Bøger, som nævner Udlændingeloven § 9

Bemærk, at § 9 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9, om det har en betydning.

Indledende bemærkninger

- Side 81 -

...med en i Danmark fastboende person, der a) har dansk indfødsret, b) har statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, c) har opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, d) har haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i mere end de sidste 3 år, eller e) har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år.

Læs på Jurabibliotek



Familien tvinges til at udøve familielivet i et land, hvor den herboende ikke har mulighed for at tage ophold

- Side 85 -

...en række kriterier for, hvornår der kan dispenseres fra de supplerende kriterier i UDL § 9, også selv om en herboende, der ikke kan vende tilbage til sit hjemland pga. risiko for asylrelevant forfølgelse, først indgår ægteskab efter flugten til Danmark. Ifølge lovbemærkningerne er følgende kriterier, der skal indgå i en samlet vurdering, relevante:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 86 -

...var opfyldt, hvorfor sagen kun drejede sig om, hvorvidt der kunne dispenseres herfra i et tilfælde som det foreliggende, hvor Integrationsministeriet havde baseret sit afslag på, at Udlændingeservices Asyl- og Visumafdeling havde vurderet, at den herboende ægtefælle ved en tilbagevenden til Afghanistan ikke ville risikere asylrelevant forfølgelse.

Læs på Jurabibliotek



Herboendes mindreårige (sær)børn

- Side 88 -

...gøre brug af muligheden for, når det er relevant, at indrejse i Danmark på visum med henblik på at udøve samværet.1414. Jf. Integrationsministeriets notat af 23. juni 2010 om betydningen af, at den herboende forælder har herboende særbørn, i sager om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 13 (Muligheden for en vellykket integration). s. 3.

Læs på Jurabibliotek



Den særlige venteperiode for herboende »krigsflygtninge« (§ 9, stk. 1, nr. 1, litra d)

- Side 89 -

Betingelsen i UDL § 9, stk. 1, nr. 1, litra d, hvorefter familiesammenføring med herboende udlændinge med midlertidig beskyttelse, jf. § 7, stk. 3, kræver, at den herboende skal have haft opholdstilladelse i mere end de seneste 3

Læs på Jurabibliotek



Den særlige venteperiode for visse herboende tredjelandsstatsborgere (§ 9, stk. 1, nr. 1, litra e)

- Side 90 -

...for sådanne tredjelandsstatsborgeres ret til ægtefællesammenføring. Udlændinge erhvervede samtidig tidsubegrænset opholdstilladelse efter 2 år, hvilket sammen med den lempelige adgang til ægtefællesammenføring skabte grobund for udnyttelse i indvandringsøjemed. I forarbejderne til 1992-loven begrundes behovet for at indføre en venteperiode således:

Læs på Jurabibliotek

(...)

Venteperioden endte med at blive på 5 – i stedet for de foreslåede 7 – år. Den nuværende udformning af UDL § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, hvorefter venteperio-

Læs på Jurabibliotek



Overførte krav fra tidsubegrænset opholdstilladelse (§ 9, stk. 15-18)

- Side 91 -

Den nugældende ordning for overførte krav findes i UDL § 9, stk. 15-18.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...betingelserne for tidsubegrænset opholdstilladelse i UDL § 11. Betingelserne i § 9, stk. 15 og 16, forudsættes administreret på samme måde som de tilsvarende bestemmelser for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse i henhold til UDL § 11,2323. Jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 168 af 17. marts 2011, s. 30. jf. gennemgangen heraf nedenfor i kap. 12.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 92 -

...tidsubegrænset opholdstilladelse i medfør af Danmarks internationale forpligtelser). Hvis en udlænding allerede har fået tidsubegrænset opholdstilladelse efter disse lempelige regler, skal den pågældende ikke på ny i forbindelse med en ansøgning om ægtefællesammenføring dokumentere at opfylde betingelserne herfor. UDL § 9, stk. 18, har en tilsvarende funktion.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...grundforløb i teknologi og kommunikation, ligesom han havde modtaget danskundervisning i ottende og niende klasse. Udlændingenævnet fandt imidlertid, at dette ikke kunne føre til en ændret vurdering, idet han ikke i forbindelse med grundforløbet havde aflagt en prøve i en danskdisciplin, ligesom han ikke havde taget folkeskolens afgangsprøve i dansk.

