- Side 341 -
...ved en kollektiv overenskomst, som er indgået mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Det overvejes i den forbindelse, om bestemmelsen er forenelig med Danmarks EU-retlige forpligtelser, når et udenlandsk vikarbureau er tvunget til at indgå en dansk kollektiv overenskomst for at kunne fravige vikarlovens ligebehandlingsprincip.
...(2013) Forslag til lov om vikarers retstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. (fremsat af beskæftigelsesministeren). 2012/1 LF nr. 209 af 17/04/2013. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser. Til § 3. på det danske arbejdsmarked, og det kan derfor overvejes, om målet – ud fra en arbejds- og ansættelsesretlig bedømmelse – er nået.
(...)
- Side 342 -
...må antages, at samme incitament kan gøre sig gældende i forhold til et udenlandsk vikarbureau. Det ville i givet fald føre til, at også den udstationerede vikar blev sikret overenskomstmæssige arbejds- og ansættelsesvilkår. Samme incitament gør sig i sagens natur ikke gældende, hvis brugervirksomheden ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.
(...)
- Side 343 -
...indebærer at det alene er muligt at udnytte fravigelsesbestemmelsen ved en dansk overenskomst. Det udenlandske vikarbureau har efter vikarlovens § 3, stk. 5, således ikke mulighed for at fravige vikarlovens ligebehandlingsprincip ved en kollektiv overenskomst indgået i hjemlandet, hvilket i sagens natur indebærer et yderligere værn mod social dumping.
...dumping. Det ses herved, at løsningen er præget af et ønske om at værne om det danske arbejdsmarked, idet der i første omgang er fundet en løsning med stor fleksibilitet og mindst mulig effekt på den danske vikarbranche, for i anden omgang at afskære udenlandske vikarbureauer fra at benytte fravigelsesadgangen i forhold til hjemlandets overenskomster.
(...)
- Side 345 -
...overenskomster, herunder om det udenlandske vikarbureau – når bureauet pålægges at overholde vikarloven – tillige vil kunne støtte ret på en kollektiv overenskomst indgået i hjemlandet på samme måde, som et dansk vikarbureau kan støtte ret på en dansk overenskomst, hvorved vikarbureauerne behandles lige efter vikarloven og uden skelen til nationalitet.
(...)
- Side 346 -
...betingelsen om, at der skal være tale om en dansk kollektiv overenskomst for at fravige vikarlovens ligebehandlingsprincip. Det er forfatternes synspunkt, at betingelsen om en dansk kollektiv overenskomst er i overensstemmelse med Danmarks EU-retlige forpligtelser. Dog anfører forfatterne med reference til Laval-dommens præmis 116, som er citeret ovenfor, at
(...)
...overenskomstparterne, for at en kollektiv overenskomst ville omfattes af vikarlovens § 3, stk. 5, faktisk havde taget stilling til og aftalt, hvordan vikardirektivet konkret skulle implementeres. Det var imidlertid ikke tilfældet, idet løsningen blev den, at kollektive overenskomster indgået før vikarlovens ikrafttræden fraveg vikarlovens ligebehand-
(...)
- Side 347 -
...grund, at det er i overensstemmelse med EU-retten at betinge fravigelsesadgangen efter vikarlovens § 3, stk. 5, af en dansk kollektiv overenskomst, kan det overvejes, om der kan stilles krav til indholdet af den kollektive overenskomst, herunder at der tages højde for de arbejds- og ansættelsesvilkår, som vikarbureauet er omfattet af i hjemlandet.
- Side 349 -
...ligebehandlingsprincip som så tilstrækkeligt administrativt tungt, at der reelt ikke er et alternativ til at blive overenskomstdækket. I så fald kan implementeringen af vikardirektivet og udformningen af vikarlovens § 3, stk. 5, hævdes at styrke den danske model, ved at udstationerede vikarer i højere grad sikres danske overenskomstmæssige vilkår.