- Side 523 -
De symboler, der anerkendes som varemærker, defineres i VML § 2 som
- Side 529 -
...oplyst, rimeligt opmærksom og velunderrettet gennemsnitsforbruger, af de pågældende varer eller tjenesteydelser...«. Dette er fastslået gentagne gange af EU-Domstolen, jf. især dommen af 22.6.1999, C-342/97 (Lloyd) præmis 26 (med henvisning til dommen af 16.7.1998, C-210/96 (Gut Springheide), præmis 31) og f.eks. C-363/99 (Koninklijke KPN) af 12.2.2004.
- Side 671 -
...at angive produkternes erhvervsmæssige og ikke deres geografiske oprindelse. Heraf følger også, at den blotte antagelse om, at en vare eller tjenesteydelse har samme geografiske oprindelse som beskyttet af et mærke, ikke er tilstrækkeligt til at indebære en krænkelse (det samme gælder, hvis mærket også er beskyttet som et varemærke, se præmis 64).