- Side 557 -
...lovforslag nr. L 157. Ændringen ses ikke i praksis at udvide udvisningsadgangen i forhold til de i Udl. § 22, nr. 4-8, opregnede forbrydelser og adgangen til udvisning efter Udl. § 24. Se nærmere nedenfor under afsnit 3.3.3.6. Udl. § 22, nr. 9, er i øvrigt omfattet et obligatorisk krav om revision senest 30. november 2020, jf. ændringslovens § 4, stk. 3.
- Side 558 -
...ikke skete ubetinget udvisning, hvorefter en udlænding skal ske udvises efter Udl.§§ 22-24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, og når der ikke er grundlag for udvisning, fordi dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, meddelelse af en obligatorisk advarsel.
(...)
...set alle de straffelovssager, der indbringes for domstolene, og hvor en udlænding er gerningsmand, skal der nedlægges påstand om udvisning, hvis udvisning efter Udl. §§ 22-24 er formelt set muligt. Dette kun kan undlades, hvis det med sikkerhed strider mod Danmarks internationale forpligtelser. I praksis indebærer dette, at der altid skal nedlægges
- Side 560 -
Kan der ske udvisning efter Udl. §§ 22-24, skal der også ske udvisning, medmindre dette med sikkerhed strider mod Danmarks internationale forpligtelser, jf. Udl. § 26, stk. 2.
- Side 565 -
Om en udlænding ved dom kan udvises på grund af kriminalitet, beror efter den systematiske opbygning af Udl. §§ 22-24 på længden af udlændingens lovlige ophold og den konkrete kriminalitet, der er begået, samt den konkret forskyldte straf.
(...)
- Side 566 -
– udlændinge med lovligt ophold i mere end 9 år og flygtninge med lovligt ophold i mere end 8 år, jf. Udl. § 22,– udlændinge med lovligt ophold i mere end fem år, jf. Udl. § 23, og– andre udlændinge, jf. Udl. § 24.
(...)
Ved udvisning ved dom efter Udl. §§ 22-24 skal udvisning efter Udl. § 26, stk. 2, nu ske, medmindre det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
(...)
- Side 567 -
...eventuel særlig gentagelsesrisiko, supplerende kriterier, der indgik i flere af 1983-lovens udvisningsbestemmelser, er således nu i det hele i Udl. §§ 22-24 afløst af et krav til længden af den konkret forskyldte straf eller i tilfælde af en foranstaltning efter Strfl. §§ 68-70 en vurdering af længden af den straf, der ellers ville være blevet idømt.
(...)
Også disse hensyn er dog trængt i baggrunden efter ændringen af Udl. § 26, stk. 2, hvorefter udvisning altid skal ske, hvis der er mulighed herfor efter Udl. §§ 22-24, medmindre det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
(...)
- Side 568 -
...skade for grundlæggende demokratiske principper. Bestemmelsen er subsidiær i forhold til Udl. §§ 22-24 og vedrører overtrædelse af Strfl. kap. 12 og 13 eller Strfl. §§ 136, 266, 266 a eller 266 b. I praksis vil bestemmelsen således kunne anvendes, hvor der alene bliver tale om bødestraf for overtrædelse af formentlig Strfl. kap. 12 og 13 eller § 266 b.
Det er udvisningsgrunde, der kan anvendes over for alle udlændinge, jf. Udl. § 23, nr. 1, og Udl. § 24, nr. 1.
- Side 576 -
...2009-lovændringen blev understreget, at udvisning ikke kan ske, hvis det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, ses placeringen af Strfl. § 244 som udvisningsgrund i Udl. § 22, nr. 6, (formentlig) ikke at have selvstændig betydning, hvorimod lovændringen tvinger anklagemyndigheden til nedlæggelse af unødvendige udvisningspåstande.
- Side 581 -
...Ændringen ses ikke i praksis at udvide udvisningsadgangen i forhold til de i Udl. § 22, nr. 4-8, opregnede forbrydelser og adgangen til udvisning efter Udl. § 24, idet der dog ses en – om mulig meget teoretisk – videre adgang til udvisning af personer med mere end 5 henholdsvis 9 års ophold i Danmark for COVID-19-relaterede overtrædelser, der på grund
- Side 582 -
Som anført ovenfor i afsnit 3.3.1, er den praktiske betydning af den oprindelige trappestigemodel, der er indeholdt i Udl. §§ 22, 23 og 24, hvor længden af en udlændings lovlige ophold sammenholdes med den konkret forskyldte straf for forseelsen af lille betydning i dag, når den formelle adgang til udvisning skal bedømmes.
(...)
