- Side 550 -
...sager forudsættes at få betydning for afgørelsen af udvisningsspørgsmålet,– at der burde ske en adskillelse af beslutningen om udvisning og vurdering af den asylretlige forfølgelsesrisiko, således at der indføres en procedure, der forud for udlændingens senere (prøve)løsladelse sikrer adgang til prøvelse af, om Udl. § 31 er til hinder for udsendelse.
- Side 564 -
...landet. Såfremt udlændingen ikke udrejser frivilligt, drager politiet omsorg for udsendelse, jf. Udl. § 30, stk. 2. Udl. § 31 indeholder regler om, til hvilke lande udsendelse kan være udelukket. Det følger heraf, at der i en dom om udvisning af en udlænding ikke af retten skal tages stilling til, hvilket land udvisning skal ske til, jf. U 2006.2072 H.
- Side 584 -
...denne baggrund var det ikke usædvanligt i udvisningsdommene også at henvise til den beskyttelse, der følger af Udl. § 31’s forbud mod udsendelse til et land, hvor der er risiko for asylretlig forfølgelse, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådant land. Udl. § 31-beskyttelsen skulle netop påses på udrejsetidspunktet.
(...)
- Side 585 -
...b, eller har lovligt ophold i landet, fordi der ikke over for den pågældende stilles krav om visum eller opholdstilladelse, jf. Udl. §§ 1-3 a og 5, stk. 2 (nordiske statsborgere, EU/EØS-statsborgere, udlændinge med opholdstilladelse i et andet Schengenland, visumfri udlændinge og børn under 18 år med fast ophold hos forældremyndighedens indehaver).
- Side 597 -
...udlændinge, der er anset for en fare for statens sikkerhed, skal domstolene i disse særlige sager imidlertid også forholde sig til udlændingens eventuelle ansøgning om opholdstilladelse efter Udl. § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, og/eller om Udl. § 31 er til hinder for udsendelse af udlændingen. Til brug herfor anmoder retten Flygtningenævnet om en udtalelse.
- Side 602 -
...EMRK artikel 3 og den hertil svarende bestemmelse i konventionen om civile og politiske rettigheder, art. 7 sammenholdt med non-refoulement-bestemmelsen i artikel 3 i FN’s Torturkonvention. Se i øvrigt Jens Vedsted-Hansen, Torturforbud som udsendelsesbegrænsning: Non-refoulement-virkningen af EMRK artikel 3, i EU-ret & Menneskeret 1998, s. 49 ff.
(...)
...beskyttet mod udsendelse, hvis han risikerer forfølgelse af de i Flygtningekonventionens artikel 1 A nævnte grunde. Denne beskyttelse gælder imidlertid ikke, hvis udlændingen med rimelig grund må anses for en fare for statens sikkerhed, eller hvis udlændingen efter endelig dom for en særlig farlig forbrydelse må betragtes som en fare for samfundet.
(...)
Refoulementsforbudsreglen i Udl. § 31 fik sin nugældende formulering ved lov nr. 362 af 6. juni 2002. Reglen kom således til nu explicit i § 31, stk. 1, at indeholde det absolutte forbud mod udsendelse af nogen til et land, hvor den pågældende risikerer dødsstraf, tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, jf. herved EMRK artikel 3.
(...)
- Side 603 -
For så vidt angår flygtninge, hvor beskyttelse mod udsendelse af konventionsflygtninge tidligere havde været absolut, blev udlændingelovens forbud mod refoulement af konventionsflygtninge begrænset i overensstemmelse med Flygtningekonventionens artikel 33, jf. nu Udl. § 31, stk. 2.
(...)
...udvisningsreglen i Udl. § 25, nr. 2, er formuleret langt bredere end undtagelsen fra refoulementsforbudet for konventionsflygtninge i Udl. § 31, stk. 2, jf. Flygtningekonventionens artikel 33, stk. 2, der kræver ikke blot en trussel mod »den offentlige orden«, men at flygtningen skal udgøre en fare for »landets sikkerhed« eller en »fare for samfundet«.
- Side 626 -
og U 2018.769 H, og dermed den prøvelse hos udlændingemyndighederne, der foretages efter Udl. § 31.
- Side 640 -
I U 2001.1645 H fandt et mindretal, at risikoen for idømmelse af dødsstraf for samme allerede pådømte forhold skulle medføre frifindelse for udvisningspåstanden. Rettelig set er risikoen for dødsstraf omfattet Udl. § 7, stk. 2, og falder derfor udenfor Udl. § 26, stk. 1, nr. 6, og bør undergives prøvelse i medfør af Udl. §§ 49 a og 31.
(...)
...– situationen ved risiko for idømmelse af dobbeltstraf, der således heller ikke omfattes den prøvelse, der følger ved udsendelse efter Udl. § 31, stk. 1. Læses præmis 59 i EMD’s dom i M.E. mod Danmark imidlertid i sammenhæng med EMD’s gennemgang af forløbet af den danske straffesag, jf. hertil præmis 56-59, synes der ikke at være faste holdepunkter
(...)
