Bøger, som nævner Udlændingeloven § 7

Bemærk, at § 7 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 7, om det har en betydning.

Asylprocedurens retlige grundlag og betydning

- Side 384 -

...behandle asylsager i kortere eller længere tid. Eventuel suspension af asylsagsbehandlingen er således uden selvstændig betydning for de rettigheder, der tilkommer flygtninge i henhold til Flygtningekonventionen.830830. Se herom Jens Vedsted-Hansen, Kim U. Kjær, Terje Einarsen og Janina W. Dacyl: Midlertidigt asyl i Norden, 1999, særligt kapitel 4 og 5.

Læs på Jurabibliotek



Processuelle garantier efter afslag på asyl

- Side 389 -

...henhold til de sidstnævnte bestemmelser er taget stilling til udsendelsesspørgsmålet som led i asylafgørelsen, vil det under hensyn til beskyttelsen efter EMRK art. 3 og 13 være nødvendigt at tage stilling hertil på ny, såfremt der er gået længere tid efter et afslag på asyl, inden dette bliver effektueret gennem udsendelse af den pågældende asylansøger.

Læs på Jurabibliotek



Domstolsprøvelse af Flygtningenævnets afgørelser

- Side 413 -

...fortolkningsspørgsmål – og nævnets manglende stillingtagen til et forhold, som ifølge asylansøgerens konventionsfortolkning var relevant. Østre Landsret havde afvist sagen med en begrundelse, der umiddelbart synes præget af en misforståelse af bestemmelsen i Udl. § 7, hvorimod Højesteret hjemviste sagen til realitetsbehandling med følgende begrundelse:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 415 -

...at udskille det som et retsspørgsmål, der uanset endelighedsbestemmelsen i udlændingelovens § 56, stk. 8, kan prøves af domstolene.«928928. UfR 2007.262 H, s. 270. Mindretallet identificerede dermed ikke bevistema og bevisbyrde som særskilte retlige spørgsmål i forbindelse med fortolkning og anvendelse af Udl. § 7 og Flygtningekonventionens art. 1.

Læs på Jurabibliotek



Flygtningenævnets saglige kompetence

- Side 421 -

...tilskyndelse til flere statusændringssager med påstand om opholdstilladelse efter § 7, stk. 1. Se hertil Formandskabets beretning 2015, s. 554, hvoraf det fremgår, at der i 2015 blev behandlet 54 sager om statusændring, heraf 51 sager om ændring af midlertidig beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3, og 3 sager om ændring af opholdstilladelse efter § 7, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 422 -

...448. I 2014 afgjorde nævnet 1 sag om inddragelse og 5 sager om bortfald, mens tallene i 2015 steg til 13 sager om inddragelse og 22 sager om bortfald af opholdstilladelse, jf. Formandskabets beretning 2015, s. 545. Om de materielle betingelser for bortfald og inddragelse af opholdstilladelser efter Udl. §§ 7 og 8, se Udlændingeret, 4. udg., bind 2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 423 -

...Udl. § 7, stk. 2 eller 3.947947. Jf. Hans Gammeltoft-Hansen: Flygtningeret, 1984, s. 175. Udstedelsen af rejsedokumenter er nærmere reguleret i Udl.bkg. §§ 7 og 8, som ikke kan danne grundlag for indskrænkende fortolkning af bestemmelsen om klageadgang i § 53 a, stk. 1, nr. 4, hvor der ikke sondres mellem de to forskellige former for rejsedokument.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 424 -

...er den maksimale varighed 2 år for opholdstilladelser efter Udl. § 7, stk. 1 og § 8, mens den for opholdstilladelser efter § 7, stk. 2, er 1 år, dog 2 år efter udløbet af det første år. For udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3, er den maksimale varighed 1 år, og efter 3 år gives opholdstilladelse for højst 2 år ad gangen.

