Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.
- Side 453 -
...oplysningspligten kan medføre, at ansøgningen ikke imødekommes«. Folketingets Ombudsmand tiltrådte i skrivelse af 1. december 1993, j.nr. 1993-1830-643, opfattelsen med den formulering, at den pågældende udlænding »selv måtte søge at dokumentere den forklaring, han havde givet til politiet«, hvilket heller ikke synes at indebære nogen bevisbyrderegel.
- Side 487 -
...inddragelse af en opholdstilladelse. De almindelige forvaltningsretlige tilbagekaldelsesregler kan herefter alene bidrage til fastlæggelse af rækkevidden af de inddragelseshjemmeler, der fremgår af disse lovbestemmelser, hvis der måtte være tvivl herom. Der kan altså ikke ske inddragelse af andre grunde end dem, der er angivet i bestemmelserne i §§ 19 og 20.
- Side 489 -
...efter asylbestemmelserne i §§ 7 og 8, stk. 1 og 2, nu er obligatorisk, såfremt betingelserne herfor i § 19, stk. 1-5, er opfyldt, medmindre dette vil være i strid med internationale forpligtelser, jf. § 19 a, stk. 1.137137. De lovændringer, der udgør »paradigmeskiftet«, blev vedtaget ved lov nr. 174 af 27. februar 2019. Se herom nedenfor i afsnit 4.3.
- Side 493 -
...således at flygtningen efter tilbagevenden dertil ville være reelt beskyttet mod forfølgelse og andre overgreb. Dette måtte følge af bestemmelsens ordlyd – som forudsatte en sådan ændring, at den pågældende ikke længere ville risikere forfølgelse i §§ 7 og 8’s forstand – såvel som af de internationale normer, som disse asylbestemmelser er baseret på.
(...)
- Side 494 -
...Einarsen: Retten til vern som flyktning, 2000, s. 522-33. Betydningen af denne forudsætning for fortolkningen og anvendelsen af inddragelseshjemmelen i Udl. § 19 – såvel som af den nu foretagne begrænsning af anvendelsesområdet for disse ophørs- og dermed inddragelsesbetingelser – har vist sig i de senere års asylpraksis, som skal omtales i det følgende.
(...)
- Side 495 -
...og stabile, hvorfor betingelserne for nægtelse af forlængelse i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, ikke var opfyldt. I begge sager var udlændingene meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, og nævnet fandt, at man i fortolkningen af § 19, stk. 1, nr. 1, skulle medinddrage Flygtningekonventionens ophørsbestemmelser.
(...)
...Udlændingestyrelsens vurdering af, at forholdene i Kosovo-provinsen var ændret således, at grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere var til stede, hvorfor opholdstilladelsen kunne inddrages, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, jf. § 11, stk. 2. De pågældende udlændinge var som udgangspunkt meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1....
(...)
...afghanske statsborgere. Nævnet fandt, at de ændrede forhold i Afghanistan ikke kunne anses for varige og stabile, hvorfor betingelserne for nægtelse af forlængelse/inddragelse i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, ikke var opfyldt. De pågældende udlændinge var enten meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2....
(...)
- Side 496 -
»Udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, skal administreres i overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1 C, især punkterne 5 og 6. Flygtningenævnet bemærkede, at flygtningekonventionens artikel 1 C (5) skal fortolkes restriktivt, og at bevisbyrden påhviler værtslandet.
(...)
- Side 497 -
...opholdstilladelsen, herunder om opholdstilladelsen er meddelt efter § 7, stk. 1, 2 eller 3. På den måde tydeliggøres det, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventionsflygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus.
(...)
Konventionsflygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, er omfattet af flygtningekonventionen, og udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, skal for disse flygtninges vedkommende administreres i overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1, litra C, om ophør af flygtningestatus.
- Side 500 -
...som giver adgang til tilbagerejse til oprindelseslandet. Dermed sikres muligheden for at udsende de pågældende dertil, hvis de ved udløbet af den tidsbegrænsede opholdstilladelse ikke skulle få den forlænget, eller hvis det allerede i opholdstilladelsens gyldighedsperiode måtte blive aktuelt at anvende en af de øvrige inddragelsesbestemmelser i § 19.
