Bemærk, at § 14 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 14, om det har en betydning.
- Side 340 -
...opholds- og arbejdstilladelse8383. Bibeskæftigelsen kan både være i form af lønarbejde eller selvstændig erhvervsvirksomhed.. Tilsvarende gælder i øvrigt for forskere – hvad enten de har fået opholdstilladelse som forsker efter fast track-ordningen eller efter den almindelige ordning for forskere- og ph.d.-studerende, jfr. udlændingelovens § 14, stk. 2.
- Side 342 -
Af udlændingelovens § 14 følger en række situationer, hvorefter udlændinge er fritaget for kravet om arbejdstilladelse. Det gælder for nordiske statsborgere, EU-borgere, flygtninge og udlændinge der er meddelt humanitær opholdstilladelse. Og det gælder også for udlændinge med tidsubegrænset opholds-
(...)
- Side 343 -
...studerende8787. Disse grupper kan altså arbejde, herunder ulønnet og frivilligt, uden at skulle søge arbejdstilladelse.. Det følger af udlændingelovens § 14, stk. 3, at udlændinge- og integrationsministeren kan bestemme, at andre udlændinge er fritaget for krav om arbejdstilladelse. Denne bemyndigelse er udmøntet i udlændingebekendtgørelsens § 24.
- Side 351 -
...samleveren – ret til at arbejde, så længe tilladelsen er gyldig, jfr. udlændingelovens § 14, stk. 1, nr. 7. Den bagvedliggende tanke er her, at det giver de bedste forudsætninger for at kunne tiltrække og fastholde attraktive udenlandske arbejdstagere i Danmark, at arbejdstagernes familiemedlemmer har en fleksibel adgang til at arbejde her i landet.