- Side 271 -
...hvilke det lovfæstede ligebehandlingsprincip i vikarlovens § 3, stk. 1 og 2, kan fraviges.499499. Kapitlet er en viderebearbejdning af følgende artikel: Falsner, Jacob. (2014, marts). Fravigelse af vikarlovens ligebehandlingsprincip ved kollektiv overenskomst. Juristen, nr. 1. Det skal imidlertid bemærkes, at flere afsnit er hentet direkte fra artiklen.
(...)
...vikarlovens § 6. Det er endvidere blevet afdækket, hvorledes ligebehandlingsprincippet efter vikarloven har sikret en øget arbejds- og ansættelsesretlig beskyttelse af vikaren, som må forventes at resultere i administrative byrder i forbindelse med afklaringen af vikarens rettigheder efter ligebehandlingsprincippet ved udsendelsen til brugervirksomheden.
(...)
- Side 272 -
...af det såkaldte »Implementeringsudvalg« med henblik på at nå til enighed om, hvordan den danske vikarløsning skulle udformes. Netop udformningen af vikarlovens § 3, stk. 5, og herved implementeringen af vikardirektivets artikel 5, stk. 3, spillede i Implementeringsudvalget en væsentlig rolle i forhandlingerne om implementeringen af vikardirektivet.
(...)
- Side 273 -
...ordlyd, jf. vikarlovens § 3, stk. 5.505505. Det er nærliggende at antage, at DI og CO-Industri ved at tage initiativet og styre processen samtidig sikrede sig, at vikarlovens fravigelsesbestemmelse fik det af parterne ønskede indhold og dermed vished for, at de af parterne forhandlede løsninger kunne vedblive at bestå efter vikarlovens vedtagelse.
(...)
- Side 274 -
...udstationeringsdirektivets artikel 3, stk. 9, og ikke mindst, at fravigelsesadgangen efter vikarlovens § 3, stk. 5, blev forbeholdt de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Endvidere var der et stort pres på regeringen på grund af Kommissionens trussel om at rejse en traktatbrudsag mod Danmark på grund af manglende implementering af vikardirektivet.
- Side 275 -
...en adgang til at fravige lovens ligebehandlingsprincip ved kollektiv overenskomst. Efter bestemmelsens ordlyd er fravigelsesadgangen betinget af, at (i) vikarbureauet omfattes af eller har tiltrådt en kollektiv overenskomst, (ii) som er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og (iii) som gælder på hele det danske område.
- Side 277 -
...Om rollefordelingen mellem overenskomstparterne, Folketinget og domstolene. Del 3 Forbedring af leve- og arbejdsvilkårene. Kapitel 7 EU-harmonisering af det arbejdsretlige område. 5.3 Den kollektive forhandlingskultur. (www.lovportaler.dk). drejer sig om CO-Industris og Dansk Industris brev af 18. februar 2013 til Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og
(...)
- Side 278 -
...hele det danske område, er sikret en passende beskyttelse af deres arbejds- og ansættelsesvilkår, jf. vikardirektivets artikel 5, stk. 3. Tilsvarende gælder vikarer omfattet af en tiltrædelse til sådan overenskomst eller anden overenskomst indgået med de mest repræsentative lønmodtagerorganisationer som part, for eksempel en virksomhedsoverenskomst.«
(...)
...begrænset anvendelsesområde for fravigelsesadgangen, og det er derfor væsentligt, at vikarlovens § 3, stk. 5, læses i nøje sammenhæng med lovbemærkningerne. Det forekommer samtidig hensigtsmæssigt, hvis fravigelsesbestemmelsens ordlyd blev præciseret til at afspejle den afgrænsning af bestemmelsens anvendelsesområde, som følger af lovforarbejderne.
- Side 279 -
...(2009). Forslag til Lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere. LFF nr. 36 af 22. oktober 2008. Afsnit 4.2 Lovforslagets opbygning. til § 6 a, stk. 2, viser imidlertid den grundlæggende forskel i forhold til vikarlovens § 3, stk. 5, at kravet til de kollektive overenskomsters repræsentative karakter efter § 6 a, stk. 2, betyder
(...)
...Domstolens dom af 18. december 2007 (sag C-341/05) i den såkaldte »Laval-dom« og efter anbefaling fra det udvalg,518518. Beskæftigelsesministeriet. (2009, januar). Arbejdsmarkedsudvalget: Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere: Afgivet den 3. december 2008. 2008/1 BTL nr. 36. som blev nedsat i forlængelse heraf.
Under lovgivningsprocessen fandt DA anledning til at stille en række spørgsmål til beskæftigelsesministeriet vedrørende afgrænsningen af fravigelsesadgangen efter vikarlovens § 3, stk. 5. Følgende spørgsmål blev stillet i en af DA fremsendt email af 15. maj 2013:
(...)
- Side 280 -
Beskæftigelsesministeriet bekræftede spørgsmålene,519519. Jf. aktindsigt fra beskæftigelsesministeriet – DA’s email af 15. maj 2013 (kl. 17.04) til beskæftigelsesministeriet. og korrespondancen udgør herefter et fortolkningsbidrag til afgrænsningen af vikarlovens § 3, stk. 5, hvor de satsløse overenskomster – som DA også anfører – kunne give anledning til diskussioner.
