- Side 963 -
...2017). Ombudsmandens almindelige kompetence kan også være reguleret i særlovgivningen. Et eksempel herpå er udlændingelovens § 58 a, hvor der står, at ombudsmandens virksomhed ikke omfatter Flygtningenævnet med undtagelse af ombudsmandens mulighed for at tage en sag op på eget initiativ. Endelig kan det nævnes, at det i § 21, stk. 2, i forældelseslo-
- Side 966 -
...Folketingets Ombudsmand kun gælder for sager om de ansatte i DSB og for den jernbanevirksomhed, der udøves af DSB som led i udførelsen af forhandlet trafik. I § 19, stk. 2, i samme lov fremgår det, at lov om Folketingets Ombudsmand gælder for den jernbanevirksomhed, der udøves af datterselskaber under DSB som led i udførelsen af forhandlet trafik.
- Side 979 -
Dette udgangspunkt er fraveget i § 30 a, stk. 6, i udlændingeloven, hvorefter ombudsmanden varetager tilsyn med tvangsmæssig udsendelse i medfør af forordning 2016/1624 om den europæiske grænse- og kystvagt (Frontex).
- Side 991 -
Tilsynet med tvangsmæssige nationale udsendelser af udlændinge udøves i overensstemmelse med ombudsmandsloven (både § 21 og § 18), men således at ombudsmanden særligt påser, at politiets virksomhed foretages med respekt for individet og uden unødig magtanvendelse, jf. udlændingelovens § 30 a, stk. 2.
(...)
...værtsmedlemsstatens nationale ret. I modsætning til hvad der gælder, når ombudsmanden fører tilsyn med nationale udsendelser, vil tilsynet efter forordningen ikke skulle føres efter ombudsmandsloven. Tilsynet vil i stedet skulle føres i henhold til forordningens regler samt de nærmere rammer, som Frontex fastlægger. Se nærmere lovforslag nr. 126 af 8. februar 2017.