgende gennemgås betingelserne for udstedelse af tidsubegrænset opholdstilladelse ved omtale af de forskellige elementer i bestemmelserne herom i Udl. § 11:
- Side 225 -
...efter at være fyldt 18 år, men inden det fyldte 19. år.3434. Jf. Udl. § 11, stk. 12, som omtales nedenfor under 4.1.3. I så fald bliver uddannelse sidestillet med beskæftigelse, hvorimod unge udlændinge efterfølgende vil være henvist til at opfylde samtlige betingelser efter Udl. § 11 for tidsubegrænset opholdstilladelse, herunder beskæftigelseskravet.
- Side 228 -
Hovedreglen i Udl. § 11, stk. 3, nr. 1, om mindst 8 års lovligt ophold i Danmark modificeres af bestemmelserne i § 11, stk. 5 og 6, som begge under visse betingelser giver mulighed for udstedelse af tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter 4 år.
(...)
- Side 229 -
...udlændingen – ud over at opfylde de grundlæggende betingelser – opfylder samtlige fire supplerende integrationsbetingelser i § 11, stk. 4.4545. Om tidligere intentioner i samme retning, se pkt. 2.2 i bemærkningerne til lovforslag nr. L 174/2002-03, som førte til vedtagelse af lignende undtagelser i Udl. § 11, stk. 4 og 5, ved lov nr. 425 af 10. juni 2003.
- Side 230 -
...tidligere dansk statsborgerskab eller tilknytning til danske mindretal i udlandet. Til forskel herfra er dispensationsbestemmelsen i § 11, stk. 17, baseret på hensynet til opfyldelse af internationale forpligtelser, der i nogle tilfælde kan være til hinder for fastholdelse af visse af de integrationsmæssige betingelser, der har hjemmel i stk. 3 og 4.
(...)
- Side 231 -
...– som alene består i den 1-årige periode mellem deres fyldte 18. og 19. år – til at få uddannelsesaktivitet sidestillet med beskæftigelse, hvilket indebærer en væsentlig lempelse i forhold til de beskæftigelseskrav, der normalt stilles i forbindelse med tidsubegrænset opholdstilladelse.5252. Se herom nærmere nedenfor under 4.3.5 samt i afsnit 4.4.
(...)
...på 8 år (stk. 3, nr. 1, jf. ovenfor under 4.1.1), selvforsørgelseskravet (stk. 3, nr. 5, jf. nedenfor under 4.3.2), opholds- og selvforsørgelseserklæring (stk. 3, nr. 6, jf. nedenfor under 4.3.3) samt beskæftigelseskrav (stk. 3, nr. 8 og 9, jf. nedenfor under 4.3.5) og de supplerende integrationsbetingelser (§ 11, stk. 4, jf. nedenfor afsnit 4.4).
- Side 236 -
...krav om såvel fast bopæl som lovligt ophold. Det første må normalt forstås som folkeregisteradresse i Danmark, men kan i visse tilfælde rejse bevismæssige spørgsmål, der efter omstændighederne må afgøres ved andre former for dokumentation for fast bopæl her i landet. Det sidste krav kan derimod tænkes at give anledning til visse fortolkningsspørgsmål.
(...)
- Side 238 -
...se Udlændingenævnets afgørelse af 5. oktober 2015, FAM/2015/165, afgørelse af 13. september 2017, FAM/2017/91 og afgørelse af 16. november 2015, FAM/2015/226. Bestemmelsen i stk. 2 indeholder den særregel for udlændinge med opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3, at tidsrummene først beregnes fra datoen for den første meddelelse af opholdstilladelse.
- Side 240 -
...forskelligartede betingelser i Udl. § 11, stk. 3 og 9, der vedrører ansøgerens eventuelle kriminalitet, og som indebærer udelukkelse fra, henholdsvis udsættelse eller suspension af, adgangen til at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. Endnu en udelukkelsesbestemmelse findes i § 11, stk. 16, vedrørende udlændinges modarbejdelse af identitetsafklaring.
(...)
- Side 241 -
...voldtægt og visse andre seksualforbrydelser samt voldsforbrydelser.7878. De kriminalitetstyper, som efter denne bestemmelse har udelukkelsesvirkning, omfattede oprindeligt alene straffelovens kapitel 12 og 13, men blev ved lov nr. 102 af 3. februar 2016 udvidet til den nuværende opregning, jf. hertil bemærkningerne til lovforslag nr. L 87/2015-16, s. 17.
(...)
