Bøger, som nævner Varemærkeloven § 2

Tegn, der kan udgøre et varemærke, og som kan gengives på en tilstrækkelig klar og præcis måde

- Side 523 -

De symboler, der anerkendes som varemærker, defineres i VML § 2 som

Læs på Jurabibliotek



Alment: »gennemsnitsforbrugeren«

- Side 529 -

...oplyst, rimeligt opmærksom og velunderrettet gennemsnitsforbruger, af de pågældende varer eller tjenesteydelser...«. Dette er fastslået gentagne gange af EU-Domstolen, jf. især dommen af 22.6.1999, C-342/97 (Lloyd) præmis 26 (med henvisning til dommen af 16.7.1998, C-210/96 (Gut Springheide), præmis 31) og f.eks. C-363/99 (Koninklijke KPN) af 12.2.2004.

Læs på Jurabibliotek



Garanti- eller certificeringsmærker og kollektivmærker

- Side 671 -

...at angive produkternes erhvervsmæssige og ikke deres geografiske oprindelse. Heraf følger også, at den blotte antagelse om, at en vare eller tjenesteydelse har samme geografiske oprindelse som beskyttet af et mærke, ikke er tilstrækkeligt til at indebære en krænkelse (det samme gælder, hvis mærket også er beskyttet som et varemærke, se præmis 64).

Læs på Jurabibliotek