...udlændinge med lovligt ophold i mere end 9 år og flygtninge med lovligt ophold i mere end 8 år, Udl. § 23, der vedrører udlændinge med lovligt ophold i mere end 5 år, og Udl. § 24, der vedrører alle andre udlændinge, ses i praksis som hovedregel nu alene at have betydning i situationer, hvor der opstår spørgsmål om fængselsstraf, der gøres betinget.
(...)
- Side 585 -
...b, eller har lovligt ophold i landet, fordi der ikke over for den pågældende stilles krav om visum eller opholdstilladelse, jf. Udl. §§ 1-3 a og 5, stk. 2 (nordiske statsborgere, EU/EØS-statsborgere, udlændinge med opholdstilladelse i et andet Schengenland, visumfri udlændinge og børn under 18 år med fast ophold hos forældremyndighedens indehaver).
(...)
- Side 588 -
...idømt straf få betydning for udvisningsadgangen i Danmark. Udl. § 51, stk. 2, vedrører imidlertid alene lovovertrædelser, der har haft eller må antages at skulle have haft virkning her i landet, og som på grund af denne – aktuelle – kriminalitet også kan føre til udvisning, hvis betingelserne i Udl. §§ 22-24 og 25-25 c i øvrigt måtte være opfyldt.
(...)
- Side 590 -
...for ét tilfælde af overtrædelse af Udl. § 59 b, stk. 2 (overtrædelse af indrejseforbud), hvor pågældende blev idømt ubetinget fængsel i 1 år og 9 måneder. Pågældende var samtidig tidligere idømt langvarige ubetingede fængselsstraffe, bl.a. for overtrædelse af § 59 b. Udvisningen var i sagen dog også direkte og isoleret set hjemlet i Udl. § 24, nr. 2.
- Side 591 -
Udl. § 23 omfatter en mellemgruppe af udlændinge, der ikke har helt samme beskyttelse som de af § 22 omfattede, men dog efter omstændighederne væsentlig bedre beskyttelse mod udvisning end de øvrige udlændinge, jf. Udl. § 24.
- Side 592 -
Efter Udl. § 24, nr. 1, kan andre udlændinge, dvs. de udlændinge med lovligt ophold i mindre end 5 år, udvises af de i Udl. §§ 22 eller 23 nævnte grunde.
(...)
...retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, hvor imod også en ren betinget frihedsstraf kan føre til udvisning efter Udl. § 24, nr. 2. Det er således naturligt, at ubetingede frihedsstraffe, der kan føre til udvisning efter Udl. § 22, nr. 4-9, så meget desto mere også må kunne føre til udvisning af udlændinge omfattet af Udl. § 24.
(...)
- Side 593 -
...kriminalitetsformer opregnet i den dagældende § 22, nr. 4-7, foretages en anderledes vægtning af § 26-hensynene (opregnet i nugældende stk. 1) end den, der var gældende, hvis der alene påstodes udvisning efter Udl. § 24, nr. 2, idet udvisning efter Udl. § 22, nr. 4-7, skulle ske, medmindre de i § 26, stk. 1, nævnte forhold talte afgørende derimod.
(...)
...frihedsstrafområdet betydning for om proportionalitetsafvejningen ved disse kriminalitetsformer i videre udstrækning skal kunne føre til udvisning end i situationer, hvor der alene påstås udvisning efter Udl. § 24, nr. 2, der således dækker de tilbageværende ikke særskilt opregnede kriminalitetsformer eller de tilfælde, hvor der alene idømmes betinget fængselsstraf.
(...)
Efter Udl. § 24, nr. 2, kan andre udlændinge (med under 5 års lovligt ophold i landet) udvises, hvis udlændingen idømmes betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter.
(...)
Med hensyn til den kriminalitet, der kan føre til udvisning, er kravene således enkle. En betinget eller ubetinget fængselsstraf kan, uanset forseelsens art i øvrigt, give mulighed for udvisning efter Udl. § 24, nr. 2. Omvendt er en bødestraf eller en dom til ambulant behandling uden mulighed for indlæggelse ikke tilstrækkelig.
(...)
Personkredsen omfattet af Udl. § 24 spænder således vidt. Den går lige fra den ulovligt indrejste udlænding pågrebet straks efter indrejsen og uden familiemæssig eller anden tilknytning til landet, til den velintegrerede udlænding med lovlig opholdstilladelse, arbejde og herboende ægtefælle og børn, men altså ophold, der ikke har oversteget 5 år.
(...)
Da minimumsbetingelsen for udvisning efter Udl. § 24 blot er en betinget eller ubetinget frihedsstraf, vil den proportionalitetsafvejning, der følger af
(...)
