Bøger, som nævner Varemærkeloven § 10

Indskrænkninger i eneretten

- Side 229 -

...samlede anvendelse« af produkterne. (Sml. rationalet bag VML § 10, stk. 1, nr. 3). Det forudsætter blot, at de lige ovenfor nævnte tre kumulative betingelser er opfyldt. Det sidste vil også for EU-design være overladt til den nationale ret konkret at afgøre. Se som eksempel herpå U 2018.2595 SH, hvor kildeangivelsen fandtes upræcis og utilstrækkelig.

Læs på Jurabibliotek



Indskrænkende og udvidende hensyn – stærke og svage mærker

- Side 340 -

Ord eller udtryk, som er rent beskrivende for varens art og beskaffenhed m.v., er friholdt i medfør af VML § 10, stk. 1, nr. 2, smh.m. § 13, stk. 1, nr. 3 (direktivets art. 14, stk. 1, litra b, smh.m. art. 4, stk. 1, litra c), men dette er uden sammenhæng med en eventuel forvekslingsrisiko.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 345 -

...markedsføringsskik«.319319. Begrebet »god markedsføringsskik«, som anvendes i VML § 10, stk. 2, kendes fra MFL § 3, stk. 1. Varemærkelovens retlige standard er imidlertid i modsætning til markedsføringslovens tilsvarende begreb udtryk for en direktivbestemt norm (direktiv 2015/2436 art. 14, stk. 2), hvis kriterier i sidste ende fastlægges af Domstolen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 346 -

...er tale om en brug, som gør indgreb i varemærkets funktioner – herunder hvis der er risiko for forveksling, men uafhængigt af om brugen i øvrigt er i overensstemmelse med god markedsføringsskik.322322. Jf. FT 2018-19 (1. samling), L 49, Tillæg A, bemærkningerne til § 4, stk. 3, nr. 4, og § 10, stk. 1, nr. 1, samt sag C-17/06: Céline (EU:C:2007:497).

Læs på Jurabibliotek

(...)

For EU-varemærker rummer VMF art 12, stk. 1, litra a, en regel, som ganske svarer til art. 14, stk. 1, litra a, i varemærkedirektivet (og VML § 10, stk. 1, nr. 1).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...udstrækkes til også at omfatte navnets forbogstaver som dominerende del, jf. U 2010.1908 H (»TLT« for Thomas Lehrmann Trailer A/S). In casu forelå der dog en så væsentlig risiko for forveksling, at brugen ikke var i overensstemmelse med god markedsføringsskik og derfor under alle omstændigheder faldt uden for § 10, stk. 1, nr. 1, i medfør af stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 347 -

...Holdings varemærke. Navnlig ved sin godkendelse af Louise Legos brug af ordet »LEGO« som søgeord på internettet synes Højesteret (som på dette punkt ændrede Sø- og Handelsrettens afgørelse) at strække retten til at bruge sit eget navn som forretningskendetegn meget langt, jf. Wallberg i Juristen 2008, p. 126 ff. (sml. om brugen af søgeord andetsteds).

Læs på Jurabibliotek



Lovlig tredjemandsbrug – herunder tilbehørs- og reservedelsreklamer

- Side 361 -

I øvrigt følger begrænsningerne i mærkeindehaverens rettigheder specielt af VML § 10 (og for EU-mærker VMF art. 14), hvorefter mærkeindehaveren må tolerere andres erhvervsmæssig brug af mærket, når der er tale om (1) brug af

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 362 -

Pligten til at anerkende fysiske personers brug af eget navn, jf. VML § 10, stk. 1, nr. 1, er omtalt ovenfor pkt. 8.4.6.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug af angivelser vedrørende varens art, beskaffenhed, mængde, anvendelse, værdi eller geografisk oprindelse m.v., følger af VML § 10, stk. 1, nr. 2, der skal ses i sammenhæng med VML § 13, stk. 1, nr. 3, hvorefter der normalt slet ikke kan erhverves varemærkeret til sådanne angivelser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...geografisk oprindelse for øl fra en i Danmark ret ukendte by i Tjekkiet, som tidligere hed (og fortsat undertiden kaldes) Budweis, og et tjekkisk bryggeri fra denne by kunne derfor ikke påberåbe sig VML § 10, stk. 1, nr. 2 (dengang § 5, nr. 2), over for et amerikansk bryggeri, som havde en ældre ret til at markedsføre øl under denne betegnelse i Danmark.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tilbehørs- eller reservedele, mulighed for at anvende mærkevareproducentens varemærke i sine reklamer, når dette er nødvendigt for at give offentligheden fornøden oplysning om, at delene passer til den pågældende mærkevareproducents hovedprodukter. Tilsvarende gælder for udbud af tjenesteydelser i form af reparation og vedligeholdelse af mærkevarer.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 363 -

...her er tale om et EU-autonomt begreb vil sådanne sager om bl.a. markedsføring af uoriginale tilbehørs- og reservedele samt om mulig vildledning m.h.t. varens kommercielle oprindelse m.v. derfor nok i realiteten blive afgjort efter markedsføringsloven. Se herved U 1981.46 H, U 1983.852 SH, U 1984.567 SH, U 1999.531 Ø, U 2000.2300 SH og U 2010.228 H.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...benytte en anden virksomheds varemærke til markedsføring af tilbehør eller reservedele til den andens produkter, dersom kunderne herved gives indtryk af, at der er tale om originale produkter fra den pågældende anden virksomhed, således som det var tilfældet i U 2015.2011 H, eller dersom mærkebrugen risikerer at give kunderne indtryk af, at der er tale

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 364 -

...Det må i den forbindelse kræves, at det er (gjort) klart for enhver, at varemærket ikke er anvendt for den sammenlignende annoncørs varer, samt at sammenligningen i øvrigt er korrekt, loyal og relevant, jf. nærmere Markedsret Del 2, 8. udg., p. 213 ff. Reelt udgør MFL § 21 hermed en begrænsning i mærkeindehaverens rettigheder på linje med VML § 10.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Bambec på denne måde som led i en relevant forbrugeroplysning hverken kunne anses for en varemærkekrænkelse eller for en overtrædelse af markedsføringsloven. Umiddelbart kan grænsen for, hvor langt det er muligt at strække VML § 10 og MFL § 21, nok her synes at være nået (hvilket Højesterets forsigtige »jf. herved principperne i« måske også antyder).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 365 -

...beskyttet lokalt efter MFL § 22, udgør ikke en registreringshindring, jf. VML § 15, stk. 3, nr. 5 modsætningsvis, samt ovenfor pkt. 8.2.3.2, men må på den anden side respekteres af mærkeindehaveren, jf. VML § 10, stk. 3.329329. Se om denne sameksistens Riis og Schovsbo i NIR 2021, p. 148 ff., samt sag C-112/21: Classic Coach Company (EU:C:2022:428).

Læs på Jurabibliotek



Modifikationer i prioritetsretten pga. passivitet

- Side 388 -

...tilføjelse af en stedsangivelse til mindskelse af forvekslingsrisikoen, jf. U 1975.916 SH, U 1978.555 SH, U 1979.584 SH, U 1990.782 SH og U 2001.166 SH (om den tilsvarende bestemmelse i den tidligere VML § 10, stk. 2). Dette åbner for en friere interesseafvejning, men det er vigtigt at mærke sig, at bestemmelsen kun vedrører passivitet efter § 10 b, stk.

Læs på Jurabibliotek