- Side 408 -
...domstolslignende træk viser sig ikke mindst i Flygtningenævnets procesform. Ud over forvaltningslovens partsbeføjelser, der som sagt gælder for nævnets sagsbehandling i kraft af dets status som forvaltningsmyndighed, indeholder Udl. §§ 54-56 nogle supplerende bestemmelser, der tilnærmer nævnets procesform til den judicielle. Herudover løses visse ulovregulerede
- Side 439 -
...påberåbes, samt sagens bevismateriale. Ligeledes sørger nævnets sekretariat for eventuel advokatbeskikkelse efter Udl. § 55, stk. 1, jf. forretningsordenens § 28 (se afsnit 8.3) samt udvælgelse af tolk, hvilket nødvendigvis indebærer adgang til også at foretage berammelse af sagen til behandling på nævnsmøde, jf. forretningsordenens § 23, stk. 2 og 4.
(...)
- Side 440 -
...1998, s. 62-63. Om sekretariatet og dets opgaver, se endvidere Formandskabets beretning 2013, s. 22-23, beretning 2014, s. 23-25 og beretning 2015, s. 24-25. Derimod har sekretariatet ikke selvstændig beføjelse til at træffe de nedenfor omtalte afgørelser om nægtelse af advokatbeskikkelse efter Udl. § 55, stk. 2, jf. forretningsordenens § 28, stk. 1-3.
...nævnsmøde.993993. Jf. Formandskabets beretning 2003, s. 71, beretning 2013, s. 132, beretning 2014, s. 166-67 og beretning 2015, s. 178. Denne behandlingsform omfatter som udgangspunkt de såkaldte spontansager, dvs. klager over afslag på asyl efter § 7, bortfalds- og inddragelsessager efter §§ 17 og 19-20 samt udsendelsessager efter § 31, jf. §§ 32 b og 49 a.
(...)
- Side 441 -
...foreliggende oplysninger kan det formentlig sluttes, at adgangen til at nægte eller tilbagekalde advokatbeskikkelse i praksis ikke benyttes ret ofte af nævnet.998998. Jf. Formandskabets beretning 1995-1996, s. 57, beretning 1997, s. 61, beretning 1998, s. 64. Se tillige Formandskabets beretning 2013, s. 133, beretning 2014, s. 166 og beretning 2015, s. 179.
(...)
...det undertiden været drøftet, hvorvidt en advokat kan lade sig repræsentere ved fuldmægtig i sager for Flygtningenævnet. Spørgsmålet er ikke reguleret i Udl. § 55 eller andetsteds i denne lov og ses heller ikke afklaret i forarbejderne, hvorfor det umiddelbart kunne synes nærliggende at anvende bestemmelserne i retsplejelovens § 136, stk. 2-4, om ad-
- Side 450 -
...der skal gives aktindsigt i det materiale, der udgør en del af grundlaget for vurderingen af den enkelte klagesag.10221022. Om klagerens adgang til baggrundsmateriale, se Formandskabets beretning 1998, s. 56-57, beretning 2001, afsnit 4.15, beretning 2003, s. 81-82, beretning 2013, s. 165-67, beretning 2014, s. 195-96 og beretning 2015, s. 215-16.
(...)
- Side 451 -
...omfang, hvis hensynet til statens sikkerhed, dens forhold til fremmede magter eller til tredjemand undtagelsesvis gør det påkrævet. Den herved hjemlede undtagelsesadgang er således snævrere end efter forvaltningslovens §§ 12-15 c. Fravigelse »i fornødent omfang« må forstås som en undtagelse af bestemte dokumenter eller oplysninger fra aktindsigten.
(...)
...Grænseløs kamp mod internationale forbrydelser?, i Henning Koch (red.): Politik og jura. Festskrift til Ole Espersen, 2004, s. 393-94. Som en mindre vidtrækkende undtagelsesform har Flygtningenævnet undertiden givet advokaten pålæg om ikke at udlevere kopi af materialet til sin klient, men med mulighed for at videregive oplysninger herfra til denne.
...til at udtale sig om det materiale, der indgår i sagens behandling. Bestemmelsen suppleres af forvaltningslovens § 19 om partshøring. Denne generelle partsrettighed vil dog normalt blive fortrængt af den specielle kontradiktionsadgang, der eksisterer i forbindelse med Flygtningenævnets sagsbehandling, herunder ved mundtlig behandling på nævnsmøde i
(...)
- Side 452 -
...grundlag har det særlig praktisk betydning, at kontradiktionsadgangen ikke beror på klagerens initiativ. Udl. § 55, stk. 3, må da også indebære en pligt for Flygtningenævnet til om fornødent at gøre asylansøgeren eller dennes advokat bekendt med retten til at udtale sig om det foreliggende materiale, jf. ovenfor i afsnit 9.2 om automatisk aktindsigt.
(...)
...hertil. En tilsvarende kontradiktionsadgang må antages at bestå, hvis der under nævnets behandling af selve anmodningen om genoptagelse fremkommer nye oplysninger af betydning for afgørelsen heraf. Uanset om denne situation betragtes som omfattet af Udl. § 55, stk. 3, vil der være pligt til partshøring i overensstemmelse med forvaltningslovens § 19.