Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.
- Side 582 -
...statsborgeres adgang til familiesammenføring efter udlændingelovens § 9 er væsentlig mere begrænset end deres ret til familiesammenføring efter EU-reglerne om fri bevægelighed. Der gælder således en række betingelser for familiesammenføring efter udlændingelovens § 9, som ikke kan gøres gældende over for unionsborgere, der udøver fri bevægelighed i EU.
(...)
- Side 583 -
...i Danmark.12101210. I skrivende stund (november 2010) tegner det til, at der inden for kort tid vil blive gennemført yderligere stramninger af de danske familiesammenføringsreger i form af et pointsystem for ansøgeren og skærpede krav til den herboende, hvilket må forventes at øge tilskyndelsen til at benytte sig af EU-familiesammenføringsreglerne.
...ægteskabelige bånd er endelig brudt i form af en skilsmisse, dvs. ikke blot fordi ægtefællerne ophæver samlivet og har til hensigt senere at lade sig skille.12111211. Sag 267/83, Diatta, præmis 20. Dette må indebære, at en national bestemmelse som udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, hvorefter sammenførte ægtefæller og samlivspartnere skal samleve på fælles
- Side 597 -
...Efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra d kræves som betingelse for ægtefællesammenføring, at den herboende udlænding har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år, hvilket som minimum indebærer syv års ventetid – i praksis oftest længere tid pga. de strenge krav til erhvervelse af tidsubegrænset ophold i ud-