Læs på Jurabibliotek


Danskprøve på A1-niveau inden 6 mdr.

Ved lov nr. 418 af 12. maj 2012 afskaffedes indvandringsprøven som betingelse for ægtefællesammenføring efter UDL § 9, stk. 1, nr. 1. I stedet indfør-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 93 -

...tidspunkt, hvis den pågældende måtte ønske dette. Det kan f.eks. være aktuelt, hvis den pågældende har indgivet eller agter at indgive en ansøgning om opholdstilladelse som led i ægtefællesammenføring og gennem sin ægtefælle ved besøg her i landet eller på anden vis allerede har opnået kendskab til det danske sprog, jf. L 104/2012, alm. bemærkninger, s. 15.

Læs på Jurabibliotek


Danskprøve på A2-niveau inden 9 mdr.

...en anden danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau, der er etableret af udlændinge- og integrationsministeren. Prøven skal være bestået senest 9 måneder fra tidspunktet for udlændingens tilmelding til folkeregisteret eller, hvis udlændingen allerede har opholdstilladelse her i landet, fra meddelelsen af opholdstilladelsen efter stk. 1, nr. 1.

Læs på Jurabibliotek



Indledende bemærkninger

- Side 94 -

...om, at ugifte samlevende kan dokumentere at være i et parforhold, som gennem længere tid har haft en tilstrækkelig fast karakter (5.2). Der gælder endvidere visse betingelser til ægteskabets retsgyldighed (5.3), der stilles krav om samliv på fælles bopæl (5.4), og endelig er det en betingelse, at ansøgeren og den herboende begge er over 24 år (5.5).

Læs på Jurabibliotek



Anerkendelse af ægteskaber, der er indgået i udlandet

- Side 95 -

...omstødes efter ægteskabslovens § 23, stk. 1, vil opholdstilladelsen som udgangspunkt blive inddraget efter UDL § 19, jf. nærmere herom Udlændingestyrelsens Opholdsmeddelelse nr. 21/01 af 3. oktober 2001 om behandling af bigamiske forhold i relation til ansøgninger om opholdstilladelse efter UDL § 9, (dagældende) stk. 1, nr. 2, eller stk. 2, nr. 7.

Læs på Jurabibliotek



Krav om samliv på fælles bopæl

- Side 96 -

...udg. (2006), s. 140-141. Se i øvrigt om betingelsen Indenrigsministeriets notat af 5. oktober 1999 om kravet om samliv på fælles bopæl i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2 (notatets retningslinjer finder tilsvarende anvendelse på den nugældende § 9, stk. 1, nr. 1, jf. Udlændingestyrelsens vejledning af januar 2004: Familiesammenføring, pkt. 6.1.5.3).

Læs på Jurabibliotek



Indførelsen af det »moderniserede« 24-årskrav (pointsystemet) i 2011

- Side 98 -

...talte derimod, kun gives, hvis udlændingen og den herboende var over 24 år og udlændingen opnåede 60 point, eller hvis udlændingen eller den herboende var under 24 år og udlændingen opnåede 120 point efter et pointsystem, som fandtes i § 9, stk. 15, nr. 1-4. I lovbemærkningerne anføres følgende begrundelse for at indføre det »moderniserede« 24-årskrav:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 99 -

...ghettoområde.3838. Om det nu ophævede pointsystem i den dagældende bestemmelse i UDL § 9, stk. 15, se L 168/2011, alm. bemærkninger, s. 30 ff. Det var endog også vanskeligt for mange ansøgere at opnå de 60 point, der var påkrævet, selv om både ansøgeren og den herboende var over 24 år, hvorfor pointsystemet samlet set udgjorde en væsentlig skærpelse.

