- Side 305 -
...vilkår, som gælder for værtsmedlemsstatens vikarer. Udstationeringsdirektivets artikel 3, stk. 9, henviser til den vikarkonstellation, som er indeholdt i udstationeringsdirektivets artikel 1, stk. 3, litra c), som er implementeret i udstationeringslovens § 4, stk. 1 nr. 3. Ordlyden er en anden end den vikarkonstellation, som er defineret i vikarloven.
(...)
Dette afsnit 3 har på denne baggrund til formål at afdække de forskelle, som består mellem vikarkonstellationen, som den er defineret i vikarloven, og den vikarkonstellation, der følger af udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 3. Dette sker for at belyse betydningen af disse forskelle set i lyset af det danske fokus på social dumping.
(...)
...mod social dumping inddrages tillige den tilrådighedsstillelse af arbejdskraft, der finder anvendelse inden for rammerne af udstationeringsdirektivets artikel 1, stk. 3, litra b), som implementeret ved udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 2, herunder når henses til, at artikel 3, stk. 9, ikke omfatter denne gruppe af udstationerede arbejdstagere.
- Side 307 -
...vikarkonstellationen efter vikarloven er den samme som efter udstationeringsloven, beror herefter på en bedømmelse mellem de nævnte bestemmelser. Der skal i denne forbindelse tillige tages højde for udstationeringslovens §§ 3 og 4, stk. 2, der opstiller supplerende betingelser for, at en arbejdstager kan anses for at være udstationeret i lovens forstand.
- Side 308 -
Heroverfor fremgår det af udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 3, at en virksomhed anses for at udstationere arbejdstagere til Danmark:
(...)
- Side 310 -
...mere generelt. Dette synspunkt er i overensstemmelse med den holdning,578578. Jf. udstationeringsdirektivets betragtning 19. der herskede på tidspunktet for vedtagelsen af udstationeringsdirektivet vedrørende spørgsmålet, om grænseoverskridende tilrådighedsstillelse af arbejdskraft og støtter, at direktivets vikarkonstellation finder bredt anvendelse.
- Side 312 -
...udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 3, har et bredere anvendelsesområde end vikarkonstellationen efter vikarloven, da Domstolen tillige ikke ses at betinge udstationeringslovens anvendelse af, at arbejdstageren – i modsætning til vikarlovens afgrænsning – er ansat med det formål at blive udsendt til en brugervirksomhed. Det er derimod efter Vico-Plus Dommen
(...)
- Side 313 -
...foretager udlånet, vil der være tale om en udstationering efter udstationeringslovens § 4, stk. 1, litra b). f.eks. i perioder med op- eller nedgang i ordrebeholdningen. Eftersom sådanne virksomheders formål med at ansætte de pågældende arbejdstagere ikke er udsendelse til brugervirksomheder, er de ikke at betragte som vikarbureauer i vikarlovens forstand.
- Side 314 -
Som det fremgår ovenfor, har vikarkonstellationen efter udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 3, et bredere anvendelsesområde end efter vikarloven, hvilket indebærer, at der vil være arbejdstagere, som udstationeres efter stk. 1, nr. 3, som falder uden for vikarlovens anvendelsesområde.
(...)
- Side 315 -
det formål at blive udsendt, en begrænsning som ikke genfindes i udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 3.
(...)
...Til trods for, at der muligvis kunne opnås enighed om at værne mod social dumping i forhold til den arbejdstager, der som led i et udlån udstationeres til en dansk virksomhed, er det imidlertid vanskeligt at forestille sig en sådan løsning udmøntet i den situation, hvor der ikke er tale om grænseoverskridende arbejde, men en ren national situation.
Bestemmelsen er implementeret i udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 2, som angiver at finde anvendelse:
(...)
...arbejdstagere, som stilles tilrådighed i medfør af artikel 1, stk. 3, litra b), som implementeret ved udstationeringslovens § 4, stk. 1, nr. 2. Den danske udnyttelse af artikel 3, stk. 9, skal således holdes inden for grænserne heraf, hvilket indebærer, at vikarloven ikke kan udvides til at omfatte tilrådighedsstillelse, der er omfattet af litra b).
- Side 338 -
...rammerne af en koncern er muligt at strukturere sig ud af vikarloven, eftersom udstationeringsdirektivets artikel 3, stk. 9, alene omfatter de arbejdstagere, hvis udstationering er omfattet af direktivets artikel 1, stk. 3, litra c), men derimod ikke litra b), vedrørende tilrådighedsstillelse af arbejdstagere inden for samme koncern. Der argumen-