Bemærk, at § 4 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 4, om det har en betydning.
- Side 74 -
...Eksempel 2: I UfR 1994.147 H kunne den tændstikfabrik, der har varemærkeret til Tordenskjold-motivet på tændstikæsker, skride ind over for en virksomhed, der solgte tændstikæsker med Jens Juel, bl.a. fordi der var risiko for, at folk kunne gå i fælden og tro, at der var en eller anden forbindelse mellem mærkerne, f.eks. at Jens Juel-tændstikker jo nok var
(...)
- Side 75 -
...biler. Ferrari er nemlig et velkendt mærke, og det er at snylte på dets renommé at bruge det på badekåber. Se varemærkelovens § 4, stk. 2, og varemærkeforordningens art. 9, stk. 1, litra c. Den regel, der står her, kaldes »Kodak-reglen« til minde om en gammel engelsk sag, hvor kameraproducenten »Kodak« kunne skride ind over for brug af mærket på cykler.