Bemærk, at § 25a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 25a, om det har en betydning.
- Side 560 -
...sikkerhed dog indbringes for domstolene til prøvelse i medfør af de særlige regler i udlændingelovens kap. 7 b. og i bekræftende fald skal retten fastsætte varigheden af et indrejseforbud.1313. Se nedenfor afsnit 11.1.1. Kan udvisningen ikke finde sted under henvisning til Udl. § 26, stk. 2, skal udlændingen tildeles en advarsel, jf. Udl. § 49, jf. § 24 b.
- Side 564 -
...længden af udlændingens lovlige ophold her i landet betydning for, om hjemmelen skal søges i Udl. § 22, § 23 eller § 24. Opholdslængden har også betydning for muligheden for administrativ udvisning efter Udl. § 25 a. Udl. § 27 indeholder derfor nærmere regler om, hvorledes varigheden af udlændingens lovlige ophold skal beregnes, jf. nedenfor afsnit 3.8.
- Side 566 -
...lovændringerne i 2011 og 2012 er Udl. § 26 imidlertid blevet opdelt således, at Udl. § 26, stk. 1-hensynene efter lovens formulering alene skal indgå ved afgørelsen af, om en udvisning efter Udl. §§ 25 a-25 c måtte være særligt belastende, altså ved de administrative udvisninger eller ved særreglen i Udl. § 25 c om eventuel udvisning af religiøse forkyndere.
- Side 573 -
...foreslået, at alle former for berigelseskriminalitet skulle kunne føre til administrativ udvisning efter den særlige bestemmelse i Udl. § 25 a, jf. nedenfor afsnit 3.4.2. Under behandlingen af L 59 blev den særlige udvisningsregel i Udl. § 22, nr. 6, endvidere udvidet til at omfatte øvrige grove berigelsesforbrydelser, jf. Strfl. §§ 278-284, jf. § 286.
- Side 585 -
...b, eller har lovligt ophold i landet, fordi der ikke over for den pågældende stilles krav om visum eller opholdstilladelse, jf. Udl. §§ 1-3 a og 5, stk. 2 (nordiske statsborgere, EU/EØS-statsborgere, udlændinge med opholdstilladelse i et andet Schengenland, visumfri udlændinge og børn under 18 år med fast ophold hos forældremyndighedens indehaver).
(...)
- Side 588 -
...idømt straf få betydning for udvisningsadgangen i Danmark. Udl. § 51, stk. 2, vedrører imidlertid alene lovovertrædelser, der har haft eller må antages at skulle have haft virkning her i landet, og som på grund af denne – aktuelle – kriminalitet også kan føre til udvisning, hvis betingelserne i Udl. §§ 22-24 og 25-25 c i øvrigt måtte være opfyldt.
- Side 600 -
Bestemmelserne har en meget forskelligartet karakter, og adgangen til udvisning er formelt ikke – på nær Udl. § 25 a – knyttet til bestemt opholdskategori i Danmark, men giver adgang til at udvise alle udlændinge.
- Side 605 -
Udl. § 25 a indeholder en række udvisningsgrunde, der i det væsentlige bygger på mere ordensmæssige hensyn, og som kan benyttes over for udlændinge med korttidsophold og uden særlig tilknytning til landet i øvrigt.
(...)
Udl. § 25 a omfatter udlændinge, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 6 måneder.
...266 (trusler), 276-283 (tyveri, underslæb, åger mv.) eller 290 (hæleri), toldlovens § 73, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, lov om våben og eksplosivstoffer eller lov om knive og blankvåben mv,. eller hvis udlændingen over for politiet har erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare forhold.
(...)
Efter Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 2, kan der endvidere ske udvisning af en udlænding, der er dømt for ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer eller hvis udlændingen over for politiet har erkendt ulovlig besiddelse eller brug af euforiserende stoffer, eller der i øvrigt foreligger en særlig bestyrket mistanke.
(...)
- Side 606 -
Som det fremgår, kan forskellige former for voldelig eller truende adfærd kan også føre til administrativ udvisning efter Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 1.4545. Bestemmelserne herom indførtes ved lov nr. 458 af 7. juni 2001.
(...)
