Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.
- Side 461 -
...»kan«-formulering i § 9, vedrørende betydningen heraf i forhold til det tidligere bestående retskrav: »Familiesammenføring skal i alle tilfælde kun gives efter en konkret og individuel vurdering på grundlag af de betingelser, som opstilles herfor i loven.«, jf. pkt. 7 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 152/2001-02, 2. samling, s. 29.
(...)
- Side 462 -
...undgå mulige proforma- og tvangsægteskaber som grundlag for opholdstilladelse.10481048. Lov nr. 473 af 1. juli 1998. I det omfang det hermed kom til at bero på administrationens skøn eller skønsprægede vurderinger, om et familiemedlems ret til opholdstilladelse i henhold til grundbetingelserne i § 9, stk. 1, kunne realiseres, kunne man ikke længere be-
(...)
- Side 463 -
...fremdeles beror på skønsmæssige vurderinger. Efter omtale af de grundlæggende betingelser for familiesammenføring nedenfor i afsnit 3 gives der i afsnit 4 en oversigt over disse tillægsbetingelser, og kriterierne for dispensation herfra gennemgås. Derefter omtales de enkelte tillægsbetingelser for udstedelse af opholdstilladelse i afsnittene 5-15.
- Side 469 -
Ifølge Udl. § 9, stk. 1, nr. 1, kan der udstedes opholdstilladelse til en ægtefælle eller fast samlivspartner til en herboende person, når en række grundlæg-
- Side 470 -
...kunne mindske risikoen for tvangsægteskaber og arrangerede ægteskaber, der har til formål at udløse familiesammenføring og således vil udnytte reglerne herom til indvandringsformål.10641064. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 152/2001-02, 2. samling, s. 29-30. Som begrundelse for den forhøjede aldersgrænse anførtes det videre i lovforarbejderne:
(...)
- Side 473 -
...periode har gået i dansk vuggestue, børnehave, folkeskole eller lignende og derved har opnået en sproglig tilknytning her i landet. Det er i praksis antaget, at de almindelige betingelser for ægtefællesammenføring som udgangspunkt kan fraviges, når den herboende og ansøgerens fællesbørn har opholdt sig i Danmark i en samlet periode på 6-7 år, og børnene
(...)
- Side 474 -
...efter lov om aktiv socialpolitik, jf. Udl. § 9, stk. 5. Nævnet lagde vægt på, at parrets fællesbarn, der var dansk statsborger, var diagnosticeret med kræft i nyrerne, og som følge heraf skulle undergå en operation og syv til ti måneders behandling med kemoterapi. Nævnet fandt på det grundlag, at det måtte anses for uproportionalt og i strid med Dan-
(...)
- Side 475 -
...Integrationsministerium i 2003. Praksisjusteringen blev oprindeligt begrundet med, at det ved fastholdelse af alderskravet over for denne persongruppe ville være nødvendigt at henvise bl.a. herboende danske statsborgere til at tage ophold i udlandet sammen med deres ægtefælle eller samlivspartner, samtidig med at det som følge heraf ville blive nødvendigt at rekruttere
- Side 480 -
...udlændings opholdstilladelse.10991099. En sådan fortolkning af Udl. § 9 blev lagt til grund, dog med en ikke helt klar begrundelse, i Rigsrettens dom af 22. juni 1995 i Tamil-sagen, UfR 1995.672. Det er dog en forudsætning for denne virkning af en påklaget inddragelsesafgørelse, at afgørelsen ikke lider af sådanne retlige mangler, at den er ugyldig.
(...)
...Udl. § 9, stk. 12, betinges ægtefællesammenføring efter § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, som udgangspunkt endvidere af, at den herboende udlænding opfylder en række betingelser delvist svarende til betingelserne for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse efter Udl. § 11. Bestemmelsen, der blev indført i 2011, behandles nærmere i afsnit 14 nedenfor.
- Side 481 -
...Udlændingestyrelsens vejledning af januar 2004: Familiesammenføring, pkt. 6.1.2. Vejledningen anvendes efter det oplyste ikke længere af Udlændingestyrelsen, og en ny vejledning er under udarbejdelse. 2004-vejledningen må dog på en række punkter antages stadig at afspejle administrativ praksis, hvorfor der i begrænset omfang vil blive henvist til denne.
(...)
- Side 482 -
...efterfølgende godkendelse af den rette nationale myndighed.11041104. Se f.eks. Udenrigsministeriets høringssvar af 30. august 2011 bilagt kopi af en redegørelse for syriske regler om verdslig anerkendelse af religiøse ægteskaber. Vurderingen af, om der har foreligget den fornødne vielseskompetence, må foretages med udgangspunkt i vielsesstatens lovgivning.
(...)