- Side 501 -
...opholdstilladelsen i henhold til Udl. § 19, stk. 1, nr. 3. Bestemmelsen må forstås således, at der skal foreligge en tilregnelig overtrædelse af de fastsatte betingelser (eller med et andet udtryk: vilkår) i en opholds- eller arbejdstilladelse, og at overtrædelsen skal være begået af den pågældende udlænding selv, altså opholdstilladelsens adressat.
...integrationsloven,173173. Lbkg. nr. 1146 af 22. juni 2020. jf. Udl. § 9, stk. 5, 2. og 3. pkt., stk. 19, 1. og 2. pkt., og stk. 24, 1. og 2. pkt., og udlændingen eller den herboende modtager sådan hjælp. Bestemmelsen fik sin nuværende udformning i 2007, da selvforsørgelseskravet i § 9, stk. 5, stk. 12 (nu stk. 19) og stk. 17 (nu stk. 24) blev gjort til den primæ-
- Side 507 -
...sammenhængende selvforsørgelse. Disse betingelser har hjemmel i de bestemmelser i §§ 9 a, 9 i, 9 f og 9 q, efter hvilke der kan udstedes opholdstilladelse til udlændinge med henblik på beskæftigelse, selvstændig erhvervsvirksomhed mv. De nævnte inddragelsesbestemmelser i § 19 har således til formål at sikre den løbende overholdelse af sådanne betingelser.
- Side 508 -
...4.1-4.3. i tilfælde, hvor en udlænding enten arbejder uden fornøden arbejdstilladelse eller arbejder i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse. I tilfælde af sidstnævnte art kan opholdstilladelsen dog umiddelbart kun inddrages, hvis overtrædelsen af de fastsatte betingelser antager et betydeligt omfang, jf. bestemmelsens 1. pkt.
- Side 509 -
...s. 550-51. Endvidere skal den familiesammenførte ægtefælle ifølge bestemmelsen i stk. 35 som udgangspunkt senest 9 måneder efter sin tilmelding til folkeregistret eller udstedelsen af opholdstilladelsen bestå en danskprøve på A2-niveau. Begge bestemmelser giver adgang til alternativt at bestå en anden danskprøve på tilsvarende eller højere niveau.
- Side 510 -
...opholdet skulle vise sig, at den pågældende i sit hjemland eller andetsteds har familie, som der ikke er givet oplysning om i forbindelse med ansøgningen om opholdstilladelse. I sidstnævnte tilfælde vil der efter omstændighederne tillige kunne blive tale om at inddrage opholdstilladelsen efter den nedenfor omtalte svigsbestemmelse i § 19, stk. 2, nr. 1.
...altid inddrages, uanset om tilladelsen i mellemtiden er blevet tidsubegrænset, dvs. udstedt med permanent gyldighed. I så henseende gik Udl. 1983 videre end Udlændingelovudvalgets forslag, som alene indeholdt en forlænget tidsfrist for inddragelse i svigstilfælde.200200. Betænkning nr. 968/1982, s. 158 og s. 160, smh. FT 1982-83, tillæg B, sp. 2763.
(...)
- Side 512 -
...urigtige oplysninger til brug for vurderingen af, om første asyllands-bestemmelsen i § 7, stk. 3 (nu stk. 4) kunne finde anvendelse. Flygtningenævnet fandt, at klageren ved at fortie oplysninger om sine opholdssteder inden indrejsen i Danmark havde opnået sin opholdstilladelse ved svig, og stadfæstede afgørelsen om inddragelse. Ved sin afgørelse i
- Side 514 -
...opholdstilladelse i tilfælde, hvor den pågældende udlænding ville være udelukket fra opholdstilladelse i henhold til § 10, stk. 1, henholdsvis stk. 2, nr. 1 og 2. Som det fremgår af indledningen til § 19, stk. 2, omfatter disse inddragelsesbestemmelser – ligesom svigsbestemmelsen i stk. 2, nr. 1 – såvel tidsbegrænsede som tidsubegrænsede opholdstilladelser.
