Bemærk, at § 19 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 19, om det har en betydning.
- Side 245 -
...modsætning til en udlænding, der udvises efter bestemmelserne i UDL kap. 4, er der ikke knyttet et indrejseforbud til § 19. En udlænding, der får inddraget eller nægtet sin opholdstilladelse forlænget, kan således uden videre indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse, hvorved inddragelse, ligesom bortfald efter § 17, er en mildere sanktion end udvisning.
(...)
...af, om betingelserne for udlændinges opholdstilladelse er opfyldt, er afgørende for, om det kommer på tale at inddrage eller nægte en opholdstilladelse forlænget, tager det følgende sigte på denne bestemmelse. Når der i dette kapitel tales om »inddragelse«, omhandler det også spørgsmålet om forlængelse af opholdstilladelser efter UDL § 11, stk. 2.
(...)
- Side 246 -
...dom er idømt straf for overtrædelse af en række nærmere opregnede straffelovsbestemmelser. Bestemmelsen er omtalt ovenfor i kap. 10 og vil ikke blive nærmere omtalt her. Endvidere kan tredjelandsstatsborgeres opholdstilladelser inddrages som led i håndhævelse af Schengen-reglerne, jf. UDL § 19, stk. 3 og 4. Disse regler behandles ikke i denne bog.
(...)
Også hvis det skulle vise sig, at de betingelser, som oprindeligt begrundede en udlændings opholdstilladelse, reelt ikke var opfyldt, kommer det på tale at inddrage efter UDL § 19, stk. 1. I svigstilfælde kan endog tidsubegrænsede opholdstilladelser inddrages, jf. § 19, stk. 2, nr. 1, der behandles i afsnit 4.
(...)
Selvom der efter UDL § 19 er hjemmel til at inddrage en opholdstilladelse, er dette ikke en automatisk retsfølge. Næste skridt er at vurdere, om menneskerettighedshensyn konkret udgør et værn mod inddragelse, hvilket er temaet for afsnit 5, der inddrager UDL § 19 a, der indeholder særlige vægtningsregler desangående.
(...)
I afsnit 6 omtales de særlige problemstillinger, der knytter sig til inddragelse af flygtninges opholdstilladelse, jf. UDL § 19, stk. 1, nr. 1, herunder flygtninge, der rejser på ferie m.v. i det land, hvor de er blevet fundet at risikere forfølgelse, jf. UDL § 19, stk. 2, nr. 4, og stk. 3.
- Side 247 -
...der har begrundet en udlændings opholdstilladelse, spiller ikke kun en rolle i forbindelse med forlængelsesansøgninger efter UDL § 11, stk. 2. Det følger af UDL § 19, stk. 1-5, at tidsbegrænsede – og undertiden også tidsubegrænsede – opholdstilladelser kan inddrages, hvis de oprindelige betingelser på ethvert givet tidspunkt ikke længere er opfyldt.
- Side 248 -
tidligere meddelte opholdstilladelse byggede, stadig er opfyldt, et retskrav på forlængelse i henhold til UDL § 11, stk. 2, hvorefter en opholdstilladelse meddelt med mulighed for varigt ophold forlænges efter ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter UDL § 19.
- Side 249 -
Efter UDL § 19, stk. 1, nr. 1, kan en tidsbegrænset opholdstilladelse inddrages, når grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke længere er til stede.
(...)
...opholdstilladelsen var urigtigt. I det omfang udlændingen i forbindelse med angivelsen af de urigtige oplysninger, der har begrundet vedkommendes opholdstilladelse, har været sig dette bevidst, kommer det på tale at anvende bestemmelsen i § 19, stk. 2, nr. 1, der også hjemler inddragelse af tidsubegrænsede opholdstilladelser (nærmere herom i afsnit 4).
- Side 250 -
...Bestemmelsen skal sikre muligheden for at kunne returnere en udlænding, hvis der på et tidspunkt, inden vedkommende opnår tidsubegrænset opholdstilladelse, skulle opstå grundlag for at inddrage eller nægte vedkommendes opholdstilladelse forlænget.1212. Se nærmere herom Langlouis & Tornøe, Udlændingeloven med kommentarer, 2. udg. (1993), s. 173.
...fastsat for opholdstilladelsen eller for en arbejdstilladelse. Betingelserne skal udtrykkeligt være tilkendegivet, og det skal skriftligt være indskærpet udlændingen, at tilsidesættelse vil medføre inddragelse. Bestemmelsen er karakteriseret ved, at overtrædelsen skal være begået af den pågældende udlænding selv, altså opholdstilladelsens adressat.
