- Side 103 -
...arbejdssted, som alle er underlagt rektors ledelsesret. Her kan en forsker pålægges at informere kolleger om kritik, der påtænkes publiceret. Dette må gælde, hvad enten der foreligger en generel instruks eller en konkret beslutning. Det krav, som kan stilles i medfør af ledelsesretten, synes ikke at gå længere end forudgående information. der bli-
- Side 128 -
...for at anlægge retssag mod en anden borger. På den anden side står, at retssager er omkostnings- og ressourcetunge, og at sagsanlægget retligt set ikke fremstod velbegrundet. På den baggrund kan sagsanlægget forstås som et forsøg på at genere en forsker, der offentligt udtaler sig på en måde, der er ubekvem for en større, erhvervsmæssig organisation.
(...)
- Side 129 -
...samme, dels til at kommunikere om noget, forskeren måske har mindre forstand på. Sektionen afsluttes med følgende regel: »The right of researchers to unrestricted publication of their research should be respected.«154154. II.3.1.vi. Det er en vigtig regel, men må efter sit indhold også gælde for »communication« og ikke bare ved den faglige publikation.
- Side 140 -
...af 1. februar 2000 for offentlighed om privat finansiering af offentlig forskning«. Retningslinjerne er rettet til alle ministerier og kræver offentliggørelse af oplysninger om privatfinansierede forskningsprojekter. Disse retningslinjer står ikke i modsætning til senere tilkomne og giver således ikke anledning til problemer. Kravet gælder fortsat.