...bestemmelser i Udl. § 9, stk. 8 og 9, vedrørende tvangsægteskaber m.v., henholdsvis proformaægteskaber. Da disse bestemmelser imidlertid rækker væsentligt ud over de tilfælde, hvor de omhandlede forhold kan påvirke ægteskabets gyldighed, vil de blive behandlet særskilt i afsnit 5 og 6 som specielle tillægsbetingelser for opholdstilladelse til ægtefæller.
(...)
...ægteskabet.11051105. Se om den beskrevne praksis nærmere Udlændingestyrelsens Opholdsmeddelelse nr. 21/01 af 3. oktober 2001 om behandling af bigamiske forhold i relation til ansøgninger om opholdstilladelse efter Udl. § 9 (dagældende), stk. 1, nr. 2, eller stk. 2, nr. 7. Muligheden for familiesammenføring på grundlag af et ægteskab, der er i strid
(...)
- Side 483 -
...ret – ikke en materiel nullitet, vil der blive udstedt opholdstilladelse til ægtefællen efter Udl. § 9, stk. 1, nr. 1, hvis de øvrige betingelser herfor er opfyldt. Opholdstilladelsen vil dog som udgangspunkt blive inddraget, hvis ægteskabet senere bliver omstødt, jf. Udl. § 19, stk. 1, nr. 1, og eventuelt tillige svigsbestemmelsen i stk. 2, nr. 1.
...udlændingelovgivningen. Administrative retningslinjer, s. 18 og s. 80-81, betænkning nr. 968/1982, s. 144, samt vedrørende tidligere praksis FOB 1980.120. Kravene til varighed af faste samlivsforhold i Udl. § 9 blev ikke påvirket af de ændringer, der skete ved lov nr. 365 af 6. juni 2002, jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 152/2001-02, 2. samling, s. 50.
- Side 485 -
...registrerede partnere behøver samlivet ikke som for ugifte partnere at have bestået forud for ansøgningen om opholdstilladelse, men er alene en betingelse, som løbende skal opfyldes for at bevare tilladelsen. Begrundelsen for dette krav om aktuelt samliv på fælles bopæl er først og fremmest ønsket om at forhindre omgåelse af Udl. gennem proformaægteskaber.
(...)
...forarbejder.11131113. Jf. hertil betænkning nr. 968/1982, s. 30-31, s. 142 og s. 144. I relation til kravet om aktuelt samliv på fælles bopæl skal Udl. § 9, stk. 1, nr. 1, som affattet ved lov nr. 365 af 6. juni 2002, administreres i overensstemmelse med tidligere gældende praksis, jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 152/2001-02, 2. samling, s. 50.
(...)
- Side 487 -
...16-20 dage normalt kun opholdt sig på deres fælles bopæl i sammenlagt 6-8 dage.11181118. Udlændingestyrelsens afgørelse af 7. juli 1999. Afgørelsen blev dog genvurderet og ændret af Udlændingestyrelsen, og fortolkningen af samlivsbetingelsen i Udl. § 9 blev præciseret med henblik på at opnå en vis justering og smidiggørelse af administrativ praksis.
(...)
...betydelig fleksibilitet, uden at de ovenfor nævnte kontrolhensyn bag kravet om samliv kommer til at lide skade. Er adskillelsen begrundet i arbejdsmæssige forhold eller lignende, anses samlivsbetingelsen normalt for opfyldt selv ved adskillelse af længere tids varighed, eller hvis en af parterne regelmæssigt opholder sig et andet sted end den fælles bopæl.
(...)
- Side 488 -
...således normalt ikke være opfyldt ved en længerevarende udstationering, der medfører, at den pågældende overvejende opholder sig i udlandet. Der vil i disse tilfælde efter en konkret vurdering dog være mulighed for at meddele opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, efter en samlet vurdering af udlændingens tilknytning her til landet.
(...)
...tjenesten tillader.«11201120. Ibid., pkt. II.2.B (originale fremhævelser). Notatets retningslinjer er gengivet i Udlændingestyrelsens vejledning af januar 2004: Familiesammenføring, pkt. 6.1.5.3. Den i slutningen af tredje afsnit nævnte bestemmelse i Udl. § 9, stk. 2, nr. 4, er nu afløst af § 9 c, stk. 1, som mulig alternativ hjemmel for opholdstilladelse.
- Side 489 -
...statsborgerskab i et andet nordisk land, (c) opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8 (dvs. asyl som flygtning eller med beskyttelsesstatus), (d) opholdstilladelse efter § 7, stk. 3 (midlertidig beskyttelsesstatus) som har varet mere end 3 år, eller (e) tidsubegrænset opholdstilladelse eller opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold.
(...)
