- Side 43 -
...i det følgende tager sigte på at afdække, hvornår værgemål alligevel er nødvendige eller fundet hensigtsmæssige, eller med andre ord hvornår der er behov herfor, der er et af kriterierne i værgemålslovens § 5, stk. 1. Et udgangspunkt kan findes under indledningen til kap. 1, pkt. 3, om forudsætningerne for, at en fremtidsfuldmagt er en god løsning.
(...)
...værgemålslovens § 5, og det må være uden betydning, om der er suppleret med en handleevnefratagelse efter § 6. Ordet omfatter antagelig samværgemål efter § 7, men det er vist upraktisk, da sådanne ordninger er sjældne, måske uanvendelige i nærværende sammenhæng, herunder fordi de forudsætter samråden mellem samværgen og den, der er under samværgemål.
- Side 44 -
En fremtidsfuldmagt, som opfylder behovet, gør det unødvendigt med et værgemål, selv om betingelserne for at iværksætte det ellers ville være opfyldt. Den tredje betingelse for at iværksætte værgemål, »hvis der er behov for det«, jf. slutordene i værgemålslovens § 5, stk. 1, er ikke tilstede.
- Side 54 -
...hertil. Så behandles sagen efter værgemålslovens § 5, stk. 2. Fuldmagtsgiver kan føle sig mere tryg ved et værgemål, bl.a. på grund af muligheden for at få en neutral værge og værgemålstilsynet. Så kan en værgemålssag være løsningen, selv om fuldmagten endnu ikke er trådt i kraft, og så er det ikke nødvendigt at tilbagekalde den, jf. § 22, stk. 2.
- Side 62 -
...Aftalelovskommentaren (6. udg. 2014) s. 160 med henvisninger, at den almindelige regel er, at fuldmagten ikke ophører, selv om hovedmanden kommer i en tilstand som beskrevet i værgemålslovens § 46, se også Svend Danielsen i NOU 2004:16 s. 393. Denne retstilstand blev lagt til grund under forberedelsen af fremtidsfuldmagtsloven, se om forarbejderne under pkt. 7.2.2.