Læs på Jurabibliotek


Afskaffelse af pointsystemet og genindførelse af 24-årsreglen i 2012

Retningslinjerne for at fravige 24-årsreglen er beskrevet i Integrationsministeriets notat af 26. maj om anvendelse af henholdsvis 24-årskravet, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, og tilknytningskravet, jf. § 9, stk. 7, navnlig

Læs på Jurabibliotek



Forsørgelsespligt og eventuelt krav om godtgørelse af forsørgelsesevne (§ 9, stk. 3)

- Side 100 -

...opholdstilladelse til en udenlandsk samlever betinges af, at den herboende påtager sig at forsørge ansøgeren. For så vidt angår ægtefæller og registrerede partnere følger forsørgelsespligten allerede af andre offentligretlige regler, hvorfor det kun er nødvendigt at stille krav om forsørgelse i forbindelse med sammenføring af udenlandske samlevere.

Læs på Jurabibliotek



Ordningens baggrund og formål

- Side 101 -

...stiller økonomisk sikkerhed for 100.000 kr. til dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter aktivloven eller integrationsloven til ansøgeren. Beløbet er fastsat i 2018-niveau og reguleres fra og med 2019 én gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten i henhold til satsreguleringsloven, jf. UDL § 9, stk. 4, 3. pkt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 102 -

Efter UDL § 9, stk. 4, 3. pkt., fastsætter udlændinge- og integrationsministeren nærmere regler for, hvordan økonomisk sikkerhed efter 1. pkt. skal stilles. Bemyndigelsen har senest udmøntet sig i bkg. nr. 903/2020 (sikkerhedsstillelsesbkg.).

Læs på Jurabibliotek


Nedsættelse af sikkerhedsstillelsesbeløbet

...nedsættelse af sikkerhedsstillelsesbeløbet i UDL § 9, stk. 36-42, når udlændingen har bestået forskellige danskprøver.4848. Allerede ved lov nr. 402/2005 blev der indsat en bestemmelse om, at den økonomiske sikkerhed efter anmodning kunne nedsættes med halvdelen af sikkerhedsbeløbet, når ægtefællesammenførte udlændinge bestod en afsluttende prøve i dansk.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Sikkerhedsstillelsen nedsættes med 20.000 kr., når udlændingen har bestået en danskprøve på A1-niveau, og yderligere 20.000 kr., når udlændingen har bestået en danskprøve på A2-niveau, jf. UDL § 9, stk. 36 og 37.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 103 -

Sikkerhedsstillelsen nedsættes med 10.000 kr., når udlændingen har bestået en afsluttende prøve i dansk, jf. § 9 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., jf. UDL § 9, stk. 38.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Efter UDL § 9, stk. 39, kan nedsættelse af den økonomiske sikkerhed efter stk. 36-38 alene ske i et sådant omfang, at den økonomiske sikkerhed udgør mindst 60.000 kr.

Læs på Jurabibliotek


Ordningens udformning

...år forud for afgørelsen om opholdstilladelse ikke har modtaget hjælp efter aktivloven eller integrationsloven. Ved lov nr. 572/2010 blev selvforsørgelseskravet forhøjet fra 1 til 3 år. Betingelsen gælder uafhængigt af, om der rent undtagelsesvist er stillet krav til den herboende om at kunne godtgøre sin forsørgelsesevne efter § 9, stk. 3, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...inden for en i anmodningen nærmere angiven periode har modtaget hjælp. Baggrunden var, at udlændingemyndighederne som led i administrationen af selvforsørgelseskravet i § 9, stk. 5 var blevet opmærksomme på nogle uhensigtsmæssigheder, som man derfor havde rettet op på administrativt. Det drejede sig dels om den tidsmæssige grænse for anvendelse af be-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 104 -

stemmelsen, dels om visse bagatelagtige og/eller enkeltstående ydelser efter aktivloven.5050. Jf. Integrationsministeriets notat af 26. juli 2005 om ændring af praksis for administration af kravet i udlændingelovens § 9, stk. 5 (selvforsørgelseskravet).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 105 -

...taler derimod, betinges af, at ansøgeren og den herboende person ikke modtager hjælp efter aktivloven eller integrationsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse.5454. Medmindre denne hjælp er omfattet af § 9, stk. 5, 3. pkt., skal udlændingens opholdstilladelse som udgangspunkt inddrages i medfør af § 19, stk. 1, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek


Dispensation pga. handicap: U 2017.973 H

...Den herboende var imidlertid blevet invalideret af en bilulykke i 2009, hvorved han havde pådraget sig en alvorlig hjerneskade med en méngrad på 50 %. Udlændingenævnet stadfæstede afgørelsen bl.a. under henvisning til, han selv havde afvist at modtage førtidspension, idet han fortsat ønskede at have mulighed for at være tilknyttet arbejdsmarkedet.

