Bemærk, at § 7 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 7, om det har en betydning.
- Side 481 -
...afgørelsen af sager om bortfald efter § 17, stk. 4, jf. stk. 1 og 2, gælder en regel om omvendt bevisbyrde, hvorefter det påhviler Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet at fremskaffe de oplysninger, der giver bevismæssigt grundlag for at antage, at det aktuelle tredjeland vil være i stand til at yde den forudsatte beskyttelse af den pågældende flygtning.
(...)
- Side 482 -
...uden arbejdstilladelse i Saudi Arabien risikerer udsendelse til hjemlandet... Flygtningenævnet finder det på den baggrund overvejende betænkeligt at anse det for godtgjort, at klageren har opnået beskyttelse i Saudi Arabien, hvorfor opholdstilladelsen ikke kan anses for bortfaldet.«118118. Flygtningenævnets afgørelse af 1. oktober 2015, Soma/2015/33.
- Side 490 -
...omstændigheder, der begrundede anerkendelsen som flygtning, klart er ophørt, således at det må anses for åbenbart ugrundet, at den pågældende fortsat opholder sig her i landet som flygtning.143143. Betænkning nr. 968/1982, s. 156. Jf. hertil Hans Gammeltoft-Hansen: Flygtningeret, 1984, s. 146-47. Der er dog siden vedtaget flere ændringer af § 19, stk. 1, nr. 1,
(...)
- Side 494 -
...inddrages, hvis inddragelse overvejes som følge af ændringer i de generelle forhold i hjemlandet.«157157. Lovforslag nr. L 188/2009-10, almindelige bemærkninger s. 46-47. Forud for det citerede omtales Flygtningekonventionens artikel 1 C, nr. 1 og nr. 5. Den ved lovforslaget gennemførte bestemmelse i § 19, stk. 2, nr. 4, behandles nedenfor i afsnit 4.3.3.
(...)
- Side 495 -
...om opholdstilladelser efter Udl. § 7, stk. 1 (konventionsstatus) eller § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus eller eventuelt tidligere de facto-status). Der kan have været gode grunde hertil, ikke mindst et ønske om at undgå risiko for overtrædelse af EMRK artikel 3 som resultat af en lavere tærskel for inddragelse af sidstnævnte type opholdstilladelse.
(...)
»En gennemgang af beretningerne viser, at Flygtningenævnet i en række sager løbende har taget stilling til spørgsmålet om inddragelse/nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, som følge af ændrede generelle forhold i hjemlandet.
(...)
...og stabile, hvorfor betingelserne for nægtelse af forlængelse i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, ikke var opfyldt. I begge sager var udlændingene meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2, og nævnet fandt, at man i fortolkningen af § 19, stk. 1, nr. 1, skulle medinddrage Flygtningekonventionens ophørsbestemmelser.
(...)
...Udlændingestyrelsens vurdering af, at forholdene i Kosovo-provinsen var ændret således, at grundlaget for opholdstilladelsen ikke længere var til stede, hvorfor opholdstilladelsen kunne inddrages, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, jf. § 11, stk. 2. De pågældende udlændinge var som udgangspunkt meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1....
(...)
...afghanske statsborgere. Nævnet fandt, at de ændrede forhold i Afghanistan ikke kunne anses for varige og stabile, hvorfor betingelserne for nægtelse af forlængelse/inddragelse i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, ikke var opfyldt. De pågældende udlændinge var enten meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2....
(...)
- Side 496 -
...93-94, Formandskabets beretning 2005, s. 103-06, Formandskabets beretning 2011, s. 182-86, Formandskabets beretning 2012, s. 178-80, og Formandskabets beretning 2013, s. 234-36 (de tre sidste steder tillige med reference til den supplerende inddragelsesbestemmelse i § 19, stk. 2, nr. 4, og med omtale af bemærkningerne til lovforslag nr. L 188/2009-10).
(...)
...Flygtningenævnet. Formandskabets beretning 2005, s. 108-09 (fremhævet her). På grund af overgangsreglerne i ændringsloven fra 2002 angik denne fortolkning af § 19, stk. 1, nr. 1, bestemmelsen som affattet forud for denne lovændring, hvilket dog som ovenfor anført ikke gjorde nogen forskel i relation til iagttagelsen af Flygtningekonventionens artikel 1 C.
(...)
- Side 497 -
...opholdstilladelsen, herunder om opholdstilladelsen er meddelt efter § 7, stk. 1, 2 eller 3. På den måde tydeliggøres det, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventionsflygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus.
(...)
Konventionsflygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, er omfattet af flygtningekonventionen, og udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, skal for disse flygtninges vedkommende administreres i overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1, litra C, om ophør af flygtningestatus.
(...)
...fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet. Dette er også forudsat i forarbejderne til lov nr. 572 af 31. maj 2010 (lovforslag nr. 188 af 26. marts 2010), jf. punkt 7.3, uanset at Flygtningenævnet i visse tilfælde synes at have anlagt en anden praksis.«161161. Lovforslag nr. L 72/2014-15, almindelige bemærkninger s. 12 (fremhævet her).
(...)
- Side 498 -
...bestemmelsens anvendelse nærmere, herunder så det fremgår, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventionsflygtninge, udlændinge med beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus.«162162. Ibid., specielle bemærkninger s. 21 (fremhævet her).
- Side 518 -
...inddrage opholdstilladelsen efter § 19, stk. 2, nr. 4, ophører 10 år efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er udstedt første gang, jf. § 19, stk. 3, 1. pkt., fandt Flygtningenævnet, at der ikke var hjemmel til at inddrage klagerens opholdstilladelse.225225. Flygtningenævnets afgørelse fra november 2017, Formandskabets beretning 2017, s. 284-85.
(...)
- Side 520 -
...sådanne ændringer af fundamental, stabil og varig karakter af hverken klagerens særlige asylgrundlag eller de generelle forhold i Irak, at betingelserne for at inddrage opholdstilladelsen i henhold til § 19, stk. 1, nr. 1, jf. Flygtningekonventionens artikel 1 C, nr. 5, var opfyldt.235235. Flygtningenævnet. Formandskabets beretning 2019, s. 407-11.
- Side 532 -
...flygtninge efter samtlige disse bestemmelser nu udtrykkeligt skal udstedes med henblik på midlertidigt ophold. Opholdstilladelser efter disse asylbestemmelser var hidtil blevet udstedt med mulighed for varigt ophold, bortset fra opholdstilladelser med midlertidig beskyttelsesstatus efter § 7, stk. 3, der på linje med betegnelsen allerede fra vedtagelsen af
(...)
- Side 533 -
...gennemført i relation til opholdstilladelser, der udstedes efter §§ 9 og 9 c, stk. 1, til familiesammenførte til flygtninge, dvs. som følge af familiemæssig tilknytning til en person med opholdstilladelse efter asylbestemmelserne i §§ 7 eller 8, stk. 1 og 2.276276. Jf. Udl.bkg. § 15, stk. 4. Se herom bemærkningerne til lovforslag nr. L 140/2018-19, s. 24.