- Side 492 -
...landet.11381138. Jf. hertil Udl. § 9, stk. 21 og Udl.bkg. § 20, stk. 3-5. Om indgivelse af ansøgning, se nedenfor i afsnit 16.1. Dette tidsmæssige kriterium blev – i relation til den dagældende aldersgrænse på 18 år – lagt til grund i følgende sag, der samtidig illustrerer de bevisproblemer, der kan forekomme i sager om børns genforening med herboende forældre.
(...)
En ung marokkansk statsborger var blevet meddelt afslag på opholdstilladelse i Danmark med henvisning til, at han på ansøgningstidspunktet havde overskredet 18 års-grænsen i Udl. § 9, stk. 1, nr. 3. Det var under sagen omtvistet, både hvornår ansøgningen skulle betragtes som indgivet, og hvornår ansøgeren var født.
(...)
- Side 495 -
...bopæl og samvær m.v. Er en af forældrene bosiddende i udlandet sammen med barnet, kan opholdstilladelse til barnet dog være udelukket på grund af bestemmelsen i Udl. § 9, stk. 16, jf. nedenfor afsnit 15.2. Om de problemer, der kunne opstå i forbindelse med det tidligere krav om godkendelse af aftaler om overførsel af forældremyndighed, se FOB 1998.183.
(...)
...for dokumentation for sin opholdstilladelse. Fritagelsen for at have bevis for opholdstilladelsen er udelukkende en praktisk begrundet undtagelse fra den normale administrative dokumentudstedelse og betyder ikke, at barnet er undtaget fra lovens regulering og kontrolordning som sådan.11461146. Jf. hertil betænkning nr. 968/1982, s. 146 og s. 148-49.
- Side 496 -
...statsborgerskab i et andet nordisk land, (c) opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8 (dvs. asyl som flygtning eller med beskyttelsesstatus), (d) opholdstilladelse efter § 7, stk. 3 (midlertidig beskyttelsesstatus) i mere end de sidste 3 år, eller (e) tidsubegrænset opholdstilladelse eller opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold.
(...)
...og i §§ 31-34 særligt vedrørende adoption.11481148. Se desuden Udlændingestyrelsens Familiesammenføringsmeddelelse nr. 5/09 af 12. august 2009 om behandling af ansøgninger om opholdstilladelse fra mindreårige børn efter Udl. § 9, stk. 1, nr. 3, og Udlændingestyrelsens cirkulære nr. 50 af 24. juli 2007 om opholdstilladelse i forbindelse med adoption.
...familiesammenføring efter Udl. § 9, stk. 1, nr. 1, er til stede, beror udstedelsen af opholdstilladelse på, om ansøgeren og den herboende ægtefælle eller samlivspartner tillige kan opfylde de supplerende betingelser i henhold til § 9, stk. 2-14. Disse tillægsbetingelser kan opdeles i fire hovedgrupper ud fra de forskelligartede hensyn, de tilsigter at varetage:
(...)
- Side 499 -
...betydningen af den konkrete afvejning, der således skal foretages, nævnes det, at samliv på fælles bopæl af en vis varighed ikke altid kan påregnes at medføre krav på opholdstilladelse til ægtefællen i Danmark, og at det heller ikke i sig selv kan medføre krav på opholdstilladelse for den ansøgende ægtefælle, at parret har fællesbørn.11541154. Ibid., s. 25.
- Side 502 -
...henholdsvis samlivspartnere, som opfylder grundbetingelserne i § 9, stk. 1, nr. 1, se nærmere herom under 3.1.4. tilsigter navnlig at forebygge tvangsægteskaber og relationer, som i øvrigt er indgået under pression. Bestemmelsen kan for så vidt ses i sammenhæng med de grundlæggende betingelser vedrørende ægteskabet, som er omtalt ovenfor under 3.1.3.
...den herboende ægtefælle. Ifølge forarbejderne til ændringsloven fra 2002 var det bestemmelsens formål at »beskytte alle mod tvangsægteskaber uanset deres alder«, hvorved bestemmelsen skulle ses som et supplement til 24 års-reglen i § 9, stk. 1, nr. 1.11631163. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 152/2001-02, 2. samling, s. 56. Efter bestemmelsens
(...)
- Side 504 -
...anledning til at afgive udtalelse til Udlændingestyrelsen.11681168. Jf. ibid., s. 56 med henvisning til bestemmelsen i Udl. § 9, stk. 24, hvorefter kommunalbestyrelsen uden samtykke fra den herboende og ansøgeren kan afgive en udtalelse til Udlændingestyrelsen om de forhold, som kommunalbestyrelsen skønner vil være af betydning for afgørelsen af sagen.
- Side 507 -
...sted udtales det: »Begreberne tvangsægteskab, tvangslignende ægteskab og arrangerede ægteskaber er ikke velegnede til at beskrive det område, som regeringen ønsker at gribe ind overfor.... begrebet tvangsægteskab [er] for snævert, mens begrebet arrangerede ægteskaber er for bredt.« Herved indebærer § 9, stk. 8, 2. pkt., en bevisteknisk forskydning.
