- Side 353 -
enskomst for at kunne anvende vikarlovens § 3, stk. 5, der giver adgang til at fravige vikarlovens ligebehandlingsprincip.
(...)
...således muligt, at vikarlovens ikrafttræden har medført, at vikarbureauerne i stigende grad har organiseret sig for at kunne udnytte adgangen til at fravige vikarlovens ligebehandlingsprincip ved kollektiv overenskomst (jf. vikarlovens § 3, stk. 5) og derved komme uden om de administrative byrder, en overholdelse af ligebehandlingsprincippet indebærer.
- Side 359 -
Endelig peges der på, at forbuddet mod successive udsendelser efter vikarlovens § 3, stk. 4, alene er aktuel, såfremt der er tale om en omgåelse af eksempelvis en anciennitetsbestemt løngode. Findes der imidlertid ikke sådanne løngoder i brugervirksomheden, vil der ikke umiddelbart være basis for omgåelse.
- Side 361 -
...vikarlovens § 3, stk. 5. Således indebærer § 3, stk. 5, en løsning, hvorefter der er tale om en fravigende overenskomst, når blot overenskomsten opfylder de formelle betingelser, som opstilles i § 3, stk. 5, og uden skelen til, hvorvidt overenskomstparterne forud for vikarlovens ikrafttræden har haft mulighed for at tage højde for ligebehandlingsprincippet.
(...)
- Side 362 -
...overenskomst skal omfatte vikaren, hvis overenskomstparterne har taget stilling hertil i overenskomsten. Det kan således hævdes, at det inden for rammerne af vikarlovens § 3, stk. 5, i høj grad er overladt til arbejdsmarkedets parter at bestemme, i hvilken grad EU-retten skal influere på fortolkningen af overenskomsterne, herunder at udelukke en sådan.
...på, at der fortsat udestår flere udfordringer med at afklare samspillet mellem vikarbureauets og brugervirksomhedens overenskomster, som med implementeringen af vikardirektivet tilføjes en yderligere dimension afhængig af, om vikarbureauets og/eller brugervirksomhedens overenskomster fraviger ligebehandlingsprincippet efter vikarlovens § 3, stk. 5.
(...)
- Side 363 -
...hævde, at vikaren omfattes af brugervirksomhedens overenskomst. Der peges i den forbindelse på, at vikarens overenskomstmæssige arbejds- og ansættelsesvilkår, hvor vikaren omfattes af en fravigende overenskomst efter vikarlovens § 3, stk. 5, konkret kan stille vikaren mindre gunstigt, end hvis vikaren kunne støtte ret på ligebehandlingsprincippet.
- Side 367 -
...social dumping, er det – som det således fremgår – ikke uden huller. Det konkluderes således, at den gruppe af vikarer, som der var størst fokus på at sikre bedre og mere betryggende arbejds- og ansættelsesvilkår og dermed et værn mod social dumping, i vidt omfang ikke nyder gavn af det ligebehandlingsprincip, som blev implementeret med vikarloven.
(...)
...så tilstrækkeligt administrativt tungt, at der reelt ikke består et (brugbart) alternativ. I så fald kan implementeringen af vikardirektivet og udformningen af vikarlovens § 3, stk. 5, hævdes at styrke den danske model og modvirke social dumping, såfremt det fører til, at udstationerede vikarer i højere grad sikres danske overenskomstmæssige vilkår.