Bøger, som nævner Varemærkeloven § 38

Alment: Varemærkets funktioner

- Side 480 -

...varemærker med egenværdi er i varemærkeretten anerkendt ved oparbejdelse af den særlige beskyttelse for velkendte varemærker, jf. VML § 4, stk. 2, nr. 3, hvor det primære beskyttelsesobjekt er mærkets goodwill; dets reklame-/kommunikationsfunktion. Sådanne mærker beskyttes, uanset om der er risiko for forveksling eller ej. Se nærmere E.1 og F.2.

Læs på Jurabibliotek



Ansatte og agenter

- Side 529 -

Inden for varemærkeretten opstår der normalt intet problem om de ansattes rettigheder til mærket. Mærkeretten tilkommer »virksomheden« og følger den, jf. VML § 38, stk. 2. Problemer af den art, som kendes i ophavs- og patentretten, findes derfor ikke.

Læs på Jurabibliotek



Overførelse af varemærkeret

- Side 530 -

Varemærkeretten kan overføres til andre i overensstemmelse med de almindelige regler om overførelse af formuerettigheder (overdragelse, f.eks. salg, overførelse ved arv, kreditorforfølgning etc.). Varemærkeloven indeholder imidlertid nogle særregler desangående, se VML §§ 38 til 38 b, som også gælder på varemærke ansøgninger, se § 38 c.

Læs på Jurabibliotek


Overdragelse ved aftale: »Løse« overdragelser

...U 1996.1274 Ø om salg af ejendom, hvor navnet ikke fulgte med (Odense Kongreshus) og herover for ØLD af 4.7.2018 (B-2514-17), NIR 2020/445 (SHD er U 2018.927 SH), hvor retten til at gøre brug af navnet »Prindsen« for hotelvirksomhed, som gennem årene var blevet drevet på en ejendom, var fulgt med salget af ejendommen og tilkom ejeren af ejendommen.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 531 -

...er der ikke sket ekstinktion«. En overdragelse, der ikke er noteret i registret, kan således godt gøres gældende over for den, som senere og i god tro måtte søge at erhverve ret til varemærket. Legitimationsreglen i § 38, stk. 3, har navnlig betydning for de meddelelser, som registreringsmyndigheden kan eller skal fremsende til registreringshaveren.

Læs på Jurabibliotek