- Side 269 -
...redegjorde i den vejledning, som nævnet knyttede til hjemvisningen, for de muligheder, som kommunen havde for at ansøge om gennemførelse af alternative foranstaltninger. (010352_x).5757. Sagen vedrørte en af Svendborg Kommune truffen afgørelse om ikke at gennemføre vandløbsrestaurering efter vandløbslovens § 37. Afgørelsen er offentliggjort i KFE 2019.617.
- Side 277 -
...ift. partshøring og begrundelse,107107. Forvaltningslovens § 19 pålægger myndighederne at foretage en partshøring, medens lovens §§ 22 og 24 foreskriver krav ift. begrundelse af den trufne afgørelse. ligesom der redegøres for officialprincippet, der indebærer, at kommunen har pligt til at sikre en korrekt oplysning af såvel faktum som retsgrundlag.
- Side 280 -
...sådanne foranstaltninger kan være en konsekvens af indsatsprogrambekendtgørelsens bestemmelser om konkrete supplerende foranstaltninger, der er foreskrevet for det pågældende vandløb.125125. Se herom ovenfor i afsnit “5.1.4 Indsatsprogram for foranstaltninger, der skal gennemføres”, s. 264. Der er ofte tale om krav vedrørende fjernelse af spærringer.
(...)
...afsnit “1.2.6.2 Partsrepræsentation, -aktindsigt og -høring”, s. 78. Vandløbsloven sikrer endvidere de grundejere, der lider tab på grund af en vandløbsrestaurering, et erstatningskrav for de ændringer, som de ikke selv har ønsket.127127. Vandløbslovens § 37, stk. 4, jf. i øvrigt om nytteprincippet i afsnit “5.2.10 Udgiftsdækning og -fordeling”, s. 281.