- Side 251 -
...19, stk. 1, indeholder derfor en række bestemmelser, der giver mulighed for at håndhæve dette selvforsørgelseskrav gennem inddragelse. Kommunerne er pålagt indberetningspligt ved offentlig forsørgelse, når opholdstilladelsen er betinget af, at udlændingen og den herboende person ikke modtager offentlig hjælp, jf. bl.a. UDL § 9, stk. 30, og § 44 e.
- Side 253 -
...1, eller sammenføring med børn efter § 9, stk. 1, nr. 2, eller 3. Råder den herboende på et senere tidspunkt ikke længere over en sådan bolig, eller hvis de særlige grunde, der talte imod at betinge sammenføringen med en sådan råden, ikke længere foreligger, kan opholdstilladelsen efter omstændighederne inddrages, jf. UDL § 19, stk. 1, nr. 6 og 7.
...indenretlig advarsel for at arbejde uden fornøden tilladelse, jf. § 59, stk. 2, eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse, jf. § 60, stk. 1, eller over for Styrelsen for Rekruttering og Fastholdelse har erkendt at have arbejdet uden fornøden tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fastsat for en arbejdstilladelse.
(...)
- Side 254 -
...nr. 14. En udenlandsk studerende, som har fået inddraget sin opholdstilladelse efter denne bestemmelse, vil som udgangspunkt blive meddelt afslag på en ny ansøgning om studieopholdstilladelse efter studiebkg. § 9, idet der vil være en formodning for, at det primære formål med ansøgningen ikke er at studere.1313. L 188/2010, alm. bemærkninger, s. 37.
(...)
...»partiel udvisning«, idet der består den ganske væsentlige forskel, at en studerende, der ikke meddeles et indrejseforbud, men blot får inddraget sin opholdstilladelse efter UDL § 19, stk. 1, nr. 14, kun vil være afskåret fra at opnå studieopholdstilladelse, men ikke – i modsætning til udlændinge med indrejseforbud – opholdstilladelse på andet grundlag.
...for de frister, der er nævnt i § 9, stk. 34 og 35.1414. Hvis udlændingen i henhold til UDL § 48 f, 2. pkt., har klaget til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling over en bedømmelse om ikke at have bestået danskprøven, skal indledningen af en eventuel inddragelsessag afvente udfaldet af klagesagen, jf. L 104/2012, alm. bemærkninger, s. 45.
- Side 256 -
...inddrages, når der foreligger oplysninger om forhold, som efter reglerne i § 10, stk. 1, ville udelukke udlændingen fra opholdstilladelse, eller når der foreligger oplysninger om forhold, som efter visse af udelukkelsesbestemmelserne i UDL § 10, ville udelukke udlændingen fra opholdstilladelse. Disse bestemmelser vil ikke blive omtalt nærmere i denne bog.
(...)
...anvendelse, må der desuden foreligge tilregnelse, formentlig i form af forsæt, udvist af opholdstilladelsesindehaveren selv eller i det mindste med dennes forsætlige medvirken, hvilket stiller strenge beviskrav til påvisning af vedkommendes onde tro.1616. Jf. nærmere herom Jens Vedsted-Hansen i Christensen m.fl., Udlændingeret, 3 udg. (2006), s. 583-584.
- Side 257 -
Inddragelse er som nævnt ikke en obligatorisk retsfølge, selv om en (eller flere) af inddragelsesgrundene i UDL § 19, stk. 1-5, foreligger. Der skal i alle tilfælde foretages en proportionalitetsvurdering, selv når der er handlet svig-
(...)
- Side 258 -
Der skal foretages særlige proportionalitetsbedømmelser, når der foreligger partnervold (UDL § 19, stk. 7), og når samlivsophør skyldes den danske references død (UDL § 19, stk. 8). Disse områder behandles i afsnit 5.3 hhv. 5.4.
...19, stk. 7, hvorefter § 26, stk. 1, fandt tilsvarende anvendelse ved afgørelser om inddragelse og om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser. Ordningen indebar, at der i alle inddragelsessituationer bl.a. skulle tages hensyn til, om udvisningen måtte antages at virke særlig belastende, navnlig på grund af udlændingens tilknytning til Danmark,
- Side 259 -
...som hidtil finder anvendelse ved afgørelse om nægtelse af forlængelse/inddragelse af de øvrige udlændingegruppers opholdstilladelser.1818. Dog ikke for visse grupper under UDL § 9 a og § 9 m, jf. § 19 b. Det er om disse »almindelige« tilfælde, det følgende drejer sig. Praksis på dette område fra før paradigmeskiftet er i sagens natur stadig relevant.
- Side 267 -
...ændre afgørelserne, idet der ikke fandtes at foreligge sådanne omstændigheder, at inddragelsen af opholdstilladelserne måtte antages at virke særligt belastende for M og børnene, jf. herved UDL § 19, stk. 6 (nu § 19 a, stk. 2), jf. § 26, stk. 1. Ministeriet lagde herved bl.a. vægt på, at M og hendes børn alene havde opholdt sig i Danmark i ca. 4½ år.
