- Side 311 -
...bødepåstand med den begrundelse, at selve salget af de mærkede varer ikke kunne forbydes i det pågældende udland, forekommer dette ikke at være korrekt – anbringelse af et varemærke på produkter til eksport er at betragte som erhvervsmæssig brug af mærket i Danmark (og vil f.eks. også kunne opfylde brugspligten i Danmark, jf. VML § 10 c, stk. 4, nr. 2).
- Side 396 -
...Det var ikke godtgjort, at produkter påført mærket var blevet markedsført og solgt i Danmark fra udgangen af 2015 og indtil sagsanlægget i december 2018, og der bortsås fra, at varemærket i 2016 var blevet brugt i forbindelse med en tennisforenings julekalender og et julekort, idet der her var tale om en begrænset og til dels lokal brug af mærket.
(...)
- Side 397 -
...a.357357. Kriteriet »reel brug« er også relevant for en ældre varemærkeindehaver, der rejser indsigelse eller gør ugyldighed gældende mod et kolliderende yngre mærke, og som i den forbindelse selv skal kunne godtgøre at have gjort reel brug af sit varemærke, jf. VML § 21, stk. 1, og § 35, samt for EU-mærker VMF art. 47, stk. 2, og art. 64, stk. 2.
(...)
- Side 399 -
En licenstagers brug må naturligvis ligestilles med mærkeindehaverens egen brug, jf. VML § 10 c, stk. 5 (og VMF art. 18, stk. 2), samt U 2006.1486 H.
(...)
- Side 402 -
...varemærke bruges sammen med et andet mærke, kan dette udgøre en reel brug, når det ikke forandrer det pågældende mærkes særpræg, sådan som det er registreret, jf. sag C-12/12: Colloseum (EU:C:2013:253), og sag C-252/12: Specsavers (EU:C:2013:497). Det bemærkes, at et ordmærke vil kunne opretholdes, uanset hvilken figurlig udformning bogstaverne gives.