...også tidligere været tilsigtet at bringe udelukkelses- og suspensionsvirkningen af kriminalitet i relation til opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse på linje med de for indfødsret gældende, jf. lovforslag nr. L 188/2009-10, s. 26-27. Om karenstider i relation til opnåelse af indfødsret ved naturalisation, se denne bogs kapitel 11, afsnit 5.6.
(...)
- Side 244 -
...kriminalitet. Ifølge § 11, stk. 16, kan en udlænding ikke opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, såfremt denne aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i landet. Denne varige udelukkelse fra tidsubegrænset opholdstilladelse indtræder dog ikke, hvis der foreligger ganske særlige grunde.
- Side 245 -
...supplerende integrationsbetingelser i stk. 4 omtales nærmere nedenfor i afsnit 4.4. Det skal bemærkes, at begge typer af integrationsmæssige betingelser kan modificeres i forhold til visse grupper af ansøgere om tidsubegrænset opholdstilladelse, som det fremgår ovenfor under 4.1.1-4.1.3 og vil blive nærmere uddybet i det følgende samt i afsnit 4.4.
...tilbagebetaling af gælden, og gælden ikke overstiger 100.000 kr. Denne betingelse fik sin nuværende formulering i 2010 og blev videreført uændret ved lovændringerne i 2012, 2016 og 2017, hvorfor dens indhold må fastlægges navnlig ud fra forarbejderne til lovændringen i 2010.9090. Lov nr. 572 af 31. maj 2010, jf. hertil lovforslag nr. L 188/2009-10.
(...)
- Side 246 -
...institutionspladsen eller kan anses for at være en skat eller en afgift.9898. Se til illustration Udlændingenævnets afgørelse af 16. november 2015, FAM/2015/208. I nævnets afgørelse af 12. maj 2015, FAM/2015/91 blev en gæld på 19 øre som følge af rentetilskrivninger på en mindre skattegæld ikke anset for at være til hinder for tidsubegrænset opholdstilladelse.
- Side 247 -
...selvforsørgende på den i Udl. § 11, stk. 3, nr. 5, nærmere beskrevne måde. Betingelsen om selvforsørgelse har i forskellige udformninger eksisteret gennem en længere årrække, og den blev ved lovændringen i 2016 videreført uændret.103103. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 87/2015-16, s. 15. I 2017 blev perioden for forudgående opfyldelse af selvforsørgel-
(...)
- Side 251 -
...ledighedsydelse ved afholdelse af ferie, hvilket er særskilt nævnt som eksempel i de ovenfor gengivne forarbejder til Udl. § 11, stk. 3, nr. 5. Om ledighedsydelse til personer, der er visiteret til fleksjob, i relation til selvforsørgelseskravet i § 9, stk. 5, se Bjørn Dilou Jacobsen og Jens Vedsted-Hansen i Udlændingeret, 4. udgave, bind 1, 2017, s. 540-41.
(...)
- Side 252 -
...opholdstilladelse. Dette vil dog kun være tilfældet, såfremt det har stået klart for den pågældende myndighed, at udlændingen havde en verserende sag om tidsubegrænset opholdstilladelse eller påtænkte at ansøge herom kort tid efter eventuel modtageles af den offentlige ydelse.123123. Se til illustration Udlændingenævnets afgørelse af 23. marts 2017, FAM/2017/78.
- Side 253 -
...29. Det er således alene en betingelse for udstedelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har underskrevet opholds- og selvforsørgelseserklæringen – eller på anden vis tilkendegivet at acceptere indholdet heraf – senest på det tidspunkt, hvor den pågældende ansøger om tidsubegrænset opholdstilladelse.130130. Jf. ibid., s. 29 og s. 66.
- Side 254 -
...til voksne udlændinge m.fl.,132132. Lbkg. nr. 901 af 19. august 2019 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau. Dette sprogkrav blev skærpet ved lovændringen i 2016, idet der forud herfor alene var krav om bestået prøve i Dansk 1 eller en danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau.
- Side 255 -
...formentlig ofte vigtigste betingelse fremgår af Udl. § 11, stk. 3, nr. 8, som indeholder det krav vedrørende hidtidig beskæftigelse, at udlændingen skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller have udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år forud for udstedelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
- Side 258 -
...helt generelle vendinger uden forbehold over for denne ændring af fleksjobordningen, som forarbejderne til § 11, stk. 8, nr. 1, blot ikke synes at have taget højde for, selvom beskæftigelsesindsatslovens regler om fleksjobordningen som nævnt var blevet ændret flere år før denne ændring af Udl. § 11. Hertil kommer, at en sådan principiel sidestilling
- Side 260 -
...udlandet.155155. Om de tidligere gældende regler, se Udl. § 11, stk. 5, nr. 3-5 som affattet ved lov nr. 572 af 18. juni 2012 samt bemærkningerne hertil i lovforslag nr. L 180/2011-12, s. 11-12 og s. 36. På den baggrund kan man ved fortolkning af de nugældende bestemmelser i § 11, stk. 8, nr. 2-4 hente støtte i forarbejderne til ændringsloven fra 2012.