- Side 269 -
...adoptivbarn – også et barn fra udlændingens nærmeste familie, der bor hos udlændingen, og som har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3, er omfattet af bestemmelsen, hvilket også gælder en mindreårig udlænding, som har fået opholdstilladelse efter samme bestemmelse med henblik på adoption eller som led i et plejeforhold.
(...)
- Side 271 -
...til, at inddragelse undlades, hvori særligt bør indgå de i UDL § 26 opregnede hensyn, herunder hensyn til eventuelle børn, situationen i den pågældendes hjemland, herunder risikoen for udstødelse i hjemlandet som følge af ægteskabet og/eller samlivsophøret, om ægteskabet har bestået i hjemlandet m.v.4343. L 150/1996, bemærkningerne til § 1, nr. 1.
- Side 272 -
...skyldes, at den i Danmark fastboende person er afgået ved døden (efter 2. pkt. uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet). Ændringsloven er en særlov, som med tilbagevirkende kraft skulle sikre 7-årige Im fra Thailand fortsat ophold i Danmark, efter at hende mors danske ægtefælle var afgået ved døden. Deraf betegnelsen »Im-loven« i medierne.
(...)
I den nye vurdering efter UDL § 19, stk. 8, skal det indgå med betydelig vægt, om udlændingen har udvist vilje og evne til at integrere sig her i landet, hvor der bl.a. kan lægges vægt på, om udlændingen har fået arbejde, eller har
- Side 273 -
...stadfæstede SIRI’s afgørelse om at inddrage en ukrainsk statsborgers opholdstilladelse som medfølgende familie efter UDL § 9 m, stk. 1, som følge af samlivsophør, idet der ikke fandtes at foreligge sådanne omstændigheder, at inddragelsen måtte antages at virke særligt belastende for klageren, jf. UDL § 19, stk. 7 (nu 19 a, stk. 2), jf. § 26, stk. 1.
(...)
- Side 274 -
...19, stk. 8, der som nævnt blev indsat ved »Im-loven«, idet sidstnævnte bestemmelse kun omfatter familiesammenføring efter UDL § 9, stk. 1, nr. 1, og § 9 c, stk. 1. Selvom de syntes at have gjort deres yderste for at blive integrerede i Danmark qua beskæftigelse og uddannelse, var karakteren af deres opholdstilladelse tilsyneladende udslagsgivende.
...for at inddrage en tidsbegrænset opholdstilladelse, fordi grundlaget for opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke længere er til stede, også tilfælde, hvor udlændingen har opholdstilladelse efter UDL §§ 7 eller 8, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
- Side 276 -
For konventionsflygtninge, jf. UDL § 7, stk. 1, som er omfattet af flygtningekonventionen, skal UDL § 19, stk. 1, nr. 1, administreres i overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1, litra C, om ophør af flygtningestatus.
- Side 284 -
§ 26, stk. 1, jf. den ophævede bestemmelse i UDL § 19, stk. 7.6868. Se f.eks. Soma/2020/81/RILA. På sigt vil der givetvis blive offentliggjort afgørelser, hvor grænserne for Danmarks internationale forpligtelser bliver sat på spidsen.
- Side 285 -
Adgangen til at inddrage flygtninges opholdstilladelse omfattede i første omgang kun udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse, men blev ved lov nr. 572/2010 udvidet til også at omfatte flygtninge med tidsubegrænset opholdstilladelse med indsættelsen af UDL § 19, stk. 2, nr. 4.
(...)
...tidsubegrænsede opholdstilladelser, jf. UDLbkg. § 8, stk. 4, 3. pkt., hvorefter den ovenfor omtalte påtegningsordning også omfatter rejsedokumenter og fremmedpas, der udstedes til en udlænding med tidsubegrænset opholdstilladelse efter UDL § 11, jf. § 7, når der ikke er forløbet 10 år fra det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang.
- Side 286 -
...hvorefter det ved afgørelse om inddragelse af en opholdstilladelse efter § 19, stk. 2, nr. 4, skal tillægges betydelig vægt, at udlændingen ved frivilligt at rejse til hjemlandet, selv har skabt en formodning om, at de forhold, der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
(...)
...udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4.7474. L 87/2015, alm. bemærkninger, pkt. 4.2. Formodningen kan afkræftes, hvis flygtningen kan dokumentere, at der lå ganske særlige omstændigheder til grund for tilbagerejsen, f.eks. fordi et enkeltstående besøg var påkrævet på grund af dødsfald eller alvorlig sygdom hos et nærtstående familiemedlem.7575. Ibid.