Bøger, som nævner Udlændingeloven § 7

- Side 208 -

...indsats kan have ført til, at en udlænding har opnået kompetencer og handlemuligheder, der kan danne baggrund for en beslutning om tilbagevenden til hjemlandet eller omvendt indebåret, at en udlænding er blevet dårligt integreret i det danske samfund, hvorfor repatriering kan udgøre en mulighed for at skabe sig et bedre liv og en bedre tilværelse.

Læs på Jurabibliotek



Flygtninge

- Side 215 -

...af en særlig alvorlig situation i hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile ved en tilbagevenden til hjemlandet risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Opholdstilladelsen gives midlertidigt for 1 år med mulighed for forlængelse med 2 år ad gangen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udlændingemyndighederne på baggrund af en konkret ansøgning om asyl aktuelt meddeler opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 3, alene kan imødekommes, hvis ansøgningen indgives efter, at den pågældende udlænding har haft lovligt ophold i Danmark i mindst et år. 24 24. 1-årskravet regnes fra den pågældendes meddelelse af opholdstilladelse i Danmark.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...af en situation som nævnt i udlændingelovens § 7, stk. 3, ville søge til Danmark alene med det formål at få udbetalt hjælp til repatriering. Samt at personer fra disse lande – i modsætning til asylansøgere fra andre lande – kunne have en forventning om, at de ville blive meddelt opholdstilladelse i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...aktuelt er mulighed for at få opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 3, også kan bevilges hjælp til repatriering efter repatrieringsloven. Der skal derfor bl.a. lægges vægt på den pågældende ansøgers egne oplysninger om forholdene i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, herunder de lokale forhold, og den pågældende ansøgers

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 217 -

...være i besiddelse af en gyldig opholdstilladelse og dermed ikke være omfattet af repatrieringsloven, medmindre personen erhverver en ny opholdstilladelse, som falder ind under repatrieringslovens § 3. – Udlændingelovens § 9 e, som omhandler visse personer fra det tidligere Jugoslavien omfattet af den såkaldte Kosovo-nødlov fra slutningen af 1990´erne.

Læs på Jurabibliotek



Opholdstidens længde som betingelse for støtte

- Side 222 -

Danmark på baggrund af en konkret asylretlig vurdering og meddeles midlertidig opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 3, krav om, at udlændingen har haft opholdstilladelse i Danmark i mindst 1 år.

Læs på Jurabibliotek



Kan andre udlændinge omfattes af repatrieringsloven?

- Side 223 -

...selv og sin eventuelt medfølgende familie, samt at de skal være meddelt med henblik på midlertidigt ophold, dvs. med en dato for udløbet af opholdstilladelsen. Udlændinge, der har boet lovligt i Danmark i fire år og igennem hele perioden haft opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7-9 a, har dog mulighed for at opnå tidsubegrænset opholdstilla-

Læs på Jurabibliotek



Pensionsforhold

- Side 262 -

...familiesammenførte udlændinge til flygtninge mv., se nærmere lov om social pension § 3 a, stk. 2. 145 145. For de familiesammenførte udlændinge er det en betingelse, at de pågældende vender tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland sammen med den person, til hvem de har den familiemæssige tilknytning, som har dannet grundlag for opholdstilladelsen.

Læs på Jurabibliotek



Motiver bag repatriering

- Side 267 -

...under 6.2.2. Endvidere byggede undersøgelsen på tallene for repatrierede i år 2019. Her repatrierede i alt 502 personer, af disse var 105 syriske statsborgere, hvilket udgjorde den største nationalitet af de repatrierede i 2019.. Der peges heri på to udslagsgivende faktorer 162 162. Rapporten, s. 8 f. for repatriering, der særligt bør fremhæves:

Læs på Jurabibliotek



Har rekognosceringsrejser betydning for flygtningens opholdstilladelse

- Side 285 -

...rejsebegrænsning tilbage til hjemlandet, og det kan lægges til grund, at en rejse tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland har til formål at undersøge muligheden for repatriering, vil opholdstilladelsen ikke skulle inddrages. Tilsvarende gælder for udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, om midlertidig opholdstilladelse.

Læs på Jurabibliotek



Hjemrejse for afviste asylansøgere

- Side 300 -

...formand., jf. udlændingelovens § 53 a, stk. 2, 4. pkt., kan ydes et supplerende kontantbeløb til hjemrejsestøtten. 256 256. Det fremgår af lovforarbejderne, at kontantbeløbet vil udgøre 20.000 kr., mens beløbet vil blive halveret, hvis udlændingen først efter 14 dage meddeler, at den pågældende ikke ønsker sin afgørelse behandlet i Flygtningenævnet.

Læs på Jurabibliotek



Hjemrejsestøtte for udlændinge, hvis opholdstilladelse er inddraget eller nægtet forlænget

- Side 302 -

...anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 30. De pågældende skal søge herom inden udløbet af udrejsefristen. Det er endvidere en forudsætning for at udbetale hjemrejsestøtte, at personen ikke har midler hertil. 262 262. Der ses i lighed med repatrieringsloven bort fra formue på 50.000 kr. for enkeltpersoner og 100.000 kr. for ægtepar.

Læs på Jurabibliotek



Faktaboks: Hovedpunkter i repatrieringslovens udvikling

- Side 305 -

...repatrieringsloven: også mulighed for at yde økonomisk støtte til personer med opholdstilladelse med mere end ét års ophold i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 3 (bl.a. brugt til visse syriske flygtninge). Danske statsborgere med dobbelt statsborgerskab kan søge om repatrieringsstøtte mod at blive betinget løst fra det danske statsborgerskab.

Læs på Jurabibliotek