(...)
- Side 508 -
...ægteskabsmønster, der vurderes som forbundet med tvang eller tvangslignende forhold«.11821182. Integrationsministeriets notat af 16. oktober 2009 om praksis efter bestemmelsen i Udl. § 9, stk. 8, s. 6. Ifølge notatet kan der i praksis foretages simultanafhøringer af parterne med henblik på at afdække ægteskabets karakter.11831183. Ibid., s. 5 og s. 11.
(...)
- Side 509 -
...FAM/2013/65, FAM/2014/38, FAM/2014/39 og FAM/2014/125. Omvendt kan den omstændighed, at parret har fået to eller flere børn sammen, åbenbart udgøre »ganske særlige grunde«, der taler for meddelelse af opholdstilladelse, idet parret derved i en længere periode må anses for at have udvist vilje til at fortsætte ægteskab og samliv, se s. 13 i praksisnotatet.
(...)
...afgørelse tillige vægt på, at det bl.a. var oplyst til udlændingemyndighederne ved ansøgningen om ægtefællesammenføring, at ægteskabet var arrangeret, at parret forud for ægteskabet kun havde haft et ganske kortvarigt bekendtskab, at den kvindelige ægtefælle kun var 16 år ved ægteskabets indgåelse og parrets korte samliv i Afghanistan. Dette kan in-
(...)
- Side 510 -
...arrangement heraf ikke føre til en ændret vurdering. Som del af klagesagen havde parret anmodet om at give personligt møde ved Justitsministeriet med henblik på at afgive en mundtlig forklaring om ægteskabets karakter til ministeriet. Ministeriet oplyste i første omgang, at »sådanne samtaler alene foranstaltes, hvor sagen ikke findes at kunne afgøres
- Side 512 -
...6/2003-04, s. 13-14. Da den ved sidstnævnte lovforslag gennemførte formodningsregel i § 9, stk. 8, 2. pkt., vedrørende ægteskaber mellem nærtbeslægtede m.v. knytter sig til frivillighedskravet i bestemmelsens 1. pkt., er dispensationsadgangen den samme som ovenfor beskrevet i de tilfælde, hvor der er tale om et sådant ægteskab mellem nærtbeslægtede m.v.
...bestemte grunde til at antage, at det afgørende formål med ægteskabets indgåelse eller etableringen af samlivsforholdet er at opnå opholdstilladelse. Der er hermed skabt hjemmel for at nægte tilladelse til familiesammenføring, hvis det med den fornødne sikkerhed kan antages, at det til grund for ansøgningen liggende ægteskab er indgået proforma, jf. ne-
- Side 513 -
»... der [kan ikke] gives opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, hvis der er bestemte grunde til at antage, at der foreligger et såkaldt proformaægteskab...
(...)
- Side 515 -
...ægteskaber har haft en relativ kort varighed på henholdsvis ca. 8½ måned og knapt 3 måneder, og at (M’s) ægtefælle tidligere har været gift med (M’s) broder. Indenrigsministeriet har endvidere tillagt det en vis vægt, at der er en ikke ubetydelig aldersforskel imellem (M) og hans ægtefælle.«12011201. Indenrigsministeriets afgørelse af 10. december 1999.
- Side 516 -
...dog ikke at være accepteret i praksis.12031203. Se f.eks. Udlændingenævnets afgørelse af 13. februar 2014 (sagsnr. 13/077649). Udlændingenævnets afgørelse blev efterfølgende indbragt for Københavns Byret, der frifandt Udlændingenævnet, se dom af 1. oktober 2014 (sag nr. BS 12A-1613/2014). Afgørelsen er nærmere beskrevet sidst i afsnit 6.4 nedenfor.
(...)
- Side 517 -
...ægteskabet med det afgørende formål at opnå opholdstilladelse, vil der efter ministeriets opfattelse kunne meddeles afslag efter § 9, stk. 9, uanset at der ikke er et sikkert grundlag for at antage, at den herboende har et tilsvarende motiv til ægteskabet.12051205. Integrationsministeriets afgørelse af 20. december 2001, gengivet i FOB 2002.257 (s. 261-62).
- Side 520 -
...motivation herfor særlig er at opnå en opholdstilladelse i Danmark, men hvor der må anses for at være en intention om et reelt samliv her i landet, også efter opnåelse af opholdstilladelse. Hvor førstnævnte situation utvivlsomt må anses for at udgøre et proformaægteskab efter Udl. § 9, stk. 9, forekommer dette mindre klart i sidstnævnte situation.