- Side 642 -
...asylbegrundende karakter eller risikoen for umenneskelige forhold under en eventuel afsoning dækkes således af, at udlændingen ville kunne påberåbe sig beskyttelsen efter Udl. § 31, jf. § 7, stk. 2, før udsendelsen. Ligeledes risikoen for overlast i hjemlandet må også kunne omfatte den frygt, der udspringer af borgerkrig, andre krigshandlinger eller uroligheder.
- Side 663 -
...udlændingen risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf eller risikerer forfølgelse af de i Flygtningekonventionens artikel 1 A nævnte grunde i det land, hvortil han agtes udsendt, eller hvor han ikke er beskyttet mod videresendelse til et sådant land, jf. Udl. § 31 og EMRK artikel 3.
- Side 668 -
Endvidere kunne man få tilvejebragt en procedure, der sikrede en reel prøvelse af, om Udl. § 31 måtte være til hinder for at effektuere en udvisning på løsladelsestidspunktet.
(...)
Udl. § 49 a, 1. pkt., bestemmer, at forud for udsendelse af en udlænding, som har haft opholdstilladelse som flygtning efter Udl. § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, og som er udvist ved dom, skal Udlændingestyrelsen træffe afgørelse om, hvorvidt udlændingen kan udsendes, jf. Udl. § 31, medmindre udlændingen samtykker i at blive udsendt.
(...)
...i god tid – så vidt muligt mindst 6 måneder forud for (prøve)løsladelsestidspunktet – kontakter udlændingen med henblik på at få afklaret, om han vil give samtykke til udsendelsen. Giver udlændingen ikke samtykke hertil, påhviler det politiet at forelægge sagen for Udlændingestyrelsen til afgørelse af, om udsendelse vil være i strid med Udl. § 31.
(...)
...31, vil man ved at undlade at nedlægge en udvisningspåstand, spare både domstolene for behandling af udvisningsspørgsmålet og ligeledes spare den efterfølgende Udl. § 49 a-procedure, og ligeledes skåne udlændingen og dennes pårørende for den usikkerhed, den blotte rejsning af udvisningsspørgsmålet uvægerligt vil indebære. Praksis er dog det modsatte.
(...)
Finder Udlændingestyrelsen, at udlændingen kan udsendes, uden at dette vil være i strid med Udl. § 31, anses afgørelsen for automatisk for påklaget til
(...)
- Side 669 -
Kommer Udlændingestyrelsen eller Flygtningenævnet til det resultat, at udlændingen ikke kan udsendes, jf. Udl. § 31, skal det samtidig besluttes, om der kan meddeles opholdstilladelse – på ny – efter Udl. § 7, jf. Udl. § 49 a, 2. pkt.
(...)
Når Udl. § 31 stiller sig hindrende for udsendelse, bevirker det til udvisningen knyttede indrejseforbud, at der ikke gives opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, Udl. § 10, stk. 3, 1. pkt., jf. nærmere herom ovenfor afsnit 6.1.
(...)
Måtte resultatet blive, at udlændingen på den ene side ikke kan sendes ud af landet, jf. Udl. § 31, og på den anden side ej heller får opholdstilladelse efter Udl. § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, bliver udlændingen indtil videre henvist til et såkaldt tålt ophold, der typisk vil indebære anvisning af et bestemt indkvarteringssted, meldepligt mv.
(...)
...§ 4 i lov nr. 473 af 1. juli 1998 er disse nye regler derfor gjort anvendelige for alle prøvelser efter lovens ikrafttræden af, om en udsendelse vil være i strid med Udl. § 31. Prøvelsesregelen er således anvendelig, uanset tidspunktet for udlændingens oprindelige indrejse, meddelelse af opholdstilladelse eller tidspunktet for udvisningsafgørelsen.
- Side 674 -
...tilfælde lader tvangsmæssig udsendelse sig måske ikke gennemføre af politisk/geografiske årsager. Endelig er det også set, at en udlændings hjemland med varierende begrundelser har nægtet tilbagetagelse, ligesom en udlænding kan undlade at medvirke til udsendelsen på en sådan måde, at f.eks. identifikation og udstedelse af rejsedokumenter besværliggøres.
- Side 680 -
...hjemlandet. Udlændingen helbredsmæssige tilstand kan derfor ikke på afgørelsestidspunktet tale afgørende imod en opretholdelse af udvisningen. Til gengæld vil de elementer, der indgår i en prøvelse efter Udl. § 50 a, kunne indgå i den vurdering, der i givet fald senere vil kunne ske efter Udl. § 50, jf. U 2011.2358 H, U 2017.1637 Ø og U 2020.887 Ø.