Bemærk, at § 12 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 12, om det har en betydning.
- Side 82 -
...Myndighedsstrukturen for dette område blev forenklet ved at samle kompetencerne hos Sønderjyllands Amt (nu Tønder Kommune). Der findes særlige regler om vandløbsregulativer for dette område i vandløbslovens § 12, ligesom der i lovens § 40, stk. 2, findes en særlig bestemmelse for vedtægten for Digelaget for Marsken ved Tønder vedrørende tilsyn med havdigerne.
- Side 85 -
...private vandløb. Sådanne regulativer skal foruden en tydelig identifikation af vandløbet indeholde bestemmelser om:8282. En nærmere beskrivelse af hvorledes vandløbsregulativer udarbejdes findes i Skov- og Naturstyrelsens: »Notat til inspiration for vandløbsmyndigheder, udarbejdelse af vandløbsregulativer, erfaringsopsamling og ny viden« fra juni 2007.
- Side 86 -
Hvis der er tale om et vandløb, der indtil den 1. januar 2007 var klassificeret som et amtsvandløb, kan vandløbsmyndigheden dog først endeligt vedtage regulativet eller en ændring heraf, når Naturstyrelsen har godkendt forslaget, jf. vandløbslovens § 12, stk. 3, og regulativbekendtgørelsens § 6, stk. 2.
- Side 88 -
...juni 2011 om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om planlægning, lov om vandløb og forskellige andre love (»Grøn Vækst«). (se også afsnit 5.1), blev der i vandløbslovens § 12, stk. 3, indført hjemmel til at lade vandløbene eller dele heraf henligge i naturtilstand uden nogen form for vedligeholdelse eller kun vedligeholdelse i særlige tilfælde.
(...)
...naturvandløb. Ombudsmanden fandt dog, at udlæggelsen af et vandløb som naturvandløb ikke opfyldte betingelserne i vandløbslovens § 12, idet der hverken var faste angivelser for bundbredde, bundkote og skråningsanlæg eller faste krav til vandføringsevnen. Med lovændringen i 2011 er der dog nu skabt hjemmel til at lade vandløbene henligge i naturtilstand.