Bøger, som nævner Varemærkeloven § 6

Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.

Hvad indebærer det at have varemærkeret?

- Side 73 -

Ifølge UfR 2006.3158 H kan det at sælge en vare under et forkert mærke faktisk også være en krænkelse af det rigtige varemærke, sådan så f.eks. det at sælge Harboe-cola i Coca-Cola-flasker ikke alene er en krænkelse af Coca-Cola-mærket, også af Harboe-mærket. Hjemlen til det er ifølge retten varemærkelovens § 6, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek



Konsumption

- Side 75 -

...varemærkeindehaveren ikke kan forbyde parallelimport af varer fra de andre EØS-lande, hvis de er lovligt markedsført der. Det er derfor ikke en varemærkekrænkelse f.eks. at importere tøj fra Hugo Boss og sælge dem i discount-butikker på nettet. Og man må gerne i et vist omfang bruge varemærket i reklamer for de parallelimporterede varer. Se lærebogen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Efter varemærkelovens § 6, stk. 2/varemærkeforordningens art. 13, stk. 2, sker der ikke konsumption, hvis den, der har varemærkeret, »har rimelig grund til at modsætte sig fortsat markedsføring af varerne, især i tilfælde, hvor disses tilstand er ændret eller forringet, efter at de er markedsført«. Hvis

Læs på Jurabibliotek