Bemærk, at § 53a blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 53a, om det har en betydning.
- Side 401 -
...pkt., automatisk opsættende virkning, hvilket blev anset for mest hensigtsmæssigt ud fra både ressourcemæssige og retssikkerhedsmæssige betragtninger, idet Flygtningenævnet ellers i hver enkelt sag ville skulle træffe selvstændig afgørelse vedrørende spørgsmålet om opsættende virkning.880880. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 7/2013-14, s. 10.
- Side 420 -
...udlændinge- og integrationsministeren. Dette udgangspunkt er desuden fraveget ved bestemmelsen i § 52 b om de afgørelser, der kan indbringes for det senere oprettede Udlændingenævn. § 53 b udgør en yderligere undtagelse ved at afskære klageadgang ikke alene til udlændinge- og integrationsministeren, men tillige til Flygtningenævnet (se nedenfor afsnit 6.2).
(...)
...har opnået beskyttelse i en anden EU-medlemsstat, jf. § 29 b. Der er tale om relativt nye kompetenceområder for Flygtningenævnet, idet klageadgangen med hensyn til disse afgørelser blev indført med virkning fra 2014 og 2015.940940. Jf. lov nr. 1619 af 26. december 2013 og lov nr. 153 af 18. februar 2015. Klageordningen er omtalt nærmere i afsnit 3.4.
(...)
- Side 422 -
...december 1993, j.nr. 1993-21-257. Baggrunden for den i sagen foretagne første asyllands-vurdering er omtalt i FOB 1991.69 (s. 75) og i Formandskabets beretning 1989-1991, s. 49-52, samt af Jens Vedsted-Hansen i TfR 1992, s. 476-95. Se tillige dette afsnit in fine om Flygtningenævnets påtale af eventuelle begrundelsesfejl i Udlændingestyrelsens afgørelser.
(...)
...448. I 2014 afgjorde nævnet 1 sag om inddragelse og 5 sager om bortfald, mens tallene i 2015 steg til 13 sager om inddragelse og 22 sager om bortfald af opholdstilladelse, jf. Formandskabets beretning 2015, s. 545. Om de materielle betingelser for bortfald og inddragelse af opholdstilladelser efter Udl. §§ 7 og 8, se Udlændingeret, 4. udg., bind 2.
(...)
- Side 425 -
...må antages at ligge hos Udlændinge- og Integrationsministeriets departement, der ligeledes har sædvanlige departementale instruktionsbeføjelser over for Udlændingestyrelsen.955955. Se herom kapitel 1, afsnit 6 med omtale af bestemmelsen i Udl. § 46 a, stk. 5, og af divergerende opfattelser af ministerens instruktionsadgang over Udlændingestyrelsen.
- Side 431 -
...men hvor Dansk Flygtningehjælp har erklæret sig uenig i denne vurdering af sagen med den konsekvens, at Udlændingestyrelsens efterfølgende afslag i overensstemmelse med hovedreglen i Udl. § 53 a, stk. 1, nr. 2, kan indbringes for Flygtningenævnet.968968. Se nærmere om den særlige procedure for åbenbart grundløse asylansøgninger ovenfor i afsnit 6.2.
- Side 437 -
...på fornyet vurdering, se FOB 1995.156 samt Formandskabets beretning 1998, s. 65. Den automatiske klageindgivelse omfatter efter samme bestemmelse tillige Udlændingestyrelsens afgørelser efter § 32 b eller § 49 a om, at udsendelse af udlændinge med ‘tålt ophold’, henholdsvis udviste flygtninge, ikke vil være i strid med refouleringsforbuddet i § 31.