- Side 734 -
...viser hen til ét eller andet, en vare eller en virksomhed. Deres funktion er at danne bindeled i publikums bevidsthed til den pågældende vare, virksomhed mv. Der skal skabes en præference hos publikum for varen eller virksomheden. Forholdet udtrykkes også ofte således, at kendetegnene repræsenterer virksomhedens eller varens goodwill hos kunderne.
(...)
...indehaverens personnavn, eller ved anvendelse af ord, som findes, men som her bruges i anden sammenhæng end den sædvanlige. De konstruerede mærker kan i øvrigt bl.a. bestå af figurer, ord eller ordforbindelser, herunder slagord (slogans), bogstaver eller tal eller af varens udstyr eller emballage, jf. varemærkelovens § 2. Varemærkerne er i alminde-
(...)
- Side 735 -
lighed kendetegn for en vare, jf. navnet. De kan imidlertid også anvendes som betegnelse for en arbejds‑ eller tjenesteydelse, jf. varemærkelovens § 2. Sådanne mærker benævnes servicemærker og kan bl.a. anvendes af udøvere af liberale erhverv som læge‑, tandlæge‑, arkitekt‑ og ingeniørvirksomhed.
- Side 736 -
...tilfældet, kan variere for de enkelte mærketyper. Varemærkelovens § 2 definerer kravet således, at varemærket skal være egnet til at adskille en virksomheds varer eller tjenesteydelser fra andre virksomheders. §§ 13-15 indeholder en opregning af forhold, der medfører, at kravet om særpræg ikke er opfyldt, eller som i øvrigt udelukker registrering.