Bemærk, at § 17a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 17a, om det har en betydning.
- Side 444 -
...Forvaltningsret. Almindelige emner, 6. udgave, 2016, s. 93-94. I de tilfælde, hvor klage over en sådan afgørelse har opsættende virkning, vil inddragelsesafgørelsen tilsvarende først have retsvirkning fra det tidspunkt, hvor den måtte blive stadfæstet af den relevante klageinstans.55. Se nærmere herom afsnit 5 om prøvelse af bortfalds- og inddragelsesafgørelser.
- Side 465 -
...synes at være blevet udtrykkeligt udelukket ved den gengivne bemærkning om »den udvidede fortrydelsesret«, der må opfattes som en henvisning til den i afsnit 3.4 omtalte bestemmelse i Udl. § 17 a. Praksis i sådanne tilfælde ses ikke omtalt på Udlændingestyrelsens hjemmeside, og der vil i dag formentlig kun forekomme ganske få tilfælde af denne art.
- Side 482 -
...af 30. juni 1993. Endnu en lovændring i 1994 gav mulighed for at yde repatrieringshjælp til en bredere personkreds.120120. Lov nr. 362 af 18. maj 1994. Se afsnit 2.4 in fine om den dis pensationspraksis vedrørende unge indvandrere, som blev forudsat i denne lovs forarbejder, idet fortrydelsesretten efter Udl. § 17 a ikke omfattede disse udlændinge.
(...)
- Side 483 -
...i bestemmelsens stk. 2 indført mulighed for efter ansøgning at opnå tilladelse til, at opholdstilladelsen først skal anses for bortfaldet efter yderligere 12 måneder. En sådan ansøgning om forlænget fortrydelsesret efter § 17 a, stk. 2, kan indgives både før og efter udløbet af den indledende fortrydelsesfrist på 12 måneder.123123. Ibid., s. 4505.
(...)
Denne fortrydelsesret på i alt op til 2 år omfatter alene flygtninge og personer i en flygtningelignende situation samt disses familiemedlemmer. Personkredsen afgrænses i Udl. § 17 a, stk. 1, til udlændinge med opholdstilladelse efter følgende bestemmelser:
(...)
- Side 485 -
...omfatter de lempelige bortfaldsregler i Udl. § 17 a alle de udlændinge, som tilhører den i bestemmelsen opregnede personkreds. Fortrydelsesretten i relation til opholdstilladelse ved repatriering består således uafhængigt af, om den pågældende på grund af trangskriteriet i repatrieringslovens § 7 er afskåret fra at få økonomisk hjælp til sin repatriering.