- Side 594 -
...27, stk. 2, og afsnit 3.6 nedenfor. Selvom en asylsag måtte trække ud, således at asylansøgeren har opholdt sig her i landet i en lang række år, vil pågældende i udvisningsmæssig henseende fortsat kun være omfattet af Udl. § 24, og formelt set sidestillet med udlændingen, der under gennemrejse uden nogen tilknytning til Danmark begår kriminalitet.
(...)
Praksis i relation til udvisning af udlændinge, der formelt set er omfattet Udl. § 24 er således også knyttet til meget forskelligartede § 26-hensyn.
(...)
...Udlændingestyrelsens mulighed for i særlige tilfælde at tage familiesammenføringsansøgningen under behandling, i første opgang ophører, og at en familiesammenføringsansøgning derefter tidligst kan føre til en opholdstilladelse 2 år efter udrejsen og kun, når ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, jf. Udl. § 10, stk. 4.
- Side 596 -
Bestemmelsen supplerer adgangen til udvisning ved dom efter Udl. §§ 22-24 og vil således have sit normale anvendelsesområde i de tilfælde, hvor der alene idømmes bødestraf for overtrædelse af f.eks. Strfl. kap. 12 og 13 eller § 266 b.
- Side 597 -
...3.1.2. i meddelelse revideret 15. juni 2020. fremgår, at der som udgangspunkt i alle straffesager, hvor der er hjemmel til udvisning efter Udl. §§ 22-24, § 24 b eller § 25 c, skal indhente en udtalelse vedrørende spørgsmålet om udvisning fra Udlændingestyrelsen eller fra Styrelsen for International Rekruttering og Integration, jf. udlændingelovens § 57.
- Side 599 -
Efter Udl. § 24 b skal en udlænding, der på grund af hensynet i Udl. § 26, stk. 2, ikke kan udvises efter Udl. §§ 22-24, tildeles en advarsel.
- Side 606 -
...197, der ved skærpelsen ved lov nr. 753 af 19. juni 2017, der bl.a. medførte, at førstegangsovertrædelser ved tiggeri, der er utryghedsskabende, som udgangspunkt straffes med ubetinget fængsel i 14 dage. Der er herefter adgang til udvisning efter Udl. § 24 for udlændinge for sådanne overtrædelser, der har haft lovligt ophold i landet i op til 5 år.
(...)
...om strafbare handlinger egnet til at fremkalde alvorlig frygt for liv, helbred eller velfærd. Overtrædelse af de nævnte straffelovsbestemmelser vil formentlig sjældent blive afgjort med en bøde. Bliver der i stedet tale om betinget eller ubetinget frihedsstraf, må udvisningsspørgsmålet afgøres efter reglerne i Udl. §§ 22-24 i forbindelse med dommen.
(...)
- Side 607 -
...respekteres, og udlændingen kan ikke efterfølgende administrativt udvises i medfør af Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 1 eller 2, for dette forhold. Derimod vil administrativ udvisning efter omstændighederne kunne ske efter Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 1 og 2, hvis udlændingen idømmes en bødestraf for overtrædelsen og dermed ikke kan udvises efter Udl. §§ 22-24.
- Side 611 -
§ 59, stk. 3, og kan derigennem åbne mulighed for udvisning efter Udl. § 24 eller inden for de første 6 måneder efter Udl. § 25 a, stk. 2, nr. 1.
(...)
- Side 612 -
Retten tager herefter i forbindelse med pådømmelse af Udl. § 59-sagen, der vedrører overtrædelse af indrejseforbud stilling til udvisningsspørgsmålet i medfør af Udl. § 24, nr. 2.
- Side 614 -
...efter omstændighederne kunne ske udvisning efter bestemmelsen i Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 2.5858. Se nærmere om Udl. § 25 a ovenfor i afsnit 3.4.2. Herved stilles udlændingen ikke ringere, end han ville have været stillet, hvis forholdet var pådømt her, hvilket derimod kunne blive tilfældet, dersom pådømmelsen i udlandet måtte resultere i frihedsstraf.
- Side 616 -
Reglerne om udvisning ved dom efter Udl. §§ 22-24, samt reglerne om administrativ udvisning efter Udl. 25 a er knyttet til længden af udlændingens lovlige ophold i Danmark.
Udlændingelovens udvisningsregler i Udl. §§ 22-24 og § 25 a er alle bygget op på den måde, at varigheden af udlændingens lovlige ophold har betydning for, hvilke udvisningsgrunde der måtte være anvendelig og dermed i almindelighed også, hvilken beskyttelse der måtte være mod udvisning.
