Bøger, som nævner Varemærkeloven § 4

Varemærkerettens indhold

- Side 256 -

...utilbørlig udnyttelse af eller skade varemærkets særpræg eller renommé, gælder forbuddet dog også for varer og tjenesteydelser af anden art end det beskyttede, jf. VML § 4, stk. 2, og varemærkedirektivets art. 5.103103. Den såkaldte Kodakdoktrin. Se f.eks. U 1991.697 H (Coca-Cola), U 1997.795 SH (After Eight) og EU-Domstolens dom i sag C-487/07 (L’Oréal).

Læs på Jurabibliotek



Varemærkebeskyttelse på internettet

- Side 258 -

...Annette og Michael B. Elmer: Varemærkeret online, U 2001B. 409 med henvisning til praksis. Ligeledes kan rettigheder til et varemærke stiftes ved indarbejdelse på nettet, brugspligten kan opfyldes på nettet, og et varemærke kan blive særlig velkendt eller degenerere ved brug på internettet.109109. Trzaskowski, Jan (red.): Internetretten, Kbh. 2017.

Læs på Jurabibliotek



LinkingФ2562517Ф

- Side 260 -

...privatpersons websted, hvor varemærkeindehaverens produkter omtales.116116. Se EU-Domstolens dom i L’Oréal/eBay, C-324/09, præmis 54, hvor Domstolen fastslår, at varemærkeretten udelukkende kan gøres gældende over for erhvervsdrivende. En ikke-udtømmende opregning af, hvad der må anses for erhvervsmæssig brug af et varemærke, fremgår af VML § 4, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek