Vejbumpbekendtgørelsen Kapitel 2

Denne konsoliderede version af vejbumpbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om vejbump og andre hastighedsdæmpende foranstaltninger

Bekendtgørelse nr. 620 af 17. juni 2019

Kapitel 2 Vejbump
Generelt
§ 4

Når nyt vejbump etableres, skal der være overensstemmelse mellem den skiltede hastighed og udformningen af bumpet.

Udformning
§ 5

Permanente vejbump skal være udformet således, at

  • 1) en fører af en personbil ved passage med den ønskede hastighed, og en fører af et tungt køretøj ved passage med den ønskede hastighed minus 15 km/t udsættes for en lodret acceleration på 0,65-0,75 gange tyngdeaccelerationen G, og

  • 2) den lodrette acceleration er stigende med stigende hastighed.

Stk. 2 Pukkelbump, jf. Katalog over typegodkendte bump (se www.vejregler.dk), skal dog være udformet således, at

  • 1) en fører af en personbil ved passage med den ønskede hastighed udsættes for en lodret acceleration på 0,5-0,75 gange tyngdeaccelerationen G, og

  • 2) en fører af et tungt køretøj ved passage med den ønskede hastighed udsættes for en lodret acceleration på mindre end 0,5 gange tyngdeaccelerationen G.

Stk. 3 Permanente vejbump, der ikke er indeholdt i Katalog over typegodkendte bump, skal godkendes af Vejdirektoratet, medmindre det kan dokumenteres, at det opfylder funktionskravene i stk. 1.

Placering
§ 6

Nyt pukkelbump skal placeres mindst 25 m fra vejkryds.

Udformning
§ 7

Midlertidigt bump skal være udformet, således, at en fører af en personbil udsættes for en lodret acceleration på højst 0,75 gange tyngdeaccelerationen G, uanset hastigheden.

Stk. 2 Midlertidigt bump, som ikke er indeholdt i Katalog over typegodkendte bump, skal godkendes af Vejdirektoratet, medmindre det kan dokumenteres, at det opfylder funktionskravene i stk. 1.

Afmærkning
§ 8

Midlertidigt bump skal afmærkes med tavlen A36 Bump med undertavle med teksten »Midlertidigt bump«.

Stk. 2 Tavlen skal opstilles ca. 50 m før bumpet.

Stk. 3 Tavlen skal fjernes eller tildækkes, når bumpet er fjernet fra kørebanen.

Udformning
§ 9

Variabelt bump skal opfylde funktionskravene for permanente vejbump, jf. § 5, stk. 1, nr. 2.

Stk. 2 Ved hastigheder over den ønskede hastighed skal den lodrette acceleration være mindst 0,75 gange tyngdeaccelerationen G.

Stk. 3 Variabelt bump, som ikke er anført i Katalog over typegodkendte bump, skal godkendes af Vejdirektoratet, medmindre de opfylder funktionskravene i stk. 1 og 2. Det skal dokumenteres, at det variable bump overholder funktionskravene.

Afmærkning
§ 10

Variabelt bump skal afmærkes med A 36 Bump med undertavle »Variabelt bump« og S 32 Bump på kørebanen.

Målemetode for lodret acceleration
§ 11

De i §§ 5-9 angivne accelerationspåvirkninger skal være resultat af målinger udført som angivet i Vejteknisk Instituts prøvningsmetode ”Måling af G-påvirkning ved passage af vejbump, pr VI 90-11:2004” eller tilsvarende målemetode.