Bøger, som nævner Udlændingeloven § 9c

Bemærk, at § 9c blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 9c, om det har en betydning.

Kapitlets emne og tilrettelæggelse

- Side 187 -

...kapitel er adgangen til opholdstilladelse efter UDL §§ 9 c, stk. 2-5, og 9 d. Der er tale om bestemmelser, som omfatter en række vidt forskelligartede udlændingegrupper. Det begrænsede omfang, hvori de behandles, kan dog ikke fremstillingsmæssigt bære selvstændige kapitler, hvorfor de optræder samlet i det følgende. Kapitlet er tilrettelagt som følger:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...jf. nærmere herom Christensen & Hallberg i Christensen m.fl., Udlændingeret, 3. udg. (2006), s. 232-234. I U 2008.2764 fandt Højesteret ikke grundlag for at kritisere, at Udlændingestyrelsen havde meddelt opholdstilladelse til en person, der var indrejst fra Kosovo, efter UDL § 9 c, stk. 1, og ikke § 9 e. UDL § 9 e vil ikke blive omtalt nærmere.

Læs på Jurabibliotek



Afviste asylansøgere, som ikke har kunnet udsendes i mindst 18 måneder (UDL § 9 c, stk. 2)

- Side 188 -

Ifølge UDL § 9 c, stk. 2, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, hvis tre kumulative betingelser er opfyldt:

Læs på Jurabibliotek

(...)

...sikre udtrykkelig lovhjemmel til en allerede eksisterende praksis, hvorefter der var blevet meddelt opholdstilladelse til asylansøgere, der havde fået afslag på opholdstilladelse, og som af forskellige grunde ikke kunne udsendes.22. Jf. nærmere om bestemmelsens baggrund Lone B. Christensen i Christensen m.fl., Udlændingeret, 2. udg. (2000), s. 227-262.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...sin nuværende udformning ved lov nr. 365/2002 med henblik på en udtrykkelig lovfæstelse af vejledningens betingelser for meddelelse af opholdstilladelse til udlændinge, der efter endeligt afslag på asyl og eventuelt afslag på humanitær opholdstilladelse ikke har kunnet udsendes af Danmark i mindst 18 måneder.33. L 152/2002, alm. bemærkninger, s. 68.

Læs på Jurabibliotek

(...)

I femårsperioden fra 2015-2019 blev der givet 2 opholdstilladelser efter UDL § 9 c, stk. 2.44. Tal og fakta på udlændingeområdet (2019), bilag 5. Der er indgået en række tilbagetagelsesaftaler, herunder i regi af EU, der forpligter aftalelandene til at tage imod egne statsborgere, der

Læs på Jurabibliotek



Bestemmelsens baggrund og formål

- Side 189 -

...efter UDL § 7. Der vil undertiden være tale om mindreårige udlændinge, som har mistet eller ikke er i stand til at komme i kontakt med deres familie, hvorfor det henset til børnenes tarv vil være betænkeligt uden videre at udsende dem til en uvis skæbne i hjemlandet. På den baggrund bestemmer UDL § 9 c, stk. 3, at der kan gives opholdstilladelse til:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 190 -

...uledsagede mindreårige, der er vurderet at have tilstrækkelig modenhed til at gennemgå en asylsag, og som har fået afslag på asyl. Efter begge bestemmelser er meddelelse af opholdstilladelse betinget af, at barnet ved en tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland vil blive stillet i en »reel nødsituation«, jf. nedenfor under 3.4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...for udvisning af handlede udlændinge, udvidet til at omfatte alle uledsagede, mindreårige børn. Repræsentantordningen blev justeret ved lov nr. 1543/2010 og indeholder nu øget mulighed for at anvende professionelle repræsentanter og en ændret procedure, som skal sikre en hurtigere udpegning, jf. nærmere herom L 37/2010, alm. bemærkninger, pkt. 3.5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 191 -

...udgangspunkt kun skal iværksættes, hvis et barn samtykker til det. Endvidere skal der ikke ske eftersøgning af forældre til uledsagede mindreårige fra lande, hvor der er passende modtage- og omsorgscentre.1111. Se nærmere herom ombudsmandsudtalelse af 10. oktober 2011 (Udlændingeservice undlod at eftersøge familie til børn indrejst alene i Danmark).

Læs på Jurabibliotek



Sagsbehandlingsproceduren, herunder modenhedsvurderingen

- Side 192 -

...gennemgå en asylsagsbehandling. Derved bliver børnenes ophold på asylcentrene af kortere varighed, end hvis de pågældende skulle afvente afgørelsen på deres asylansøgning, hvorved der hurtigt skabes ro og tryghed omkring børnene, idet de overgår til integrationsfasen efter kortere tids ophold i Danmark.1616. L 23/2002, alm. bemærkninger, pkt. 3.2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...asylprocedure. Udlændingestyrelsen skal i alle tilfælde foretage en konkret vurdering af barnets modenhed. Der skal uanset barnets alder, tages hensyn til, om der foreligger særlige forhold, der bevirker, at barnet ikke bør gennemgå den almindelige asylprocedure, herunder f.eks. at barnet er udviklingshæmmet, sygt eller stærkt traumatiseret.1717. Ibid.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 193 -

...kan hjemvise en sag vedrørende en uledsaget mindreårig asylansøger til Udlændingestyrelsen med den begrundelse, at den pågældende efter Flygtningenævnets vurdering ikke bør gennemgå en asylsagsbehandling i Flygtningenævnet. Udlændingestyrelsen forudsættes i så fald af egen drift at meddele opholdstilladelse efter UDL § 9 c, stk. 3, nr. 1.1818. Ibid.