- Side 607 -
...respekteres, og udlændingen kan ikke efterfølgende administrativt udvises i medfør af Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 1 eller 2, for dette forhold. Derimod vil administrativ udvisning efter omstændighederne kunne ske efter Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 1 og 2, hvis udlændingen idømmes en bødestraf for overtrædelsen og dermed ikke kan udvises efter Udl. §§ 22-24.
(...)
Enhver ulovlig besiddelse eller brug af euforiserende stoffer kan føre til udvisning efter Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 2. Der stilles ikke krav om, at den, der agtes udvist, skal være egentlig stofmisbruger.
...2. Bestemmelsen blev ved lov nr. 516 af 26. maj 2014 affattet i sin nuværende form. Lovændringen var bl.a. knyttet til gennemførelse af direktiv 2008/115/EF (tilbagesendelsesdirektivet), hvor det af EU-Kommissionen var blevet påpeget, at de dagældende afvisningsregler, hvorefter afvisning kunne ske i op til 3 måneder efter indrejse ikke var direk-
(...)
- Side 608 -
...som den ulovligt arbejdende udlænding selv, vil kunne straffes efter bestemmelserne Udl. § 59. Om sanktionspåstande i disse sager se Rigsadvokatmeddelelse: Udlændingelovens § 59, § 59 a og § 59 b (revideret pr. 1/7 2020). anvendes i praksis navnlig over for udlændinge, der antages at ville tage eller har taget beskæftigelse uden fornøden tilladelse.
(...)
...ved indrejsen af udlændinge, samt de specielle bemærkninger til § 1, nr. 5, i lovforslag nr. L 131. Det beror imidlertid altid på en konkret vurdering af samtlige omstændigheder, om der er adgang til administrativ udvisning på grundlag af subsistensløshed.5252. Illustrativt hertil er f.eks. Udlændingenævnets afgørelse af 14. juli 2014 (FAM/2014/68).
(...)
...hensyn til den offentlige orden eller af sikkerheds- og sundhedsmæssige grunde, spillede umiddelbart som selvstændig udvisningsgrund tidligere en underordnet rolle, allerede fordi afvisningsadgangen, jf. Udl. § 28, kunne benyttes til at klare hovedparten af de i praksis forekommende situationer. Fjernelse af adgangen til afvisning af udlændinge i op
(...)
- Side 609 -
Efter Udl. §25 a, stk. 2, nr. 4, kan der endeligt ske udvisning af en udlænding, der har indgivet ansøgning om asyl efter Udl. § 7, og denne ansøgning efterfølgende frafaldes eller bortfalder.
Afgørelseskompetencen ved udvisning efter Udl. § 25 a er tillagt Udlændingestyrelsen med klageadgang til Udlændingenævnet, jf. Udl. §§ 46 og 46 a. Bestemmelsen kan herved ikke benyttes til udvisning ved dom, jf. nedenfor om samspillet med § 22-24, samt TfK 2004.11/1 Ø.
(...)
...Bestemmelsen blev optaget i loven ved lov nr. 33 af 18. januar 1995. Se ovenfor afsnit 3.3.5 og de der citerede bemærkninger fra lovforslag nr. L 85 af 30. november 1994. hvorefter politiet til brug for Udlændingestyrelsens og Udlændingenævnets udvisningsafgørelser uden udlændingens samtykke kan videregive oplysninger om strafbare forhold, sigtelser mv.
(...)
Det fremgår af bestemmelsen, at de i Udl. § 25 a, stk. 2, nr. 1-4 omhandlede udvisningsgrunde ikke gælder for udlændinge, der er omfattet af EU/EØS-reglerne, jf. Udl. § 2, stk. 1 eller 2, og kan ikke anvendes til udvisning af disse
(...)
- Side 610 -
borgere, samt schweiziske statsborger og deres familiemedlemmer. Denne begrænsning i udvisningsadgangen efter Udl. § 25 a, stk. 2, nr. 3, gælder dog alene for så vidt adgangen til udvisning på grund af hensyn til Schengenlandenes offentlige orden eller forholdet til fremmede magter, som er de udvidede grunde, der indførtes i 2014.
(...)
...EU/EØS-reglerne, jf. hertil Rådets – fortsat gældende – direktiv 64/221, hvor der består et generelt krav om, at begrænsende forholdsregler vedrørende den offentlige orden eller sikkerhed udelukkende bør støttes på den pågældendes personlige forhold og præciseringen af, at straffedomme ikke uden videre kan begrunde en udvisning.5454. Jf. nedenfor afsnit. 7.4.1.
