Bøger, som nævner Værgemålsloven § 16

Generelle overvejelser

- Side 43 -

...belyses med et par ændringer af værgemålsloven, som findes i fremtidsfuldmagtslovens kapitel om ikrafttræden m.v. § 32. Her har navnlig tilføjelserne i værgemålslovens § 16 om, hvem der kan tage initiativet til en værgemålssag, interesse. Dermed er værgemålene så synlige elementer i ordningen, at det er fundet nyttigt at omtale dem i denne indledning.

Læs på Jurabibliotek



Ikraftsættelsesproblemer

- Side 50 -

...kræves, at »en fremtidsfuldmagt ikke sættes i kraft efter anmodning herom«. Sprogligt må det kræve, at Statsforvaltningen har truffet en realitetsbeslutning om ikraftsættelsesspørgsmålet, før der tages initiativ til et værgemål. Sagsbehandlingen kan antagelig ikke kortsluttes, så initiativet tages straks, det står klart, at et værgemål er løsningen.

Læs på Jurabibliotek



Tomrum

- Side 52 -

...i forarbejderne nævnes, at der også her er et betænkelighedskriterium. I disse ophørssituationer kan et værgemål være aktuelt for at udfylde det opståede beslutningsmæssige tomrum. Ifølge værgemålslovens § 16, stk. 2, 2. pkt., kan forvaltningen selv beslutte, at der skal indledes en værgemålssag i tilfælde, hvor den har bragt fuldmagten til ophør.

Læs på Jurabibliotek


Værgemålsinitiativ

Med hensyn til værgemåls rolle i den nye lovs sammenhæng er et væsentligt spørgsmål, hvem der kan tage initiativ til et værgemål og hvornår. Det fastlægges i værgemålslovens § 16.

Læs på Jurabibliotek



Pårørende

- Side 53 -

...og Rie Thoustrup Sørensen: Værgemålslovskommentaren (2. udg. 2017) s. 267-69. Ifølge § 4, stk. 3, skal fuldmægtigen underrette de »nærmeste pårørende« om sit ikraftsættelsesinitiativ, men hvem det er, er det overladt til fuldmægtigen selv at afgøre, se uddybende, herunder om anvisninger i lovforslaget, under bestemmelsen. I § 29 er adgangen til at

Læs på Jurabibliotek



Fuldmagtsgiver

- Side 54 -

...hertil. Så behandles sagen efter værgemålslovens § 5, stk. 2. Fuldmagtsgiver kan føle sig mere tryg ved et værgemål, bl.a. på grund af muligheden for at få en neutral værge og værgemålstilsynet. Så kan en værgemålssag være løsningen, selv om fuldmagten endnu ikke er trådt i kraft, og så er det ikke nødvendigt at tilbagekalde den, jf. § 22, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


Fremtidsfuldmægtigen

I fremtidsfuldmagtslovens § 32 er indsat et nr. 4 i værgemålslovens § 16, stk. 1, hvorefter »den pågældendes fremtidsfuldmægtig« kan anmode om et værgemål. Derfor skal der tages stilling til, hvem der omfattes af disse ord, og i hvilke situationer et sådant initiativ er aktuelt.

Læs på Jurabibliotek



Et privat tilsyn

- Side 56 -

...det private tilsyn anmode Statsforvaltningen om at indlede en værgemålssag, men det forudsætter, at der forinden er truffet beslutning om, at fuldmagten skal ophøre, jf. § 26, se herom under pkt. 5.7.6. Tilsynets initiativmulighed er en lovbestemt kompetence, hvorfor det ikke er nødvendigt i fuldmagten at bestemme, at tilsynet har denne beføjelse.

Læs på Jurabibliotek


Statsforvaltningens rolle

5.7.6.1. I lovens § 32 er indsat som nyt 2. pkt. i værgemålslovens § 16, stk. 2:

Læs på Jurabibliotek



Dobbeltkompetencen

- Side 59 -

...er Statsforvaltningen, som træffer værgemålsafgørelsen, jf. værgemålslovens § 13, stk. 1, medmindre det er betænkeligt at behandle den administrativt, herunder hvis fuldmagtsgiveren protesterer, så sagen oversendes til domstolene til realitetsafgørelse, jf. stk. 2. Så er det op til domstolene at realitetsafgøre, om der skal iværksættes et værgemål.

Læs på Jurabibliotek