- Side 522 -
...ægtefælle eller samlivspartner gøres betinget af, at parterne samlet har størst tilknytning til Danmark.12171217. Medmindre andet er angivet, omfatter udtrykket »ægtefæller« i relation til tilknytningskravet i det følgende tillige ugifte samlivspartnere, som opfylder grundbetingelserne i henhold til § 9, stk. 1, nr. 1, se nærmere herom under 3.1.4.
- Side 524 -
...Flygtninge, Indvandrere og Integrations notat af 30. april 2007 om muligheden for i praksis at opfylde tilknytningskravet i Udl. § 9, stk. 7, ved indrejse på visum, når ansøger er statsborger i et asylproducerende land, og den herboende ægtefælle har en væsentlig tilknytning til Danmark. I praksis er det derfor oftest den herboende ægtefælles til-
(...)
- Side 525 -
...ægtefælles tilknytning til Danmark kan udledes af forarbejder og praksis:12271227. Jf. Integrationsministeriets og Udlændingestyrelsens notat af 29. september 2003 om anvendelsen af tilknytningskravet ved ægtefællesammenføring, s. 4-5, og Integrationsministeriets notat af 1. december 2005 om anvendelse af tilknytningskravet, jf. Udl. § 9, stk. 7, s. 3-4.
(...)
- Side 526 -
...ikke har en sådan begrundelse«. Tilføjelsen »o.l.« efter internationale organisationer må betyde, at denne tilfældegruppe omfatter herboendes arbejdsmæssige virke i udlandet for såvel mellemstatslige organisationer som ikke-statslige organisationer, der enten i sig selv er transnationale eller er rent danske, men udfører virksomhed uden for Danmark.7
(...)
- Side 528 -
...Mens den herboende ægtefælles forældremyndighed eller samværsret i relation til andre af tillægsbetingelserne i § 9 kommer i betragtning som dispensationshensyn, indgår disse faktorer naturligt i selve tilknytningsvurderingen efter § 9, stk. 7. Ifølge bestemmelsens forarbejder fra 2002 skal det tillægges »betydelig vægt«, hvis f.eks. den herboende har
(...)
- Side 529 -
...ægtefællesammenføring, s. 9-10, og ministeriets notat af 1. december 2005, s. 7-8.10 Har den herboende ægtefælle ikke samme oprindelsesland som den ansøgende ægtefælle, vil den herboende ægtefælles tilknytning til Danmark ofte kunne være tilstrækkelig til at anse tilknytningskravet for opfyldt. Der nævnes to mulige afvigelser fra dette udgangspunkt: dels
- Side 530 -
...opholdstilladelser efter stk. 1, nr. 1, litra a – dvs. i tilfælde hvor den herboende ægtefælle eller samlivspartner er dansk statsborger – kun, når den herboende ikke har haft dansk indfødsret i 26 år. Med andre ord finder tilknytningskravet ikke længere anvendelse, når den herboende ægtefælle eller samlivspartner har været dansk statsborger i 26 år.
- Side 535 -
...advarer udlændingeminister om ulovlig praksis, www.menneskeret.dk. Hertil kommer, at det ud fra gældende lovforarbejder og praksis må anses for særdeles vanskeligt at vurdere, hvornår danske statsborgere med et længerevarende udlandsophold må anses for at opfylde tilknytningskravet, i hvert fald indtil der kommer en lovændring som følge af Biao-sagen.
...Udlændingestyrelsens notat af 29. september 2003 om anvendelsen af tilknytningskravet ved ægtefællesammenføring, s. 11, at herboendes forældremyndighed eller samværsret over særbørn fra et tidligere ægteskab kan begrunde fravigelse af tilknytningskravet, jf. tillige ministeriets notat af 1. december 2005, s. 9 angående fællesbørn. Som en udvidelse af
(...)
- Side 536 -
...Se om denne praksislempelse ovenfor under 3.1.1. Det er f.eks. fast praksis, at tilknytningskravet kan fraviges, hvis ægtefællen arbejder inden for et erhverv, som er omfattet af positivlisten.12711271. Se Integrationsministeriets notat af 1. december 2005 om anvendelsen af tilknytningskravet ved ægtefællesammenføring, jf. Udl. § 9, stk. 7, s. 10.
...opholdstilladelse til en samlever efter bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, betinges af, at den herboende samlivspartner påtager sig at forsørge ansøgeren. Det sker i praksis ved, at herboende underskriver en såkaldt garantierklæring, dvs. en erklæring om at ville påtage sig den forpligtelse, der med hjemmel i § 9, stk. 3, 1. pkt., skal stilles som betingelse
(...)
- Side 537 -
...stillet krav om herboendes godtgørelse af sin forsørgelsesevne efter Udl. § 9, stk. 3, 2. pkt., jf. nedenfor i afsnit 8.2.2 – sker gennem betalingspålæg for og eventuelt inddrivelse af den hjælp, som kommunen måtte have udbetalt til den familiesammenførte samlivspartner efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, jf. Udl. § 9, stk. 22.
...ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse«, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller »ydelser der må sidestilles med løn eller pension eller træder i stedet herfor«, jf. stk. 5, 3. pkt. Selvforsørgelseskravet i bagud- og fremadrettet henseende finder ikke anvendelse, hvor ganske særlige grunde taler afgørende derimod, jf. stk. 5, 1. og 2. pkt.
(...)
- Side 538 -
...skærpet til den nuværende periode på 3 år.12771277. Lov nr. 572 af 31. maj 2010. Administration af bestemmelsen er nærmere beskrevet i et vejledningsnotat fra 2010 udarbejdet af det daværende Integrationsministerium.12781278. Integrationsministeriets vejledende notat af 25. oktober 2010 om selvforsørgelseskravet på ægtefællesammenføringsområdet, s. 5.
(...)
- Side 539 -
...kommunen var bekendt med den pågældendes ægteskabelige status.12841284. Se Udlændingenævnets afgørelse af 10. juni 2013 (sagsnr. 13/030698), hvor det fremgik af et notat fra kommunen, at den herboende var mødt op til en kontanthjælpssamtale ved kommunen sammen med sin udenlandske ægtefælle forud for deres indgivelse af ansøgning om ægtefællesammenføring.
- Side 541 -
...8.2.1 ovenfor, idet den herboende ægtefælle eller samlever forud for udvidelsen af selvforsørgelseskravet i 2007 som udgangspunkt selv skulle godtgøre at være i stand til at forsørge ansøgeren ved at dokumentere en månedlig bruttoindkomst svarende til, hvad parterne tilsammen vil kunne have fået i kontanthjælp eller efter den daværende starthjælp.
(...)
Ifølge forarbejderne til Udl. § 9, stk. 3, 2. pkt., skal bestemmelsen nu kun finde anvendelse undtagelsesvist, hvor det er klart, at den herboende ikke vil kunne forsørge ansøgeren, således at familien vil være henvist til at søge om offentlig hjælp til forsørgelse. Følgende situationer nævnes som eksempel:
- Side 542 -
...flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland, (ii) har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark eller har forældremyndighed over eller samvær med mindreårige særbørn eller (iii) som følge af alvorlig sygdom eller et handicap ikke kan tvinges til at opholde sig i ansøgerens hjemland.
(...)
Spørgsmålet om fravigelse af selvforsørgelseskrav knyttet til Udl. § 9, stk. 1, nr. 1, på grund af Danmarks forpligtelser efter Handicapkonventionen er nærmere belyst i Justitsministeriets notat om Danmarks internationale forpligtelser på udlændinge- og statsborgerretsområdet af 5. marts 2012. I notatets pkt. 3.5 anføres herefter bl.a., at:
(...)
- Side 543 -
...herboende persons handicap forhindrede den pågældende person i at nyde samme ret på lige fod med andre. Ifølge landsretten forelå der således ganske særlige grunde, der afgørende talte imod, at selvforsøgelseskravet skulle finde anvendelse. Landsrettens afgørelse underkendte således nævnets praksis i forhold til modtagelse af sociale ydelser og handicap.
(...)
...efter Handicapkonventionen. Afgørelsen er begrundet med, at der i loven er taget højde for, at personer med et handicap ikke stilles ringere, idet personer, der på grund af handicap har en nedsat erhvervsevne, har mulighed for at opfylde Udl. § 9, stk. 5, gennem arbejde i fleksjob, jf. § 70 i aktivloven. Løn fra fleksjob er ikke omfattet af Udl. § 9,
(...)
- Side 544 -
...Ægtefællesammenføring og handicap, 2014, s. 8-11. Det formodes, at FN’s Handicapkomité vil tage stilling til denne problematik, idet Højesterets afgørelse som den første sag i Danmark er påklaget til FN’s Handicapkomité.12951295. Se f.eks. artikel i Politikens netavis af Kirsten Nilsson: »Handikappede Max skriver danmarkshistorie om diskrimination«, 11. januar 2017.
...at den herboende ægtefælle eller samlivspartner, som det – efter den offentligretlige forsørgelsespligt, henholdsvis en garantierklæring i henhold til stk. 3, 1. pkt. – påhviler at forsørge ansøgeren, stiller økonomisk sikkerhed for 50.000 kr. til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
(...)
- Side 545 -
...Udl. § 9, stk. 31-33. Hvis den ansøgende ægtefælle i forvejen har bestået en eller flere af disse eller tilsvarende danskprøver, kan der i forbindelse med ansøgningen om opholdstilladelse søges om nedsættelse af sikkerhedsstillelsen ved Udlændingestyrelsen.12991299. Se afsnit 11 i Udlændingestyrelsens FA1-skema (FA1a) til brug for familiesammenføring.