- Side 262 -
...ansøgeren opfylder betingelsen om at have været i ordinær beskæftigelse i 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år som krævet efter § 11, stk. 3, nr. 8, kan der stadig i visse tilfælde opstå spørgsmål om medregning af de perioder, hvor en udlænding har været i en eller anden form for uddannelsesforløb kombineret med eller som led i et ansættelsesforhold.
(...)
- Side 264 -
...samlet på én gang – betyde, at et kombineret ansættelses- og uddannelsesforløb må anses for at falde inden for det arbejdstagerbegreb, der sædvanligvis anvendes i dansk ret. Det samme må derfor som udgangspunkt være tilfældet, når sådanne kombinationsforløb skal vurderes i forhold til beskæftigelseskravet i Udl. § 11, stk. 3, nr. 8, jf. stk. 8, nr. 1.
(...)
...uddannelsesaftale vil danne grundlag for en retlig relation mellem virksomheden og den uddannelsessøgende, der i de væsentligste henseender må betragtes som et ansættelsesforhold. Det kan være vanskeligt at hævde, at perioder med praktisk beskæftigelsesaktivitet i henhold til en således indgået aftale ikke skulle udgøre beskæftigelse i Udl. § 11’s forstand.
(...)
- Side 265 -
dre undervisnings- og forskningsmedarbejdere på universiteterne. Uanset kombinationen med et ph.d.-uddannelsesforløb kan der derfor ikke være tvivl om, at dette ansættelsesforhold må kunne indgå i opfyldelse af beskæftigelseskravet i Udl. § 11, stk. 3, nr. 8, jf. stk. 8, nr. 1.
...bemærkningerne til lovforslag nr. L 87/2015-16, s. 19. Den selvstændige erhvervsvirksomhed skal dog opfylde en række betingelser for at kunne indgå i beregningen som led i opfyldelse af beskæftigelseskravet. Disse betingelser har været fulgt i administrativ praksis gennem en årrække, og de er beskrevet forholdsvis detaljeret i bestemmelsens forarbejder:
- Side 267 -
...stk. 14, tilsigter at tage højde for nogle helbredsbetingede forhold, som – uden nødvendigvis at falde inden for handicapbegrebet i relation til dispensation efter § 11, stk. 17 – kan bevirke, at en udlænding i en periode har været afskåret fra at have sædvanlig beskæftigelse, fordi den pågældende har passet en handicappet, syg eller døende slægtning.
(...)
...pasningsaktiviteter i en forudgående periode på 4 år og 6 måneder. Endvidere finder kravet om aktuel arbejdsmarkedstilknytning i henhold til § 11, stk. 3, nr. 9, ikke anvendelse, hvis udlændingen modtager eller kunne have modtaget sådanne ydelser efter serviceloven eller barselsloven på det tidspunkt, hvor der vil kunne udstedes tidsubegrænset opholdstilladelse.
(...)
...forarbejderne til ændringsloven fra 2012, som indførte denne beregningsordning,169169. Lov nr. 572 af 18. juni 2012. tillige at have haft til formål at skulle omfatte udlændinge, der passer et alvorligt sygt barn.170170. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 180/2011-12, s. 14. Dette fortolkningsspørgsmål er så vidt vides ikke nærmere afklaret i praksis.
- Side 268 -
...fastsat i § 11, stk. 4, skal under alle omstændigheder være opfyldt for at opnå en sådan opholdstilladelse. § 11, stk. 4, har den yderligere funktion, at hvis samtlige fire betingelser i denne bestemmelse er opfyldt, vil det være muligt at få udstedt tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter 4 år, jf. § 11, stk. 5 (omtalt ovenfor under 4.1.2).
- Side 270 -
...integrationsbetingelse, at udlændingen har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder forud for udstedelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse. Hermed kan denne bestemmelse ses som et supplement til det generelle beskæftigelseskrav, der fremgår af § 11, stk. 3, nr. 8.
- Side 271 -
Efter Udl. § 11, stk. 4, nr. 3, udgør det en supplerende integrationsbetingelse, at udlændingen har haft en årlig skattepligtig indkomst på gennemsnitligt 270.000 kr. de sidste 2 år forud for det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne udstedes. Beløbsgrænsen er fastsat i 2016-niveau og reguleres én gang årligt.