- Side 281 -
...overenskomst kan fravige ligebehandlingsprincippet. Det kan herefter overvejes, om der tillige knytter sig materielle betingelser til niveauet for den fravigende overenskomsts arbejds- og ansættelsesvilkår, herunder når henses til vikarlovens formål og fravigelsesbestemmelsens betingelse om, at »den generelle beskyttelse af vikarer skal respekteres.«
- Side 284 -
...retstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. (fremsat af beskæftigelsesministeren). 2012/1 LF nr. 209 af 17/04/2013. Afsnit 3.2.1 Ligebehandlingsprincippets indhold og anvendelse. Det fremgår heraf, at der gælder et »punkt for punkt« princip, hvor ligebehandlingsprincippet ikke er fraveget ved kollektiv overenskomst i medfør af vikarlovens § 3, stk. 5.
- Side 285 -
Som det fremgår af de foregående afsnit, indebærer vikarlovens § 3, stk. 5, en adgang til at fravige ligebehandlingsprincippet efter vikarlovens § 3, stk. 1-4. Den samme overvejelse er aktuel i forhold til de forpligtelser, der påhviler brugervirksomheden efter vikarlovens §§ 5-7.
(...)
Som det dog fremgår heraf, er der ikke tale om en adgang til at fravige brugervirksomhedens forpligtelser, som det er tilfældet efter vikarlovens § 3, stk. 5. Således skal vikaren sikres samme rettigheder, selv om brugervirksomhedens pligt følger af en kollektiv overenskomst.
(...)
...kunne erstatte lovbestemmelserne. Spørgsmålet er, om der stilles mere lempelige betingelser til den kollektive overenskomst, end hvad der er tilfældet efter vikarlovens § 3, stk. 5, som betinger fravigelsesadgangen af, at den kollektive overenskomst er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og gælder på hele det danske område.
(...)
- Side 286 -
§§ 5-7, som efter vikarlovens § 3, stk. 5, når den kollektive overenskomst for at fravige §§ 5-7, skal sikre de vikarbureauansatte vikarer den samme ret og i modsætning til § 3, stk. 5, ikke giver samme adgang for overenskomstparterne til at aftale mindre gunstige ordninger.
...efter, at DI og CO-Industri havde sendt fællesbrevet af 18. februar 2013 til DA og LO med kopi til beskæftigelsesministeren. I brevet gav industriens parter udtryk for, hvordan vikarloven og i særdeleshed fravigelsesbestemmelsen skulle affattes. Forslaget til fravigelsesbestemmelsen udmøntede sig med få redaktionelle ændringer i vikarlovens § 3, stk. 5.
(...)
- Side 288 -
...lovgiver med vedtagelsen af vikarlovens § 3, stk. 5, besluttede, at eksisterende kollektive overenskomster indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område, skulle fravige vikarlovens ligebehandlingsprincip, uden at lovgiver herved knytter betingelser til denne generelle lovbestemte fravigelse.
(...)
- Side 289 -
Der er næppe tvivl om, at den blotte videreførelse af de overenskomster, som opfyldte de formelle betingelser i vikarlovens § 3, stk. 5, tilgodeså arbejdsgiversiden, som derved undgik en (formentlig) vanskelig forhandling med det formål at komme uden om de byrder, som det ellers ville indebære at administrere vikarlovens ligebehandlingsprincip.
- Side 290 -
I en dansk kontekst er fravigelsesbestemmelsen i vikarlovens § 3, stk. 5, derfor særegen, idet reelt kun arbejdsmarkedsparterne på industriens område har haft mulighed for førnævnte stillingtagen og forhandling. Fravigelsesbestemmelsen synes endvidere ikke at opfylde betingelsen om, at de nødvendige bestemmelser indføres ad aftalemæssig vej.
- Side 291 -
»Et bemanningsforetak, jf. arbeidsmiljøloven § 14-12, kan fravike reglene om likebehandling etter arbeidsmiljøloven § 14-12a første ledd,538538. § 14-12 a første ledd, svarer i det væsentlige til vikarlovens § 3, stk. 1. dersom bemanningsforetaket er bundet av tariffavtale inngått med fagforening med innstillingsrett etter arbeidstvistloven.
- Side 292 -
...udtryk i forarbejderne til loven, ligesom balancen mellem Danmarks EU-retlige forpligtelser og den af lovgiver valgte løsning diskuteres. Hvorom alting er, er der med § 3, stk. 5, vedtaget en for arbejdsmarkedsparterne fleksibel adgang til at fravige vikarlovens § 3, stk. 1-4, både ved vikarbureauets og brugervirksomhedens kollektive overenskomst.
(...)
- Side 293 -
...ligebehandlingsprincip. Således indebærer vikarlovens § 3, stk. 5, en løsning, hvorefter der er tale om en fravigende overenskomst, når blot overenskomsten opfylder de formelle betingelser, som opstilles i § 3, stk. 5, og uden skelen til, hvorvidt overenskomstparterne forud for vikarlovens ikrafttræden har haft mulighed for at tage højde for ligebehandlingsprincippet.
(...)
- Side 294 -
...overenskomst skal omfatte vikaren, hvis overenskomstparterne har taget stilling hertil i overenskomsten. Det kan således hævdes, at det inden for rammerne af vikarlovens § 3, stk. 5, i høj grad er overladt til arbejdsmarkedets parter at bestemme, i hvilken grad EU-retten skal influere på fortolkningen af overenskomsterne, herunder at udelukke en sådan.