- Side 218 -
...interesseret i økologi og Fair Trade, dom af 22.3.2011 (V-40-09), hvor de sproglige udtryk i et brillefirmas annoncer ansås for miskrediterende over for en bestemt konkurrent, hvis produkter bl.a. omtaltes som »nogle ordentlige hinkesten«, samt dom af 26.3.2015 (sagerne V-71-14 og A-40-14) om udsagn af typen »kopivirksomhed«, »desperat kollega« og lignende.
(...)
- Side 219 -
...beskyttet varemærke eller firmanavn.200200. Se sag C-487/07: L’Oréal (EU:C:2009:378, præmis 73-75 og 79-80). Se også Sø- og Handelsrettens dom af 9.1.2004 (V-140-01) som omtalt i forrige note, hvor der annonceredes med »1/4 af prisen for et originalt sæt«, samt U 2014.2497 SH om salg fra en hjemmeside af kopimøbler, der var annonceret som replika.
- Side 237 -
...markedet. Sml. herved synspunkterne bag VML § 10, stk. 1, nr. 3, og stk. 2 (tidligere § 5, nr. 3), og Domstolens udtalelser i f.eks. sag C-63/97: BMW (EU:C:1999:82, præmis 54 og 58-63) og sag C-228/03: Gillette (EU:C:2005:177). Betingelsen er dog, at kendetegnsbrugen sker i overensstemmelse med god markedsføringsskik, hvilket rummer en forpligtelse til
(...)
- Side 238 -
Det sidste forudsætter ifølge Gillette-dommen (der fortolker varemærkedirektivets art. 6, stk. 1, litra c, og dermed VML § 10, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, men hvis afvejning af forholdet mellem kendetegnsindehaverens legitime interesser og hensynet til en effektiv og loyal konkurrence må siges at have almindelig gyldighed), at brugen