Bøger, som nævner Udlændingeloven § 7

Bemærk, at § 7 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 7, om det har en betydning.

Indledende bemærkninger

- Side 57 -

...ansøgning opholdstilladelse til udlændinge, der er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951. Disse såkaldte »konventionsflygtninge« er emnet for afsnit 2, der behandler flygtningekonventionens flygtningedefinition; refouleringsforbud; ordre public-forbehold; udelukkelsesgrunde; ophørsgrunde og kriterierne for fastlæggelse af flygtningestatus.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hjemlandet risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Denne bestemmelse tager sigte på at gennemføre Danmarks asylretlige forpligtelser efter EMRK. De udlændinge, der på den baggrund gives opholdstilladelse, er ikke konventionsflygtninge, men har i stedet »beskyttelsesstatus«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...gives der efter ansøgning, i tilfælde omfattet af stk. 2, hvor risikoen for dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf har baggrund i en særlig alvorlig situation i hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse og overgreb på civile, opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 58 -

UDL § 7, stk. 2 og 3, udgør tilsammen en »komplementær« beskyttelse, idet disse bestemmelser er subsidiære til § 7, stk. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...sker på baggrund af UDL § 7, og sager herom kaldes »spontansager«. Derved adskiller sådanne udlændinge sig fra kvoteflygtninge, der befinder sig uden for Danmark, men bliver »genbosat« i Danmark efter aftale med UNHCR eller lignende international organisation i henhold til UDL § 8. Kvoteflygtninge« (eller »FN-flygtninge«) behandles ikke i denne bog.

Læs på Jurabibliotek



Ophørsgrundene

- Side 62 -

...givet i medfør af UDL § 7 først ophører, når udlændingen frivilligt har taget bopæl i hjemlandet eller har opnået beskyttelse i et tredje land. I kap. 14 om inddragelse af opholdstilladelser behandles UDL § 19, stk. 1, nr. 1, hvorefter en tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages, når udlændingen har opholdstilladelse efter § 7, og forholdene, der

Læs på Jurabibliotek



»På grund af sin race, religion, nationalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller sine politiske anskuelser«

- Side 65 -

...tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, opstår i europæisk sammenhæng spørgsmålet, om de er berettiget til flygtningestatus efter flygtningekonventionen eller om de er omfattet af refouleringsforbudet i EMRK. I Danmark er dette udslagsgivende for, om de meddeles opholdstilladelse efter UDL § 7, stk. 1, henholdsvis stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Fra de facto-status til beskyttelsesstatus

- Side 67 -

...tilladelse eller udeblivelse i længere tid end en eventuel tilladelses gyldighed. Efterhånden kom begrebet også til at omfatte udlændinge fra den tredje verden, der ikke i tilstrækkelig grad kunne sandsynliggøre at være omfattet af flygtningekonventionen. Ved lov nr. 473/1998 blev bestemmelsens ordlyd ændret med henblik på at præcisere dens indhold.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 68 -

Med lov nr. 365/2002 vedtoges en principiel stramning af reglerne for komplementær beskyttelse med henblik på, at der for fremtiden kun skulle gives asyl til udlændinge i det omfang, Danmark er forpligtet hertil efter folkeretten. Dette medførte en ny affattelse af UDL § 7, stk. 2, 1. pkt.:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...mulighed for løsladelse, meddeles beskyttelsesstatus. Rent sprogligt skulle denne ændring markeres med, at udlændinge omfattet af UDL § 7, stk. 2, i stedet for de facto-status skulle tildeles såkaldt »beskyttelsesstatus«. 28 28. Jf. nærmere herom Kim U. Kjær, »Afskaffelse af de facto-begrebet – fup eller fakta?«, Juristen, nr. 1 (2003), s. 3-14.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 69 -

...beskyttelsesstatus var at gå helt til grænserne for Danmarks internationale forpligtelser, herunder at der ikke længere på prima facie-basis skulle gives opholdstilladelse efter UDL § 7, stk. 2, til asylansøgere fra lande, hvor der hersker så kaotiske forhold, at det ikke kan udelukkes, at de ved en tilbagerejse risikerer EMRK-overgreb. I stedet skulle asylansø-

Læs på Jurabibliotek



Midlertidig beskyttelsesstatus for »krigsflygtninge« (UDL § 7, stk. 3)

- Side 74 -

Lov nr. 153/2015 indsatte UDL § 7, stk. 3, hvis 1. pkt. lyder som følger:

Læs på Jurabibliotek

(...)

Formålet med indsættelsen af UDL § 7, stk. 3, var ikke – som man ellers kunne forledes til at tro – at skabe hjemmel til at meddele opholdstilladelse til de såkaldte »krigsflygtninge«. En sådan hjemmel fandtes allerede i UDL § 7, stk. 2, og i begyndelsen blev krigsflygtninge fra Somalia og Syrien da også meddelt opholdstilladelse efter denne bestemmelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Formålet med indsættelsen af UDL § 7, stk. 3, var derimod at stille krigsflygtninge ringere end konventionsflygtninge og flygtninge med midlertidig beskyttelsesstatus. Den ringere retsstilling omfatter to områder.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 75 -

...Flygtningenævnets praksis i sager om nægtelse af forlængelse og inddragelse af opholdstilladelse efter UDL § 7, stk. 3, til personer fra Syrien. Notatet indeholder dels en redegørelse for det retlige grundlag for at inddrage krigsflygtninges opholdstilladelse, dels en redegørelse for Flygtningenævnets vurdering af de generelle forhold i Damaskus og Rif Damaskus.

Læs på Jurabibliotek



Første asyllandsprincippet

- Side 80 -

...at anse et andet land for nærmere til at yde beskyttelse sig i første asyllandsreglen i UDL § 7, stk. 3, hvorefter opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 og 2, kan nægtes, hvis udlændingen allerede har opnået beskyttelse i et andet land, eller hvis udlændingen har nær tilknytning til et andet land, hvor udlændingen må antages at kunne opnå beskyttelse.

Læs på Jurabibliotek