- Side 620 -
...vil være indlagt i en begrænset del af den periode, foranstaltningsdommen åbner mulighed for, vil således i relation til beregningen af det lovlige ophold være væsentlig ringere stillet end f.eks. den prøveløsladte. Meget kunne tale for i disse situationer at begrænse fradraget til de perioder, hvor der rent faktisk har fundet frihedsberøvelse sted.
- Side 623 -
...udvisning på grund af mere alvorlig kriminalitet mv. efter Udl. §§ 22-24 og 25, alene skal ske under iagttagelse af de hensyn, der følger af Udl. § 26, stk. 2, dvs. Danmarks internationale forpligtelser, og der blev samtidig anført, at udvisning i disse tilfælde skal ske medmindre det med sikkerhed er i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
- Side 658 -
Ved udvisning efter Udl. §§ 22-24 og 25 c meddeles indrejseforbuddet – som udgangspunkt – for, efter Udl. § 32, stk. 4,
(...)
- Side 659 -
...6 måneder og udvises efter Udl. § 24, nr. 1. Bestemmelsen i Udl. § 32, stk. 4, nr. 5, omfatter ikke den seneste i Udl. § 22, nr. 9, indførte bestemmelse (COVID-19-epidemi-relaterede overtrædelser). Det har dog formentlig alene i teorien betydning, idet udvisningshjemlen oftest også vil være at finde i Udl. § 22, nr. 4-8, jf. ovenfor afsnit 3.3.3.6.
(...)
Hvor der til udvisning efter Udl. §§ 22 og 23 kræves en ubetinget frihedsstraf, kan en udlænding omfattet af Udl. § 24 udvises også i forbindelse med en betinget dom. Er frihedsstraffen imidlertid betinget, bliver indrejseforbuddets længde alene 4 år, jf. Udl. § 32, stk. 4, nr. 2.
(...)
...meddeles for 6 år, og således uden hensyn til varigheden af udlændingens ophold i Danmark og uden hensyn til, om den idømte frihedsstraf er ikke over 3 måneder. Hvis udlændingen har haft lovligt ophold i Danmark i under 6 måneder og udvises ved dom efter Udl. § 24, nr. 1, skal udvisning tillige, selv ved en betinget fængselsstraf, fastsættes til 6 år.
- Side 662 -
...efter Udl. § 25, er udgangspunktet det modsatte, nemlig at der ikke gives opholdstilladelse efter Udl. §§ 7 og 8, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler herfor, jf. Udl. § 10, stk. 3, 1. pkt.104104. Udgangspunktet blev således vendt ved de ved lov nr. 362 (og 365) af 6. juni 2002 gennemførte ændringer af udlændingeloven.
(...)
...udelukkelsesgrundene i Flygtningekonventionens artikel 1 F, følger det af bestemmelserne i Udl. § 10, stk. 2, nr. 1 og 2, at hvis kriminaliteten ville have kunnet føre til udvisning efter Udl. §§ 22-24, hvis pådømmelsen var sket her, kan der heller ikke gives opholdstilladelse medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor.
- Side 663 -
...hvis den pågældende er omfattet af restriktive foranstaltninger i form af begrænsninger med hensyn til indrejse og gennemrejse besluttet af De Forenede Nationer eller Den Europæiske Union, er optaget på den liste, der er nævnt i Udl. § 29 c, stk. 1, eller hvis den pågældendes opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter Udl. § 21 b, stk. 1.
- Side 667 -
...træffe, at kompetencefordelingen burde være således, at domstolene i forbindelse med straffesagen skal tage sig af selve udvisningsspørgsmålet, jf. Udl. §§ 22-24 og § 26, medens udlændingemyndighederne efterfølgende skal tage stilling til udsendelsesspørgsmålet og herunder vurdere, om den udviste risikerer asylbegrundende forfølgelse i hjemlandet.
- Side 670 -
...1, jf. Udl. §§ 22-24. Der er således ikke adgang til fornyet prøvelse efter Udl. § 50 af udvisningskendelser efter Udl. § 49, stk. 2, eller efter Udl. § 51, stk. 2. og som påberåber sig, at der er indtrådt væsentlige ændringer i hans forhold, jf. Udl. § 26, forlange, at anklagemyndigheden indbringer spørgsmålet om udvisningens ophævelse for retten.
- Side 675 -
Udvisningsbestemmelserne i Udl. §§ 22-24 henviser til såvel frihedsstraf som til »anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse«.
(...)
- Side 680 -
Udvisningsudvalgets forslag til udvisningsreglerne i Udl. §§ 22-24 og prøvelsesreglen i Udl. § 50 a havde alene med frihedsstraf sidestillet anbringelse eller forvaring efter Strfl. § 68-70. Bet. 1326/1997 bidrager således ikke til forståelsen af Udl. § 50 a, stk. 2.