- Side 546 -
Ifølge Udl. § 9, stk. 6, skal opholdstilladelse efter bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, som udgangspunkt betinges af, at den herboende ægtefælle eller samlivspartner godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig størrelse. Indholdet af denne betingelse er nærmere omtalt i afsnit 10.2.
Udl. § 9, stk. 6, siger om betingelsens indhold alene, at den herboende ægtefælle eller samlivspartner skal godtgøre at råde over selvstændig bolig af rimelig størrelse. Vurderingen af, om denne betingelse er opfyldt, foretages på baggrund af en udtalelse, som Udlændingestyrelsen indhenter fra den herbo-
(...)
- Side 547 -
...Ægtefællesammenføring i Danmark (s. 32), at en fremlejeaftale i situationer, hvor de angivne hensyn bag lovforarbejdernes begrænsning – navnlig ønsket om at hindre omgåelse af boligkravet – ikke gjorde sig gældende med fuld vægt, efter omstændighederne ville kunne opfylde boligkravet, f.eks. ved længerevarende fremleje af en selvstændig bolig. eller
- Side 548 -
...79/2004-05, 2. samling, pkt. 2.1. Udkast til en sådan integrationserklæring afgivet af henholdsvis ansøgeren og den herboende findes i integrationsministerens besvarelse af 14. april 2005 af spørgsmål nr. 51 fra Folketingets Integrationsudvalg (L 79 – spm. 51). Erklæringens indhold modsvarer delvist det formål, der fremgår af integrationslovens § 1.
- Side 549 -
...ændringsforslaget kom bestemmelsen i § 9, stk. 10 til at omfatte flere former for kriminalitet. Selvom bestemmelsen navnlig har til formål at beskytte udenlandske kvinder mod vold og anden kriminalitet udøvet af herboende mænd efter gennemført familiesammenføring, omfatter den såvel ansøgere som herboende personer af begge køn.13111311. Ibid., s. 7.
- Side 550 -
...udlændingens sygdom, udlændingens mindreårige barns sygdom, barsel eller uforudsete transportproblemer, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 24 i lovforslag nr. L 104/2011-12, s. 36. Bestås prøven ikke og klages der over resultatet, suspenderer klagen ikke tidsfristerne. Det forudsættes dog i forarbejderne til bestemmelsen, at myndighedernes behandling af
(...)
- Side 551 -
Bestås danskprøven på A1-niveau, kan garantien stillet efter Udl. § 9, stk. 4, efter anmodning nedsættes med 20.000 kr., jf. Udl. § 9, stk. 31, se nærmere herom i afsnit 9 om sikkerhedsstillelse.
- Side 552 -
...opholdstilladelse. For at opnå ægtefællesammenføring skal en udlænding således som udgangspunkt have haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end 3 år og enten have opnået den tidsubegrænsede opholdstilladelse efter det dagældende pointsystem eller efter de nugældende regler eller ved opfyldelse af de overførte betingelser, som fremgår af § 9, stk. 12.
(...)
- Side 553 -
...danske statsborgere fra fødslen, eller i helt særlige tilfælde hvor kun én af forældrene har været dansk statsborger fra fødslen. eller stk. 16 angående internationale forpligtelser, ikke skal opfylde de overførte betingelser i stk. 12, nr. 1-6. Udl. § 9, stk. 14, indeholder yderligere muligheder for fritagelse fra beskæftigelseskravet i stk. 12, nr. 6.
- Side 554 -
...opholdstilladelse til et barn under 15 år efter bestemmelsen i stk. 1, nr. 2, betinges af, at den herboende person, som det påhviler at forsørge barnet, ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse. Dette selvforsørgelseskrav kan dog kun stilles, såfremt
- Side 558 -
...9, stk. 30-33, jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 150/2011-12, s. 6-7 og s. 19. samt uddannelse i øvrigt.13431343. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 150/2011-12, s. 7 og s. 19. Der skal ved vurderingen heraf tages hensyn til, om den herboende forælder på grund af handicap har været forhindret i at opfylde et eller flere af disse momenter.
(...)
- Side 559 -
...forælderen fra hjemlandet om, at den pågældende ikke længere ønsker barnet hos sig, som er afgivet i forbindelse med den herboende forælders ansøgning om familiesammenføring med barnet, ikke i sig selv tillægges vægt, hvis barnet hidtidigt er vokset op hos forælderen i hjemlandet eller dennes familie eller nære slægtninge.13481348. Ibid., s. 7 og s. 20.
- Side 560 -
...herboende forælder har herboende særbørn, i sager om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 13 (Muligheden for vellykket integration). Der er i øvrigt betydelige lighedstræk mellem dispensationskriterierne i relation til § 9, stk. 16 og de ovenfor under 3.2.1 omtalte vedrørende dispensation fra 15 års-aldersgrænsen i § 9, stk. 1, nr. 2.