Læs på Jurabibliotek



Ordningens baggrund og formål

- Side 107 -

Efter UDL § 9, stk. 6, nr. 1, skal opholdstilladelse, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, betinges af, at den herboende godtgør at råde over en selvstændig bolig af rimelig størrelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...af den gældende bekendtgørelse om boligkravslisten for ægtefællesammenføring (nr. 2), og ansøgeren og den herboende person, i tiden indtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, ikke flytter til en bolig, som ligger i et boligområde, der er omfattet af den gældende bekendtgørelse om boligkravslisten for ægtefællesammenføring (nr. 3).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 108 -

...fastsætter udlændinge- og integrationsministeren regler om en boligkravsliste for ægtefællesammenføring, herunder kriterierne for optagelse af et boligområde på listen. Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter hvert år ved bekendtgørelse, hvilke boligområder der opfylder kriterierne for optagelse på boligkravslisten for ægtefællesammenføring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...formål at tilvejebringe oplysning om antallet af beboelsesrum i boligen og antallet af beboere, der er tilmeldt den pågældende adresse, jf. § 9, stk. 31, 2. pkt.5858. Bygnings- og Boligregistret (BBR) er et landsdækkende register med data om samtlige landets bygninger og boliger, der løbende opdateres af kommunerne, bl.a. via byggesagsbehandlinger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Med hjemmel i UDL § 9, stk. 31, 3. pkt., er udstedt bekendtgørelse nr. 721/2015 om opfyldelse af boligkravet i familiesammenføringssager og om kommunalbestyrelsens udtalelse om referencens boligforhold (»boligkravsbkg.«).

Læs på Jurabibliotek



Indledende bemærkninger

- Side 110 -

...integrationskravet. Efter UDL § 9, stk. 8, er det en betingelse for at få ægtefællesammenføring, at ansøgeren og den herboende ægtefælle som udgangspunkt opfylder integrationskravet, der består af en række krav til både den herboende og den ansøgende ægtefælle af hensyn til muligheden for en vellykket integration af den ægtefælle eller samlever, der kommer hertil.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 112 -

derfor med, at tilknytningskravet blev erstattet med det nugældende integrationskrav i UDL § 9, stk. 8, ved lov nr. 742/2018.7373. Se hertil Ole Terkelsen, »EMRK og den danske magtfordeling: en kritik af opfølgningen på Biao-dommen«, Juristen, nr. 1 (2018), s. 15.

Læs på Jurabibliotek


Yderligere tre ud af fem krav

...tilsvarende eller højere niveau, jf. UDL § 9, stk. 8, nr. 3. – Ansøgeren skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år ud af de seneste fem år forud for ansøgningen om opholdstilladelse, jf. UDL § 9, stk. 8, nr. 4. Efter UDL § 9, stk. 9, medregnes pensionsårene som arbejdsår, hvis ansøgeren

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 113 -

...opgørelsen af betingelsen i stk. 8, nr. 4.– Ansøgeren skal have bestået et offentligt anerkendt uddannelsesforløb af mindst 1 års varighed på en uddannelse, der mindst er på niveau med 1 år af en videregående uddannelse her i landet eller kan sidestilles med en dansk erhvervsuddannelse, forud for ansøgningen om opholdstilladelse, jf. UDL § 9, stk. 8, nr. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udlændingelovens § 9, stk. 8, nr. 4, er der ikke herudover noget krav om, på hvilket tidspunkt forud for ansøgningens indgivelse betingelserne skal være opfyldt. Der vil alene kunne dispenseres fra integrationskravet, hvis der foreligger ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, der taler for, at integrationskravet ikke bør stilles.

Læs på Jurabibliotek



Besøgskravet (§ 9, stk. 10)

- Side 114 -

...kan opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, kun gives, hvis ansøgeren har haft mindst ét lovligt ophold i Danmark i medfør af §§ 1-4 b eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller i medfør af en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q.