(...)
- Side 516 -
...opholdstilladelser af denne art kan inddrages, såfremt udlændingen ved endelig dom er idømt straf for overtrædelse af de i § 19, stk. 6, nærmere angivne bestemmelser i straffeloven. Eftersom der i tilfælde af en sådan kriminalitet formodentlig typisk vil være grundlag for udvisning, vil inddragelseshjemmelen næppe have større selvstændig betydning i praksis.
...forfølgelse omfattet af § 7, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer sådan forfølgelse. Bestemmelsen i stk. 2, nr. 4, blev indsat i § 19 ved en lovændring i 2010 som supplement til den generelle inddragelseshjemmel i stk. 1, nr. 1.218218. Lov nr. 572 af 31. maj 2010.
(...)
- Side 519 -
...den pågældende faktisk indrejser i hjemlandet. Sker dette ved brug af et rejsedokument udstedt af asyllandet, vil det ikke uden videre medføre ophør af flygtningestatus. I sådanne tilfælde vil konventionens artikel 1 C, nr. 1, normalt kunne iagttages ved anvendelse af formodningsreglen i Udl. § 19, stk. 3, jf. ovenfor.232232. Jf. ibid., afsnit 125.
(...)
- Side 520 -
...sådanne ændringer af fundamental, stabil og varig karakter af hverken klagerens særlige asylgrundlag eller de generelle forhold i Irak, at betingelserne for at inddrage opholdstilladelsen i henhold til § 19, stk. 1, nr. 1, jf. Flygtningekonventionens artikel 1 C, nr. 5, var opfyldt.235235. Flygtningenævnet. Formandskabets beretning 2019, s. 407-11.
- Side 521 -
...tredjelandsstatsborgere – dvs. udlændinge, som ikke er statsborgere i et EU-land eller et land, som uden at være EU-medlem er tilsluttet Schengen-samarbejdet om ydre grænsekontrol mv. – inddrages som led i håndhævelse af regler fastsat under Schengen-samarbejdet. Disse lovbestemmelser er blevet vedtaget som led i gennemførelsen af Schengen-regler i
(...)
- Side 522 -
...EU-opholdsdokumenter eller opholdstilladelse, og de har indrejseforbud i Danmark, så længe de er omfattet af de pågældende restriktioner, jf. § 32, stk. 1, nr. 3, og stk. 4, nr. 10. Inddragelse efter disse bestemmelser skal ske efter konsultation med myndighederne i en anden Schengen-stat i medfør af Schengen-konventionens artikel 25, jf. Udl. § 19, stk. 4, 3. pkt.
(...)
...19, stk. 5, 3. pkt., til stk. 3, 2. pkt. Denne henvisning burde som konsekvens af indsættelsen af stk. 3 ved lovændring i 2016 (se ovenfor i afsnit 4.3.3) antagelig have været ændret til stk. 4, og som konsekvens af ændringen af § 19, stk. 3 (nu stk. 4) ved lov nr. 1398 af 27. december 2008 må henvisningen formentlig være til bestemmelsens 3. pkt.
- Side 527 -
...hvorefter en tidsbegrænset opholdstilladelse skal inddrages, hvis opholdsgrundlaget ikke længere består. Den første af disse bestemmelser tager sigte på samlivsophør som følge af vold og misbrug, mens den anden drejer sig om tilfælde hvor det ophørte grundlag for opholdstilladelsen skyldes, at en udlændings herboende ægtefælle er død (se afsnit 4.4.2.2).
- Side 530 -
...mister sit opholdsgrundlag som følge af den herboende ægtefælles død. Sådanne tilfælde falder i og for sig naturligt ind under den generelle afvejningsbestemmelse i § 26, jf. ovenfor i afsnit 4.4.2.1. Som følge af medieomtale af en konkret sag opstod der imidlertid i 2013 et bredt politisk ønske om at justere vægten af de forskellige hensyn, der indgår