- Side 561 -
...familiemæssige og sociale netværk her i landet tillægges særlig vægt, jf. bestemmelsens 2. pkt. Det skal endvidere tillægges særlig vægt, hvis opholdstilladelsen er bortfaldet som følge af, at barnet imod sin vilje har opholdt sig uden for landet på »genopdragelsesrejse« eller andet udlandsophold af negativ betydning for skolegang og integration her i landet.
(...)
- Side 562 -
...at forhindre genopdragelsesrejser, men at Danmark ikke i tilstrækkeligt omfang havde vægtet barnets tarv, herunder at ansøgeren havde opholdt sig i Danmark i sine »formative år«, at alle hendes nærmeste familiemedlemmer var i Danmark, og at hun ikke var udrejst af Danmark frivilligt og selv søgte at vende tilbage til Danmark, da dette blev muligt.
- Side 563 -
...familiesammenføring efter § 9, stk. 18. I givet fald skal der tillige foretages en vurdering af barnets situation i hjemlandet, som skal indgå i en hypotetisk sammenligning med barnets forventede situation ved ankomst til Danmark, såfremt der måtte blive givet opholdstilladelse.13591359. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 171/2003-04, s. 36-37.
- Side 564 -
...en betingelse for spærrevirkningens indtræden, at den eller de herboende er blevet dømt her i landet. Er der sket strafbortfald, eller er der alene idømt bødestraf, indtræder der ikke en sådan spærrevirkning.13621362. Jf. bemærkningerne til ændringsforslag nr. 5 i Folketingets Integrationsudvalgs betænkning over lovforslag nr. L 171/2003-04, s. 7-9.
- Side 565 -
...opholdstilladelse under behandling, kan ansøgning efter stk. 1 kun indgives her i landet, såfremt Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det, jf. § 9, stk. 21, 2. pkt. Hvor ansøger har lovligt ophold her i landet, gives ansøgningen som udgangspunkt opsættende virkning, således at ansøger kan opholde sig her i landet under sagens behandling.
(...)
...indgives, såfremt ansøgeren har opholdt sig lovligt i det pågældende land i de sidste 3 måneder. Ifølge Udl.bkg. § 20, stk. 4, kan ansøgning endvidere indgives til et andet lands repræsentation i ansøgerens hjemland eller i det land, hvor ansøgeren har haft fast ophold i de sidste 3 måneder, når der er indgået aftale med Udenrigsministeriet herom,
- Side 566 -
...integrationsministeren kan dog fritage for denne pligt, jf. § 39, stk. 4. Udl.bkg. § 17, stk. 2, indeholder nærmere bestemmelser herom, hvoraf det fremgår, at der i almindelighed stilles et sådant paskrav i forbindelse med udstedelse af opholdstilladelse efter Udl. § 9, men at Udlændingestyrelsen i særlige tilfælde kan fravige bestemmelsen i Udl. § 39, stk. 1.
(...)
...paskravet er en egentlig betingelse for den opholdsret, der ellers måtte være hjemlet efter Udl. § 9, fremgår ikke direkte af § 39, og noget sådant vil næppe heller uden særlig lovhjemmel kunne fastsættes i Udl.bkg. Derimod må inddragelsesbestemmelsen i Udl. § 19, stk. 1, nr. 2, antages at forudsætte, at pasbetingelsen som udgangspunkt skal være opfyldt
- Side 567 -
...varigt ophold, medmindre der alene er ansøgt om tilladelse med henblik på midlertidigt ophold. Hvad angår opholdstilladelsernes formelle gyldighed, fremgår det af Udl.bkg. § 16, stk. 2, at tidsbegrænset opholdstilladelse efter Udl. § 9, stk. 1, nr. 1, gives for højst 2 år ad gangen, efter 2 år dog for højst 4 år og efter 6 år for højst 6 år ad gangen.
(...)
Opholdstilladelse efter Udl. § 9, stk. 1, nr. 2, gives ifølge Udl.bkg. § 16, stk. 3, indtil barnets fyldte 18. år, dog højst indtil udløbet af det tidsrum, hvor
(...)
- Side 568 -
...ophold hos forældremyndighedens indehaver, er fritaget for bevis for opholdstilladelse meddelt efter bl.a. Udl. § 9, stk. 1, nr. 2, jf. Udl.bkg. § 14, stk. 1. Bevis for opholdstilladelse kan dog udstedes efter ansøgning, såfremt det pågældende barn har behov herfor, jf. stk. 2. Et sådant bevis for opholdstilladelsen gives for højst 5 år ad gangen.
(...)
En opholdstilladelse efter Udl. § 9 udstedes således, at dens gyldighed udløber senest 3 måneder før udløbet af udlændingens pas, jf. Udl.bkg. § 17, stk. 1.