Bemærk, at § 53 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 53, om det har en betydning.
- Side 404 -
...statusændring, hvor klageren af direktoratet havde fået asyl med de facto-status, men påberåbte sig at have status som konventionsflygtning, (3) sagen vedrøre udstedelse eller inddragelse af et rejsedokument, eller (4) forholdene i øvrigt tale for at behandle sagen i lille nævn. Hovedreglen om mundtlighed blev opretholdt, men der blev ved sidstnævnte
- Side 408 -
...bedømmer den enkelte sag i Flygtningenævnet ud fra deres personlige vurdering og faglige indsigt og kan ikke drøfte konkrete sager med den beskikkende eller indstillende myndighed forud for sagens behandling i nævnet.«911911. Bemærkningerne til lovforslag nr. L 180/2011-12, s. 21-22. Om nævnsmedlemmernes personelle uafhængighed, se nedenfor afsnit 7.1.
- Side 427 -
Reglerne om Flygtningenævnets sammensætning findes i Udl. § 53, hvis stk. 2-5 indeholder almindelige bestemmelser om udpegning og beskikkelse af nævnets medlemmer. Herefter fastsættes nævnets sammensætning ved behandlingen af enkeltsager (stk. 6 og stk. 8-12) og ved drøftelsen af generelle spørgsmål i nævnets koordinationsudvalg (stk. 7).
(...)
Den formelle beskikkelse af Flygtningenævnets medlemmer foretages ifølge Udl. § 53, stk. 3, 1. pkt., af Flygtningenævnets formandskab. Om betingelserne for beskikkelse fastsættes det i § 53, stk. 2, at nævnets formand
(...)
- Side 428 -
...organisatorisk placering. Som følge heraf har disse nævnsmedlemmer ingen sikkerhed for at kunne vedblive at opfylde betingelserne i Udl. § 53, stk. 2, 2. pkt., og deres medlemskab af Flygtningenævnet kan indirekte bringes til ophør ved administrativ beslutning truffet af ministeriet. Den personelle uafhængighed i henhold til § 53, stk. 4, består således i
(...)
- Side 429 -
...som oprindeligt er blevet beskikket efter indstilling fra Advokatrådet – blev påpeget i Advokatrådets høringssvar af 14. december 2004 vedrørende udkast til det lovforslag, der senere blev genfremsat som lovforslag nr. L 78/2004-05, 2. samling. Se hertil tillige Jesper Lindholm: Danske asylafgørelser – Baggrund, kontekst, analyse, 2014, s. 198-201.
...angivne tilfælde udøves Flygtningenævnets kompetence som klageinstans således på egen hånd af formanden eller den næstformand, til hvem en sag er blevet visiteret. Visitation af sager til denne særlige behandlingsform foretages normalt af sekretariatet efter bemyndigelse fra Flygtningenævnets formand i henhold til § 56, stk. 1 (se straks nedenfor).
- Side 431 -
...men hvor Dansk Flygtningehjælp har erklæret sig uenig i denne vurdering af sagen med den konsekvens, at Udlændingestyrelsens efterfølgende afslag i overensstemmelse med hovedreglen i Udl. § 53 a, stk. 1, nr. 2, kan indbringes for Flygtningenævnet.968968. Se nærmere om den særlige procedure for åbenbart grundløse asylansøgninger ovenfor i afsnit 6.2.
- Side 432 -
...af formanden eller en næstformand alene. Denne formandskompetence består uanset årsagen til det åbenbare asylgrundlag, men vil formentlig især være aktuel i tilfælde af, at der foreligger en meget klar nævnspraksis vedrørende en bestemt sagstype.971971. Se som eksempel Formandskabets beretning 1998, s. 112-13 angående Kosovo-sager i efteråret 1998.
- Side 433 -
Ifølge Udl. § 53, stk. 12, kan formanden eller en næstformand behandle sager, hvor der er anmodet om genoptagelse af en tidligere truffet nævnsafgørelse, når der ikke er grund til at antage, at Flygtningenævnet vil ændre sin afgørelse.
(...)
...internationale kontrolorganer. Flygtningenævnets afgørelse af 27. juni 2016 om undtagelsesvist ikke at følge en sådan anmodning fra FN’s Torturkomité i sagen F.K. v. Denmark (Torturkomitéens sag nr. 580/2014), der skal være blevet truffet af den pågældende næstformand, må for så vidt anses for at være truffet i strid med kompetencereglerne i Udl. § 53.
(...)
- Side 434 -
...sagen i stedet hjemvises til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen.979979. Jf. Flygtningenævnets forretningsordens § 48, stk. 1, 3. pkt. Se tillige Formandskabets beretning 1998, s. 69, Formandskabets beretning 2003, s. 79, Formandskabets beretning 2013, s. 211, Formandskabets beretning 2014, s. 250-51, samt Formandskabets beretning 2015, s. 254-55.
- Side 435 -
...ministeriets departement – varetager desuden selvstændigt en række opgaver, der bidrager til den nødvendige samordning af nævnsarbejdet. Eksempler herpå er udarbejdelse og opdatering af Flygtningenævnets generelle baggrundsoplysninger samt udarbejdelse af praksisoversigter og andre informationer på nævnets hjemmeside, jf. §§ 25-26 i nævnets forretningsorden.
(...)
...førstnævnte måde. Udtrykket »retningslinjer« indicerer således, at koordinationsudvalget har kompetence til at træffe generelle beslutninger af bindende karakter på baggrund af sine drøftelser. Dette er da også forudsat i forretningsordenens § 18 om beslutningsreferat samt § 19, hvorefter koordinationsudvalgets afgørelser træffes ved stemmeflerhed.
- Side 439 -
...ifølge forretningsordenens § 23, stk. 1, indstilling til Flygtningenævnets formand om visitation af sager til mundtligt eller skriftligt nævnsmøde eller til behandling ved (næst)formand efter Udl. § 53, stk. 8-12. Ifølge Udl. § 56, stk. 1 og 4, jf. forretningsordenens § 23, stk. 1, 2. pkt., kan nævnsformanden bemyndige sekretariatet til selv at forestå
- Side 449 -
...15-16 samt beretning 1995-1996, s. 65. Det samme processuelle princip finder anvendelse ved den fornyede behandling af sager, der er blevet genoptaget af Flygtningenævnet, jf. beretning 1987-1989, s. 25-26 og FOB 1987.93. Undtagelse herfra er hjemlet i Udl. § 53, stk. 14, som dog har yderst begrænset rækkevidde, jf. FT 1994-95, tillæg A, s. 931-32.
- Side 459 -
...hastetilfælde.10401040. Jf. Flygtningenævnets forretningsordens § 49, stk. 2. Hvis en genoptagelsesanmodning falder uden for formandskompetencen, tager samtlige medlemmer af det pågældende nævn stilling til anmodningen, normalt ved skriftlig votering.10411041. Jf. Flygtningenævnets forretningsordens § 48, stk. 2, nr. 1. Se tillige ovenfor afsnit 7.2.6.