Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.
- Side 584 -
...nationalitetspas til brug ved besøgsrejsen må dokumentere over for hjemlandets ambassade, at hun ikke har flygtningestatus. Er dette situationen, og hvis hjemlandet samtidig ikke tillader indrejse på den pågældendes konventions- eller fremmedpas, lader besøget i hjemlandet sig kun gennemføre efter opgivelse af den pågældendes flygtningestatus i Danmark.
(...)
Ved lovligt ophold forstås, at udlændingen lovligt opholder sig her i landet i medfør af en opholdstilladelse efter Udl. §§ 6-9 f, § 9 i-n eller § 9 p (EU/EØS-borgere, asyl, familiesammenføring, beskæftigelse, humanitært ophold, andre særlige grunde, studerende m.fl.), opholder sig lovligt i landet,
(...)
- Side 585 -
...27 som lovligt ophold skulle medregnes den periode, der er medgået efter indgivelsen her i landet af ansøgningen efter Udl. § 9 eller fra det senere tidspunkt, hvor betingelserne for opholdstilladelse var opfyldt. Den forudgående periode, hvor udlændingen alene opholdt sig som asylansøger – såkaldt processuelt ophold – skal omvendt ikke medregnes.
(...)
Situationen vil dog have undtagelsens karakter, da ansøgninger om opholdstilladelse efter Udl. § 9 som udgangspunkt kun behandles, hvis udlændingen i forvejen har lovligt ophold her. Har udlændingen ikke det, afvises behandlingen medmindre Danmarks Internationale forpligtelser tilsiger behandling af ansøgningen, jf. Udl. § 9, stk. 25.
- Side 595 -
...tilbageholdenhed fra anklagemyndighedens side med hensyn til nedlæggelse af udvisningspåstande i »småsager« mod asylansøgere. Der kan herudover være grund til at anlægge en ikke for restriktiv praksis i sager efter Udl. § 50, der inden for visse frister åbner mulighed for fornyet prøvelse af udvisningsafgørelsen ved domstolene, jf. nedenfor afsnit 8.1.
- Side 611 -
...som dermed ville kunne udvises administrativt efter Udl. § 25 b, bringer sig således i en dårligere udgangsposition for eventuel opnåelse af en opholdstilladelse.5656. Se dog nedenfor afsnit 6. om muligheden for administrativ ophævelse af et allerede meddelt administrativt indrejseforbud i forbindelse med meddelelse af ny opholdstilladelse efter Udl.
- Side 616 -
...en mulig generhvervelse af opholdstilladelsen, eventuelt efter Udl. § 9. Bliver der tale om en kortvarig afsoning i udlandet, ses der ikke at være afgørende hensyn, der taler imod, at man venter med at indbringe udvisningsspørgsmålet efter § 51, stk. 2, for de danske domstole til det tidspunkt, hvor udlændingen på ny kan være til stede under sagen.
- Side 617 -
Ved lov nr. 473 af 1. juli 1998 indførtes tillige en ny regel i nu Udl. § 9, stk. 25, der som udgangspunkt afskærer indgivelse her i landet af ansøgning om en række praktisk forekommende opholdstilladelsestyper, navnlig inden for familiesammenføringsområdet. Lignende regler findes endvidere bl.a. i Udl.
- Side 622 -
...udlændingen havde en særlig svag stilling. Da bestemmelsens første led reelt alene vedrørte inddragelsessituationer for typisk voldsramte kvinder, anbefalede Udvisningsudvalget6161. Bet. 1326/1997, s. 755. bestemmelsen overført til Udl. kapitel om inddragelse, og ved lov nr. 473 af 1. juli 1998 blev bestemmelsen placeret i Udl. § 19, se nu § 19, stk. 7.
- Side 635 -
...danske udlændingelovgivning, herunder på familiesammenføringsområdet og anbefalede, at menneskerettighedsbekyttelsen blev afspejlet mere direkte i lovteksten. På den baggrund blev »hensynet til familiens enhed« ved lov nr. 324 af 18. maj 2005 fremhævet i Udl. § 26, stk. 1, nr. 4, og ligeledes i en række af familiesammenføringsbestemmelserne i Udl. § 9.
- Side 665 -
...ministeriet tidligere gjort gældende, at der som følge af ansøgerens manglende udrejse og 2-årsreglen ikke var hjemmel til at meddele den ansøgte opholdstilladelse. Ministeriet endte dog med at omgøre udvisningsafgørelsen og i forbindelse hermed meddeltes opholdstilladelse af humanitære grunde med henvisning til de foreliggende helbredsoplysninger.
- Side 667 -
Nordiske statsborgere kan normalt frit indrejse og opholde sig her i landet, jf. Udl. § 1, og de hører således ikke til den kategori af udlændinge, der skal have opholdstilladelse efter Udl. §§ 6-9.