(...)
Indrejseforbud efter Udl. § 25 a meddeles normalt for 2 år, jf. Udl. § 32, stk. 4, nr. 1. Indrejseforbud efter Udl. § 25 a, stk. 2, meddeles dog normalt for 5 år i de i Udl. § 32, stk. 4, nr. 3, anførte tilfælde. Indrejseforbud knyttet til udvisningen efter Udl. § 25 a, stk. 2, kan efter Udl. § 32, stk. 5, nr. 2, evt. nedsættes.
- Side 611 -
§ 59, stk. 3, og kan derigennem åbne mulighed for udvisning efter Udl. § 24 eller inden for de første 6 måneder efter Udl. § 25 a, stk. 2, nr. 1.
- Side 614 -
...efter omstændighederne kunne ske udvisning efter bestemmelsen i Udl. § 25 a, stk. 1, nr. 2.5858. Se nærmere om Udl. § 25 a ovenfor i afsnit 3.4.2. Herved stilles udlændingen ikke ringere, end han ville have været stillet, hvis forholdet var pådømt her, hvilket derimod kunne blive tilfældet, dersom pådømmelsen i udlandet måtte resultere i frihedsstraf.
- Side 617 -
Kun lovlige ophold har betydning. Dette fremgår udtrykkeligt af Udl. §§ 22, 23 og 25 a.
- Side 619 -
Som allerede anført ovenfor i afsnit 3.6.1 skal de i Udl. §§ 22, 23 og 25 a anførte ophold være lovlige for at kunne indskrænke udvisningsadgangen.
- Side 655 -
...særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, jf. Udl. § 10, stk. 3, 1. pkt. Stammer indrejseforbuddet alene fra en administrativ udvisning efter Udl. § 25 a eller § 25 b (eller § 25 c), kan der dog gives opholdstilladelse efter Udl. § 7 og § 8, stk. 1 eller 2, medmindre særlige grunde taler derimod, Udl. § 10, stk. 3, 2. pkt.
- Side 661 -
Ved administrativ udvisning som følge af mere ordensmæssige hensyn efter Udl. § 25 a eller § 25 b, meddeles indrejseforbuddet for 2 år, jf. Udl. 32, stk. 4, nr. 1.
(...)
...for det. Hensynene ses her rettet mod de relationer, som udlændingen måtte have til andre i Danmark bosiddende personer. Efter nr. 3 kan indrejseforbud, der meddeles for bestandig efter bl.a. Udl. § 25, nr. 1 og 2 (bl.a. fare for statens sikkerhed) meddeles for en kortere varighed, hvis det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
- Side 662 -
...medfør af Udl. § 25 a (typisk på grund af »småkriminalitet«) eller § 25 b (ulovligt ophold) er udgangspunktet, at der gives opholdstilladelse efter Udl. § 7 (eller § 8, stk. 1 eller 2), medmindre særlige grunde taler derimod, jf. Udl. § 10, stk. 3, 2. pkt. Der vil i disse tilfælde være en formodning for en ophævelse af det administrative indrejseforbud.
- Side 663 -
...hvis den pågældende er omfattet af restriktive foranstaltninger i form af begrænsninger med hensyn til indrejse og gennemrejse besluttet af De Forenede Nationer eller Den Europæiske Union, er optaget på den liste, der er nævnt i Udl. § 29 c, stk. 1, eller hvis den pågældendes opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter Udl. § 21 b, stk. 1.
(...)
- Side 664 -
Alene i de tilfælde, hvor indrejseforbuddet er knyttet til Udl. § 32, stk. 1, nr. 2, eller indrejseforbud knyttet til udvisning i forbindelse med Udl. § 25 a, stk. 2, eller § 25 b, kan der ske ophævelse af indrejseforbuddet, men alene, hvis særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, jf. Udl. § 32, stk. 7, 4. pkt.
(...)
- Side 665 -
Et administrativt indrejseforbud meddelt efter Udl. § 25 a vil således uanset om udlændingen er udrejst og uanset 2-årsreglen – i lighed med udlændinge udvist efter Udl. § 25 b – kunne søges administrativt omgjort i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse efter udl §§ 8, stk. 3, 9-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q.