Læs på Jurabibliotek


Indledende bemærkninger

Ifølge UDL § 9, stk. 11, 1. pkt., kan der som altovervejende hovedregel ikke gives opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1, såfremt det må anses for tvivlsomt, om ægteskabet er indgået eller samlivsforholdet er etableret efter begge parters eget ønske.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Bestemmelsens formål er at forhindre tvangsægteskaber. Eftersom tvang i forbindelse med ægteskabsindgåelse er omstødelsesgrund efter ægteskabslovens § 24, har bestemmelsen en vis sammenhæng med den grundlæggende betingelse om ægteskabers retsgyldighed i § 9, stk. 1, 1. pkt. UDL § 9, stk. 11, omtales derfor undertiden som »det særlige frivillighedskrav«.

Læs på Jurabibliotek



Tvivl om ægteskabets frivillighed (§ 9, stk. 11, 1. pkt.)

- Side 115 -

UDL § 9, stk. 11, blev indsat ved lov nr. 365/2002 med henblik på at styrke indsatsen mod tvangsægteskaber. Efter bestemmelsen kan der som nævnt som altovervejende hovedregel ikke gives tilladelse til familiesammenføring, såfremt det må anses for tvivlsomt, om ægteskabet er indgået efter begge parters eget ønske.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 116 -

...forskydning af beviskrav og bevisbyrde, idet indicier på manglende frivillighed kan være tilstrækkeligt grundlag for afslag på opholdstilladelse, og bevistemaet kan siges at være ægteskabsindgåelsens frivillighed snarere end udøvelse af tvang i forbindelse hermed«.7878. Jf. Jens Vedsted-Hansen i Christensen m.fl., Udlændingeret, 3. udg. (2006), s. 156-157.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 117 -

...Integrationsministeriet fra 2009 siges det, at tidligere familiesammenføringer til Danmark i ægtefællernes eller samlevernes familier skal indgå som et »væsentligt element« ved afvejningen efter UDL § 9, stk. 11.8383. Integrationsministeriets notat af 16. oktober 2009 om praksis efter bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 8 [nu stk. 11], s. 3.

Læs på Jurabibliotek



Formodning for tvang ved ægteskab mellem nærtbeslægtede m.v. (§ 9, stk. 11, 2. pkt.)

- Side 119 -

...egnet ønske. Det blev i den forbindelse tillige tillagt vægt, at de forud for ægteskabet kun havde et ganske kortvarigt bekendtskab, at kvinden kun var 16 år ved ægteskabets indgåelse, og at de kun havde haft et kort samliv i Afghanistan. At de efterfølgende havde samlevet i Danmark og havde fået et barn, kunne ikke føre til et andet bevisresultat.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 120 -

...herboende ægtefælles forklaring var troværdig, og fandt således, at der ikke var grundlag for at betvivle, at ægteskabet var indgået efter begge parters ønske. Udlændingenævnet omgjorde derfor Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag og fandt, at ansøgeren ikke burde meddeles afslag på opholdstilladelse under henvisning til UDL § 9, stk. 11, 2. pkt.

Læs på Jurabibliotek


Nærmere om personkredsen i § 9, stk. 11, 2. pkt.

...biologiske børn, og at halvsøskende ligestilles med helsøskende. Dette betyder, at ægtefællerne ikke må have samme oldeforældre, men at de gerne må have samme tipoldeforældre.8787. Se figuren vedrørende slægtskabsforhold i Integrationsministeriets notat af 16. oktober 2009 om praksis efter bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 8 [nu stk. 11], s. 5.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...herefter, om formodningsreglen i § 9, stk. 11, 2. pkt., om, at det er tvivlsomt, om et ægteskab er indgået efter begge parters eget ønske, hvis det er indgået mellem »nærtbeslægtede eller i øvrigt nærmere beslægtede«, fandt anvendelse. Højesteret fandt, at der i forarbejderne til bestemmelsen var sket en præcis, objektiv afgrænsning af de grupper, der

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 121 -

...var fætre. Udlændingenævnet fandt derimod, at klageren og dennes herboende ægtefælle ikke var nærmere beslægtede, end at klageren og dennes herboende ægtefælles bedstefædre var fætre, i hvilket tilfælde klageren og dennes herboende ægtefælles oldeforældre var søskende, og klageren og dennes herboende ægtefælle således havde en fælles tipoldeforælder.

