Bemærk, at § 23l blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 23l, om det har en betydning.
- Side 54 -
...elforsyningslovens §§ 37 og 37 a samt varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m, i det efterfølgende år på 60 % af det modtagne beløb (de såkaldte lex NESA-regler). Såfremt kommunen i stedet vælger at deponere beløbet, vil dette kun udløse en reduktion på 40 % og, det deponerede beløb frigives med 1/10 årligt.119119. Se nærmere om Lex NESA i afsnit 3.4.2.
- Side 71 -
Lex NESA-princippet lever dog fortsat i naturgasforsyningslovens § 35 og varmeforsyningslovens § 23 l. Her er det økonomiske incitament til afhændelse således mindre.
- Side 81 -
...kommunen at anvende disse midler fra forsyningsvirksomhederne, vil de skulle udloddes og registreres efter elforsyningslovens § 37, stk. 1, eller varmeforsyningslovens § 23 l, stk. 1. Disse bestemmelser indeholder ikke en begrænsning i forhold til, hvilke virksomheder en servicevirksomhed, der er etableret uden for bestemmelserne, vil kunne servicere.
(...)
...servicere både virksomheder omfattet af bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 37 og 37 a eller varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m og andre virksomheder. Modsætningsvis gælder det for en servicevirksomhed inden for el- eller varmeforsyningskoncernen, at denne ikke ville kunne servicere andre virksomheder. Der er dog lovfæstede begrænsninger for, hvilke
(...)
- Side 82 -
...vil dette skulle gøres ved salg på markedsvilkår, og salgssummen vil fortsat skulle indgå i koncernstrukturen, der er omfattet af de før nævnte bestemmelser om registreringspligt.195195. Energistyrelsen – Vejledning om elforsyningslovens §§ 37 og 37 a og varmeforsyningslovens §§ 23 l og 23 m og tilhørende bekendtgørelse nr. 1730 af 21. december 2006.