Kapitel 4 Uddannelsesplan m.v.
Uddannelsesplanen, jf. kapitel 1 b i lov om kommunal indsats for unge under 25 år, skal indeholde klare mål for den unges uddannelse, give overblik over aftalte indsatsområder og understøttende aktiviteter samt være helhedsorienteret og fleksibel.
Uddannelsesplanen skal indeholde relevante oplysninger fra meddelelsesbogen, jf. § 13 b i folkeskoleloven, samt øvrige relevante oplysninger, hvis anvendelse bidrager til at forankre den unge i uddannelse eller beskæftigelse, herunder:
-
1) Uddannelses- eller beskæftigelsesønsker, herunder eventuelle ønsker om anden aktivitet, fx ønsker om forberedende grunduddannelse eller ønsker om praktik med uddannelsesperspektiv.
-
2) Standpunkts- og prøvekarakterer fra grundskolen.
-
3) Forberedende aktivitetsforløb, herunder optag, afbrud og gennemførelse af forberedende forløb.
-
4) Uddannelsesforløb og -hændelser, herunder indkaldelse til prøve/samtale, uddannelsespålæg, optag, risiko for frafald, afbrud og gennemførelse.
-
5) Beskæftigelsesforløb, herunder hvor mange timer ugentligt.
-
6) Den unges boligsituation.
-
7) Kendte støttebehov.
Stk. 2 Uddannelsesplanen skal tillige indeholde øvrige relevante oplysninger om den unge, herunder social- og beskæftigelsesindsatser, samt oplysninger om den unges refleksion over tidligere påbegyndte forløb.
Kommunalbestyrelsen lægger dokumentation for funktionsnedsættelse ind i Børne- og Undervsiningsministeriets digitale sagsbehandlingssystem for specialpædagogisk støtte (SPS). Dokumentationen stilles til rådighed for den ungdomsuddannelsesinstitution, eleven optages på.
Stk. 2 Bliver kommunalbestyrelsen bekendt med læse-skrivevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed, skal kommunalbestyrelsen tilbyde, at der foretages en ordblindetest med henblik på at afdække dette, såfremt det ikke er gjort tidligere. Resultatet af testen stilles tillige til rådighed for ungdomsuddannelsesinstitutionen via ministeriets sagsbehandlingssystem for specialpædagogisk støtte (SPS).