Læs på Jurabibliotek



Dispensation fra frivillighedskravet i § 9, stk. 11

- Side 122 -

...derimod fået flere børn, er udgangspunktet det modsatte, idet dette efter praksis i sagens natur betyder, at parret i en længere periode må anses for at have udvist vilje til at fortsætte ægteskab og samliv.8989. Jf. Integrationsministeriets notat af 16. oktober 2009 om praksis efter bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 8 [nu stk. 11], s. 12-13.

Læs på Jurabibliotek


Communication No. 2531/2015 af 25. juli 2019

...kulturelle situation i klagernes oprindelsesland. Udlændingemyndighedernes afslag var ikke prøvet ved de danske domstole forud for komitéens afgørelse, da der var meddelt afslag på fri proces, hvilket Komitéen fandt tilstrækkeligt til at opfylde kriteriet om udtømmelse af nationale retsmidler forud for klage til komitéen (dissens vedr. dette aspekt).

Læs på Jurabibliotek


Proformaægteskaber (§ 9, stk. 12)

...opgaver efter udlændingelovgivningen eller den strafferetlige lovgivning. Bestemmelsen giver prøvelsesmyndighederne mulighed for at foretage indberetning, hvis man i forbindelse med en vielse er blevet opmærksom på omstændigheder, som peger i retning af, at der er tale om et proformaægteskab. Selvom bestemmelsen i princippet omfatter samlivsforhold,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 123 -

UDL § 9, stk. 12, blev oprindelig indsat ved lov nr. 473/1998. Af forarbejderne hertil fremgår følgende:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 124 -

...efter meddelelse af opholdstilladelsen og efter cirka fire måneders ophold i Danmark. Udlændingenævnet fandt på den baggrund, at der efter en samlet vurdering forelå et sikkert grundlag for at antage, at ansøgeren havde indgået ægteskabet med det afgørende formål at opnå opholdstilladelse i Danmark og stadfæstede derfor Udlændingestyrelsens afslag.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Udlændingenævnet lagde endvidere vægt på, at parret indgik ægteskab efter et kort personligt bekendtskab, og at der var 25 års aldersforskel mellem dem. Udlændingenævnet fandt således efter en samlet vurdering, at der var et sikkert grundlag for at antage, at ansøgeren havde indgået ægteskab med det afgørende formål at opnå en opholdstilladelse i Danmark.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I FAM/2016/53 omgjorde Udlændingenævnet et afslag efter udlændingelovens § 9, stk. 12. Udlændingenævnet fandt, at ansøgeren på tidspunktet for Udlændingenævnets afgørelse ikke burde meddeles afslag på opholdstilladel-

Læs på Jurabibliotek



Karensperiode på 10 år ved vold mod ægtefælle eller børn (§ 9, stk. 13 og 14)

- Side 125 -

...samleje eller i form af kønslig omgængelse med en person af samme køn), § 229, stk. 1 (alfonseri m.v.), § 237 (manddrab), § 243 (psykisk vold), §§ 244-246 (vold), § 250 (hensættelse af en anden i hjælpeløs tilstand m.v.), § 260 (ulovlig tvang), § 261 (frihedsberøvelse), § 262 a (menneskehandel) eller § 266 (trussel om strafbar handling af grov karakter).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 126 -

...strafbare forhold var begået i 2010 to år efter ægteskabets ophør i 2008, og at det fremgår af bemærkningerne til udlændingelovens § 9, stk. 13, jf. lovforslag nr. L171/2004 s. 32, at der ved vurderingen af, hvornår en forurettet kan betragtes som den herboendes »samlever«, skal lægges vægt på, hvorvidt der har været tale om et ægteskabslignende forhold.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Ifølge UDL § 9, stk. 23, indtræder der en 10-årig karensperiode for sammenføring med børn, hvis den herboende eller dennes udenlandske ægtefælle idømmes straf for visse nærmere opregnede straffelovsovertrædelser begået mod mindre børn, jf. nedenfor i kap. 6. I henhold til § 9, stk. 14, har dette og-

Læs på Jurabibliotek