Bøger, som nævner Varemærkeloven § 3

Nærmere om særpræg/distinktivitet og absolutte stiftelseshindringer

- Side 244 -

Kravet om særpræg opstilles i VML § 13, stk. 1, nr. 2 (svarende til direktivs art. 4, stk. 1, litra b), som en grundlæggende betingelse for, at mærket kan registreres, og ifølge VML § 3, stk. 3, kan der heller ikke ved brug stiftes ret-

Læs på Jurabibliotek



Relative stiftelseshindringer

- Side 276 -

...ældre registreret varemærke opnås fra ansøgningen om varemærkeret, forudsat at varemærket senere registreres, jf. VML § 15, stk. 2, nr. 2. Den relative beskyttelse af et ældre uregistreret varemærke indtræder, når mærkeret er stiftet ved ibrugtagning efter VML § 3, stk. 1, nr. 3 (og denne ret er opstået først efter § 6), jf. VML § 15, stk. 2, nr. 4.

Læs på Jurabibliotek



Indledende om stiftelsesmåderne

- Side 286 -

...varemærkeretlige beskyttelse den samme, uanset på hvilken måde den stiftes, men der knytter sig dog visse praktiske fordele til en officiel registrering af varemærket, ligesom der i den retlige beskyttelse er ganske enkelte forskelle mellem det registrerede og det uregistrerede mærke. Registreringsmyndigheden her i landet er Patent- og Varemærkestyrelsen.

Læs på Jurabibliotek



Nærmere om ibrugtagning

- Side 293 -

Erhvervelse af varemærkeret ved ibrugtagning, dvs. uden registrering, er ikke en mulighed efter varemærkeforordningen eller Madridprotokollen, men kan ske efter den danske varemærkelov. Dette forudsætter, at mærket efter sin beskaffenhed i givet fald vil kunne registreres, herunder opfylder de sædvanlige krav om særpræg m.v., jf. VML § 3, stk. 1, nr. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 294 -

...1, nr. 3, tillige være tale om ibrugtagning her i landet. I U 2006.480 H antoges brug her i landet ikke at kunne fastslås alene ved annoncering i internationale tidsskrifter, selv om disse måtte have et ikke ubetydeligt antal abonnenter i Danmark. Derimod var ibrugtagning sket ved salg og udsendelse af kataloger m.v. til virksomheder her i landet.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1, nr. 3. Dette indebærer ifølge lovbemærkningerne et krav om, at »den skete brug skal have et vist omfang, herunder i dens geografiske udstrækning«.289289. Jf. FT 2018-19 (1. samling), L 49, Tillæg A, bemærkningerne til § 3, stk. 1, nr. 3. Den nærmere afgrænsning heraf synes dog hverken efter lovteksten eller efter retspraksis at være helt skarp.

Læs på Jurabibliotek



Nærmere om indarbejdelse

- Side 296 -

...og for et EU-varemærke, jf. VML § 3, stk. 3, 2. pkt., og § 13, stk. 2, henholdsvis VMF art. 7, stk. 3. For EU-varemærket vil indarbejdelse dog alene kunne fjerne en registreringshindring, hvorimod det for et rent dansk varemærke dels vil kunne fjerne en registreringshindring, dels i sig selv vil kunne føre til retsstiftelse (som uregistreret mærke).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...opnåelse af særpræg ved indarbejdelse (efter § 3, stk. 3, 2. pkt.). Men det vil give mening at holde fast i, at ibrugtagning principielt sker på et tidspunkt, at indarbejdelse sker over en periode, og at kravet om vedvarende anvendelse relaterer sig til opretholdelse af en varemærkerettighed, som kun eksisterer i kraft af, at mærket faktisk anvendes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...have stiftet varemærkeret til ordmærket »Den Store Bagedyst«, der siden 2012 har været anvendt som programtitel for en række tv-udsendelser. Retten henviste til, at programtitlen var sammensat af en række helt almindelige ord, og at der til stiftelse af varemærkeret ved ibrugtagning efter VML § 3, stk. 1, nr. 3 (dengang nr. 2), derfor »bør stilles

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 297 -

...ca. 25 år), som indebar jævnlig og positiv omtale i såvel lokale som landsdækkende aviser, magasiner, bøger og på hjemmesider, var navnet imidlertid blevet »kendt i videre kredse og navnlig hos et kulinarisk interesseret publikum«, hvorved »Babette« fandtes at være blevet indarbejdet som varemærke for den pågældende virksomhed, jf. VML § 3, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 298 -

...af dette varemærke, størrelsen af de investeringer, som virksomheden har foretaget for at fremme varemærket, den andel af de relevante omsætningskredse, der identificerer produktet som hidrørende fra en bestemt virksomhed på grund af varemærket, samt erklæringer fra industri- og handelskamre eller andre faglige sammenslutninger« (dommens præmis 51).

Læs på Jurabibliotek



Brugspligt

- Side 396 -

...fortabes eneretten således ved ophør af brugen, jf. VML § 3, stk. 1, nr. 3, og § 10 c, stk. 3, der kræver, at varemærket anvendes »vedvarende«. Se hertil U 1995.14 H (dissensen) og Sø- og Handelsrettens dom af 14.1.2019 (V-76-17). En velbegrundet og kun midlertidig standsning af brugen fører dog ikke uden videre til fortabelse, jf. U 1955.1098 SH.

Læs på Jurabibliotek