Bøger, som nævner Varemærkeloven § 2

Varemærkets funktioner og former

- Side 233 -

8.2.1.2. Et individuelt varemærke tjener som kommercielt differentieringsmiddel og skal derfor i aftagernes bevidsthed være »egnet til at adskille« en virksomheds varer eller tjenesteydelser fra andre virksomheders, jf. VML § 2

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 237 -

...adskille en virksomheds varer eller tjenesteydelser fra andre virksomheders, bruges som varemærke. Det er dog herved tillige en betingelse ifølge VML § 2, at varemærket i forbindelse med stiftelsen af en varemærkeret skal kunne gengives på en måde, der gør det mulig at »fastslå den klare og præcise genstand« for beskyttelsen, sml. nedenfor pkt. 8.2.1.4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 238 -

...vil blive opfattet visuelt, dvs. med synssansen, eller auditivt, dvs. med høresansen, og sådanne mærker (først og fremmest ord- og figurmærker) kan da også synes bedst egnede til at signalere en kommerciel oprindelse af varen. Selv om de fleste varemærker findes i denne kategori, er beskyttelsesmuligheden dog som nævnt ikke begrænset til disse typer.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 240 -

...varen eller varens emballage være sit eget varemærke, men muligheden er klart hjemlet i VML § 2. Er der tale om »grundformer« (kvadrater, cirkler, kugler, cylindere m.v.), må både friholdelsesbehovet og særprægskravet dog antages at forhindre, at der kan opnås varemærkeretlig eneret hertil (end ikke ved indarbejdelse), jf. herved også U 2003.2400 H.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 241 -

Uagtet at lyde, der udelukkende opfattes med høresansen, nok ikke på samme måde vil blive opfattet som en kommerciel afsenderadresse, er også lydmærker anerkendt som en særlig type af varemærker, jf. eksplicit VML § 2. Hertil kommer nu også de såkaldte multimediemærker, der består af eller dannes ved en kombination af billede og lyd.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 242 -

...mere utraditionelle varemærketyper. Hertil må også henregnes farvemærker udelukkende bestående af én farve eller af en kombination af farver (uden konturer eller figurlig udformning). Muligheden for at registrere bestemte farver i sig selv som varemærker er således udtrykkeligt nævnt i VML § 2. Se videre om farvemærker nedenfor pkt. 8.2.2.7 in fine.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 243 -

Hvis et registreret varemærke ikke opfylder kravene i VML § 2, herunder kravet om en klar og præcis gengivelse af mærket, kan det medføre ugyldighed, hvorimod det samme ikke er tilfældet ved manglende opfyldelse af kravet om klar og præcis gengivelse af varefortegnelsen, jf. nedenfor pkt. 8.8.1.2.

Læs på Jurabibliotek



Nærmere om særpræg/distinktivitet og absolutte stiftelseshindringer

- Side 244 -

...relevante kundekreds i stand til at kunne identificere de beskyttede varers eller tjenesteydelsers oprindelse og adskille dem fra andre virksomheders varer eller tjenesteydelser«, jf. f.eks. sag C-329/02 P: SAT.1 (EU:C:2004:532), præmis 41, og sag C-265/09 P: Borco (EU:C:2010:508), præmis 38. (Se om den relevante kundekreds nedenfor pkt. 8.2.2.3).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 248 -

...dansk varemærkeret formuleres særprægs- eller adskillelseskravet i VML § 2, nr. 1 (egnet til at adskille) og § 13, stk. 1, nr. 2 (særpræg), medens friholdelseskravet kommer til udtryk i VML § 13, stk. 1, nr. 3 og (især) nr. 4, som implementerer direktivets art. 4, stk. 1, litra c og d. Se for EU-varemærker tilsvarende VMF art.7, stk. 1, litra c og d.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 265 -

...anledning til særlige problemer både henset til kravet om særpræg (kendetegnsfunktionen), jf. VML § 2, nr. 1, og § 13, stk. 1, nr. 2, og henset til kravet om at udformningen ikke udelukkende må være dikteret af selve varens form eller karakter, jf. VML § 14, stk. 1, nr. 1. Dette gælder helt tilsvarende for EU-varemærket efter VMF art. 7, stk. 1, litra b-e.

Læs på Jurabibliotek



Indskrænkende og udvidende hensyn – stærke og svage mærker

- Side 345 -

...markedsføringsskik«. 319 319. Begrebet »god markedsføringsskik«, som anvendes i VML § 10, stk. 2, kendes fra MFL § 3, stk. 1. Varemærkelovens retlige standard er imidlertid i modsætning til markedsføringslovens tilsvarende begreb udtryk for en direktivbestemt norm (direktiv 2015/2436 art. 14, stk. 2), hvis kriterier i sidste ende fastlægges af Domstolen.

Læs på Jurabibliotek



Indledning

- Side 392 -

...28, stk. 1, erklæres ugyldigt (ex tunc). Det betyder, at registreringen anses for aldrig at have haft retsvirkning efter loven, jf. VML § 32, stk. 2. Sml. fra tidligere praksis U 1976.133 H (manglende særpræg af varemærket »solarium« = absolut registreringshindring) og U 2012.3383 H (om kolliderende ældre rettighed = relativ registreringshindring).

Læs på Jurabibliotek