Universitetsloven § 12

Denne konsoliderede version af universitetsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om universiteter

Lov nr. 403 af 28. maj 2003,
jf. lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024,
som ændret ved lov nr. 1697 af 30. december 2024

§ 12

Bestyrelsen sammensættes af eksterne medlemmer og af medlemmer, der repræsenterer universitetets videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administrative personale og de studerende. Bestyrelsen sammensættes således, at flertallet af medlemmerne er eksterne. 

Stk. 2 Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have erfaring og indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse, videnformidling, videnudveksling og universitetets opgaveområder efter § 2, stk. 4, med henblik på at kunne varetage den overordnede og strategiske ledelse af universitetet, jf. § 10, stk. 1.

Stk. 3 De eksterne medlemmer udpeges i deres personlige egenskab. De eksterne medlemmer udpeges for en periode på 4 år og kan genudpeges en eller flere gange, så længe den samlede udpegningsperiode ikke overstiger 8 år. De eksterne medlemmers kompetencer skal tilsammen afspejle universitetets opgaver, jf. § 2. De eksterne medlemmer skal tilsammen have indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber. Bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk ledelse af en stor virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt i samfundsmæssige forhold.

Stk. 4 Universitetet nedsætter et udpegningsudvalg, der på baggrund af et åbent opslag udpeger bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer. Udpegningsudvalget skal påse, at de eksterne medlemmer opfylder betingelserne i stk. 2 og 3. Udpegningsudvalget udpeger bestyrelsesformanden til ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for nedsættelsen af udpegningsudvalget fastsættes i vedtægten.

Stk. 5 Udpegningsudvalget består af 9 medlemmer og sammensættes af følgende:

  • 1) Bestyrelsesformanden, der er formand for udpegningsudvalget, jf. dog stk. 7.

  • 2) 5 eksterne medlemmer, der udpeges i deres personlige egenskab, og som ikke må være medlemmer af universitetets bestyrelse eller være ansatte eller studerende på universitetet.

  • 3) 1 medlem af bestyrelsen, som repræsenterer de ansatte, 1 medlem af bestyrelsen, som repræsenterer de studerende, og 1 eksternt medlem af bestyrelsen.

Stk. 6 De eksterne medlemmer af udpegningsudvalget skal tilsammen afspejle universitetets brugere og aftagere og have indsigt i universitetets opgaver, jf. § 2. Medlemmerne kan højst være udpeget i en sammenhængende periode på 8 år.

Stk. 7 Ved udpegning eller genudpegning af en bestyrelsesformand kan bestyrelsesformanden ikke være en del af udpegningsudvalget. Bestyrelsen udpeger i stedet et eksternt bestyrelsesmedlem som medlem af udpegningsudvalget. Udpegningsudvalget udpeger en ny formand blandt de 5 eksterne medlemmer af udpegningsudvalget, jf. stk. 5, nr. 2.

Stk. 8 De øvrige medlemmer skal vælges af og blandt henholdsvis det videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administrative personale og de studerende. Mindst to af medlemmerne skal være repræsentanter for de studerende. Repræsentanter for universitetets videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, og for det teknisk-administrative personale er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende område.