Kapitel 2 Vejledning i grundskolen
Kommunalbestyrelsen er ansvarlig for at udarbejde en sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatser i 7.-10. klasse, jf. § 5 i lov om kommunal indsats for unge under 25 år, herunder hvordan ansvarsfordelingen blandt aktørerne er og hvordan planen skal anvendes i praksis.
Stk. 2 Den sammenhængende plan skal indeholde de allerede eksisterende vejledningsaktiviteter i 7. til 10. klasse efter lovgivningen herom samt øvrige aktiviteter, der kan bidrage til, at eleverne får indsigt i de krav og muligheder, de senere vil møde i en ungdomsuddannelse.
Stk. 3 Det skal fremgå af planen, hvordan elevernes forberedelse og efterbehandling af vejledningsaktiviteterne kædes sammen med og integreres i den daglige undervisning.
Stk. 4 Det skal være tydeligt for elever og forældre, hvad der ligger til grund for, hvordan kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats.
Stk. 5 Det skal af planen fremgå, hvordan særlige undervisningsforløb efter § 9, stk. 4, og § 33, stk. 4-7, i lov om folkeskolen iværksættes.
Vejledning skal gives, så den understøtter den enkelte elevs erfaringer, progression og refleksion, jf. § 3 i lov om kommunal indsats for unge under 25 år, med henblik på at gøre eleverne i stand til at træffe et oplyst uddannelses- og erhvervsvalg.
Vejledningen, jf. § 5, skal som minimum indeholde følgende aktiviteter:
-
1) Introduktion til Optagelse.dk og processen frem mod ansøgning til ungdomsuddannelse og andre aktiviteter.
-
2) Introduktion til ungdomsuddannelser, herunder andre uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder.
-
3) Introduktion til at arbejde med UddannelsesGuiden (ug.dk), jf. § 13 i lov om kommunal indsats for unge under 25 år.
-
4) Introduktion til eVejledning, jf. § 13 a i lov om kommunal indsats for unge under 25 år.
-
5) Informationsmøder for elever og forældre.
-
6) Introduktionskurser til ungdomsuddannelser i 8. klasse.
-
7) Brobygningsforløb i 9. klasse.
-
8) Brobygningsforløb i 10. klasse.
-
9) Særlige forløb, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 4, og § 33, stk. 3-7.
-
10) Praktikforløb, jf. folkeskolelovens § 9, stk. 3.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at elever i 8.-10. klasse med behov for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats modtager denne ud fra den enkeltes behov og forudsætninger, jf. § 6 i lov om kommunal indsats for unge under 25 år. Den særligt målrettede indsats iværksættes i et samarbejde mellem skolens leder og den kommunale ungeindsats, så indsatserne gensidigt kan understøtte arbejdet med at gøre den unge i stand til at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Stk. 2 Skolens leder sikrer, at vejledningsforløbet sker i tilknytning til folkeskolens løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen, jf. folkeskolelovens regler herom.
Stk. 3 Skolens leder sikrer, at arbejdet med elevernes uddannelses- og erhvervsvejledning kan foregå inden for skolens fysiske rammer og i elevens undervisningstid.
Standpunktskarakterer skal af skolen indberettes til Styrelsen for It og Læring umiddelbart efter afgivelse, dog senest den 1. december og den 1. juni.