Læs på Jurabibliotek



Sager med åbenbart grundlag for asyl

- Side 432 -

...nævnsbehandling i henhold til § 56, stk. 4, nr. 2. Selvom bestemmelsen næppe har sådanne atypiske tilfælde for øje, vil de formentlig falde inden for dens mulige anvendelsesområde. Tilsvarende klageadgang vedrørende statusvalget må antages at gælde for formandsafgørelser, der er resulteret i asyl med midlertidig beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


Sager om varigheden af tidsbegrænset opholdstilladelse

...formanden eller en næstformand alene. Sager af denne art kan dog i helt særlige tilfælde henvises af formanden eller næstformanden til behandling af et trepersoners-nævn. En sådan henvisningsadgang fremgår ikke udtrykkeligt af bestemmelsen i § 53, stk. 11, om formandskompetence, men er forudsat i bestemmelsens forarbejder, som angiver at der med »helt

Læs på Jurabibliotek



Klageindgivelse og opsættende virkning

- Side 437 -

...dage efter at asylansøgeren har fået meddelelse om styrelsens afgørelse.987987. Se ovenfor afsnit 3.4 om afvisning af for sent indgivet klage. Klage over Udlændingestyrelsens afgørelse om varigheden af en tidsbegrænset opholdstilladelse efter Udl. § 7, stk. 1 og 2, samt § 8 skal ligeledes indgives til styrelsen, her med en klagefrist på 4 uger fra

Læs på Jurabibliotek



Begrundelse

- Side 452 -

...for statusvalget, hvis nævnet har givet en asylansøger opholdstilladelse med beskyttelsesstatus efter Udl. § 7, stk. 2, eller midlertidig beskyttelsesstatus efter stk. 3, uanset at denne under sagen har nedlagt påstand om anerkendelse som konventionsflygtning og opholdstilladelse efter § 7, stk. 1, henholdsvis beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Inddragelse af nye oplysninger

- Side 454 -

...forvaltningsretlige princip kan således bidrage til, at dansk asylpraksis stemmer overens med Flygtningekonventionens principper for opnåelse henholdsvis ophør af flygtningestatus. Se hertil ovenfor afsnit 1 samt kapitel 4, afsnit 11. Princippet kan dog formentlig finde tilsvarende anvendelse i relation til § 7, stk. 2 og 3, om beskyttelsesstatus, som til forskel

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 455 -

...omfattet af Flygtningekonventionen og dermed havde retskrav på opholdstilladelse efter Udl. § 7, stk. 1. Flygtningenævnet burde derfor ved sin prøvelse have begrænset sig til dette fortidige forhold, hvorimod de senere oplysninger i givet fald måtte indgå i overvejelser om ophør af flygtningestatus og inddragelse af opholdstilladelsen, jf. nedenfor.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...særlige midlertidige beskyttelsesordning, der i 1992 var blevet indført for bosniske krigsflygtninge. Der kunne altså være forløbet ganske lang tid, fra disse asylansøgere havde forladt hjemlandet – og dermed potentielt opfyldte betingelserne i Flygtningekonventionens art. 1, jf. Udl. § 7, stk. 1 – indtil Flygtningenævnets afgørelse af deres klagesag.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 456 -

...betingelserne for inddragelse af opholdstilladelsen efter Udl. § 19, stk. 1, nr. 1, er til stede, hvorefter denne afgørelse i givet fald vil kunne indbringes for Flygtningenævnet.10341034. En sådan fremgangsmåde synes ligeledes at ligge på linje med den principielle opfattelse af forholdet mellem Udl. §§ 7 og 19, som fandt udtryk i FOB 1994.105 (s. 109).

Læs på Jurabibliotek



Omgørelse til skade for klageren?

- Side 457 -

...generelle forhold i ansøgerens hjemland. Herved ses der ikke at være sondret mellem sådanne mellemkommende ændringer og prøvelsen af Udlændingestyrelsens bevismæssige vurdering, som kunne have berettiget en ændring til skade for klageren, jf. hertil den i beretning 2014, s. 175-76 gengivne afgørelse. Se tillige Formandskabets beretning 2015, s. 227-28.

Læs på Jurabibliotek