Læs på Jurabibliotek


Reel nødsituation

UDL § 9 c, stk. 3, finder ifølge ordlyden kun anvendelse, hvis der er grund til at antage, at den mindreårige udlænding ved en tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland vil være uden familiemæssigt netværk eller uden mulighed for ophold på et modtage- og omsorgscenter og dermed vil blive stillet i en »reel nødsituation«.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Ibid. I vurderingen vil også indgå, om der er krigshandlinger eller lignende uroligheder i den pågældendes hjemland, samt om den pågældende, hvis denne har været uden kontakt med forældrene i længere tid, inden udrejsen har været undergivet offentlig forsorg, der vil kunne genetableres ved en tilbagevenden.2121. L 37/2010, alm. bemærkninger, pkt. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...navnlig gjorde gældende, at afgørelserne byggede på et forkert eller ufuldstændigt grundlag, under henvisning til, at myndighederne ikke havde overholdt pligten i UDL dagældende § 56 a, stk. 8, til at eftersøge hans familie i hjemlandet og ikke havde afventet resultatet af en eftersøgning af hans familie, som han selv havde sat i værk gennem Røde Kors.

Læs på Jurabibliotek



Etablering af modtage- og omsorgscentre

- Side 194 -

...klare sig selv i deres voksenliv.2222. Ibid. I sammenhæng hermed vil Danmark derfor enten selvstændigt eller i samarbejde med andre lande undersøge mulighederne for at benytte eventuelle allerede eksisterende modtage- og omsorgscentre eller bidrage til at opbygge sådanne i de lande, hvorfra størsteparten af uledsagede mindreårige kommer.2323. Ibid.

Læs på Jurabibliotek


Ej længere adgang til forlængelse ud over det 18. år

En opholdstilladelse efter UDL § 9 c, stk. 3, kan ikke forlænges ud over udlændingens fyldte 18. år, jf. denne bestemmelses nr. 1, 2. pkt., og nr. 2., 2. pkt. De to sidstnævnte bestemmelser blev indsat ved lov nr. 1543/2010.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 195 -

...stærkere tilknytning til Danmark – og have langt ringere tilknytning til hjemlandet – end unge udlændinge, der f.eks. meddeles opholdstilladelse som 16-årige. Det vil dog altid afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag, om der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at opholdstilladelse efter det fyldte 18. år undtagelsesvist kan komme på tale.

Læs på Jurabibliotek



Fribyordningen (UDL § 9 c, stk. 4)

- Side 196 -

Efter UDL § 9 c, stk. 4, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der udøver litterær virksomhed m.v., og som af en kommunalbestyrelse har fået tilbud om ophold i kommunen som led i kommunens medlemskab af en international organisation, der er godkendt af kulturministeren efter samråd med udlændinge- og integrationsministeren.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kommunen ønsker at søge om medlemskab af et internationalt netværk af fribyer, der er godkendt af kulturministeren.3232. L 131/2008, alm. bemærkninger, pkt. 2. Ifølge UDL § 9 c, stk. 6, skal opholdstilladelse efter ordningen betinges af, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor udlændingen tilbydes ophold, påtager sig at forsørge udlændingen og dennes

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 197 -

...bøger m.v. i hjemlandet, og at en redaktør kan bistå med at redigere tidsskrifter m.v., der udgives i hjemlandet. Er det ikke muligt for den pågældende udlænding at fortsætte sine hidtidige aktiviteter som f.eks. redaktør af tidsskrifter, der udgives i hjemlandet, vil den pågældende kunne varetage andre litterære aktiviteter uden arbejdstilladelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Tidsubegrænset opholdstilladelse kan ikke meddeles en udlænding med opholdstilladelse efter UDL § 9 c, stk. 4, og ej heller udlændingens familiemedlemmer, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9 c, stk. 1, som følge af den familiemæssige tilknytning, jf. § 11, stk. 15.

Læs på Jurabibliotek


Efterforsknings- eller retsforfølgningsmæssige hensyn (UDL § 9 c, stk. 5)

Efter UDL § 9 c, stk. 5, 1. pkt., kan der gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis tilstedeværelse her i landet er påkrævet af efterforsknings- eller retsforfølgningsmæssige hensyn. Efter bestemmelsens 2. pkt. kan opholdstilladelsen ikke forlænges ud over den periode, hvori efterforskningen eller retsforfølgningen pågår

Læs på Jurabibliotek

(...)

...politiet i efterforsknings- og retsforfølgningsmæssig henseende. Formålet er at muliggøre den pågældendes bidrag til politiets efterforskning i en sag mod bagmænd i forbindelse med retsforfølgning. Det midlertidige ophold begrænses til den periode, hvor efterforskningen og/eller retsforfølgningen pågår, og hvor udlændingens tilstedeværelse i Danmark er

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 198 -

...og blive styrket menneskeligt og dermed at hjælpe den pågældende til et liv fri af menneskehandlen. I refleksionsperioden har ofre for menneskehandel derfor adgang til særlige indkvarteringstilbud, herunder på krisecenter, hvis den enkelte ønsker det, og mulighed for udvidet sundhedsbehandling samt psykologisk og socialpædagogisk hjælp efter behov

Læs på Jurabibliotek