Bemærk, at § 2 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 2, om det har en betydning.
- Side 68 -
Ifølge varemærkelovens § 2 (og varemærkeforordningens art. 4) kan varemærker være:
(...)
- Side 69 -
...opnå et teknisk resultat, eller en udformning, hvorved varen får en væsentlig værdi.« En lignende regel står i forordningens art. 7. Det skal bl.a. forhindre, at varemærkeretten kommer til at beskytte f.eks. design, der hører hjemme i ophavs- og designretten, eller opfindelser, der bør opholde sig i patent- og brugsmodelretten. Se mere i lærebogen.
(...)
Uanset hvilken slags varemærke, der er tale om, er det et krav, at mærket kan gengives grafisk, dvs. skrives på papir. Se varemærkelovens § 2, stk. 1, og varemærkeforordningens art. 4.
- Side 79 -
...forudsætter, at man bruger mærket »som« varemærke?• Er ompakning en varemærkekrænkelse?• Er hadesider på internettet lovlige set fra et varemærkeretligt synspunkt?• Hvornår krænker et varemærke et andet?• Hvad er forvekslingsrisiko?• Hvad går Kodak-reglen ud på?• Hvilke undtagelser til varemærkeretten findes der?• Hvad er varemærkeretlig degeneration?