- Side 171 -
Efter vikarlovens § 3, stk. 1, har vikarbureauet pligt til at sikre, at
(...)
Bestemmelsen implementerer vikardirektivets artikel 5, stk. 1, 1. led, og dens »væsentlige arbejds- og ansættelsesvilkår«, som defineret i direktivets artikel 3, stk. 1, litra f). I overensstemmelse med direktivet består rækken af væsentlige arbejds- og ansættelsesvilkår, som vikarbureauet har pligt til at sikre vikaren efter vikarlovens § 3, stk. 1, af
- Side 175 -
...skal være indgået mellem bestemte parter, som det eksempelvis er tilfældet efter fravigelsesadgangen i vikarlovens § 3, stk. 5. Vikarbureauet vil derfor også være forpligtet til at sikre vikaren væsentlige arbejds- og ansættelsesvilkår, som måtte være fastsat i brugervirksomhedens overenskomst, når overenskomsten er indgået med en »gul« fagforening.
- Side 184 -
...ekspertise, erfaringer m.v. ikke ville blive tilgodeset ved vilkårsfastsættelsen, hvor denne kommer til udtryk ved anciennitetsbestemte goder. Den sammenlignelige arbejdstager som referenceramme for vikarens væsentlige arbejds- og ansættelsesvilkår i brugervirksomheden blev imidlertid erstattet af den nuværende bestemmelse (se vikarlovens § 3, stk. 1).
- Side 185 -
...2012/1 LF nr. 209 af 17/04/2013. Afsnit 3.2.1 Ligebehandlingsprincippets indhold og anvendelse. i brugervirksomheden. Der er ikke tale om et »enten eller«, men derimod at vikaren har ret til de væsentlige arbejds- og ansættelsesvilkår efter ligebehandlingsprincippet svarende til den hypotetiske situation, at vikaren var fastansat i brugervirksomheden.
- Side 186 -
...hvileperioder, natarbejde, ferie, helligdage og aflønning. Afdækningen af enkeltvilkårenes indhold vil først og fremmest ske ud fra en belysning af den lovgivningsmæssige ramme, hvorpå vikaren kan støtte ret efter vikarlovens ligebehandlingsprincip. Det er således givet, at vilkårene kan være fastsat på forskellig vis i de kollektive overenskomster.
- Side 194 -
...spørgsmålet, om – og i givet fald inden for hvilke rammer – vikarbureauet kan anvende et fleksibelt ligebehandlingsprincip, hvorved forstås spørgsmålet om vikarbureauets adgang til at unddrage vikaren et vilkår efter ligebehandlingsprincippet mod til gengæld at kompensere vikaren ved at tillægge vikaren andre og mere gunstige rettigheder i anden henseende.
- Side 199 -
...til stk. 1 og 2, er gældende under vikarens udsendelse til brugervirksomheden. Således omfatter denne lovbestemte oplysningspligt efter dens ordlyd kun oplysninger om de vilkår, som vikaren rent faktisk vil blive omfattet af under sin udsendelse, og gør det derfor ikke muligt for vikaren at vurdere, om ligebehandlingsprincippet konkret er overholdt.
Følgende fremgår af vikarlovens § 3, stk. 4:
- Side 202 -
...vikarlovens § 3, stk. 4, skal afgrænses ud fra samme principper, som fastslået i Adelener-sagen og dermed efter § 5, stk. 1, i lov om tidsbegrænset ansættelse, idet det samtidig erindres, at konsekvenserne af en manglende tilstedeværelse af denne saglighed begrænses til spørgsmålet, om vikarens anciennitet videreføres under den forlængede udsendelse.
(...)
- Side 203 -
...vikardirektivets (artikel 5, stk. 5) understregning af, at medlemsstaterne skal forebygge misbrug og navnlig successive udsendelser, der har til formål at omgå direktivets bestemmelser, er det muligt, at saglighedsbegrebet efter vikarlovens § 3, stk. 4, skal fortolkes restriktivt, hvilket synes at være opfyldt ved anvendelsen af kriteriet »objektive forhold«.
(...)
...forbindelse interessant, herunder hvordan retten vil håndtere – de i forhold til lovens ordlyd – modsatrettede udmeldinger fra lovgivers side. Det vil dog i den forbindelse være den korrekte løsning at anvende en EU-konform fortolkning og eventuelt se bort fra de modsatrettede tilkendegivelser, der end ikke har fundet vej til bemærkningerne til loven.
Vikarlovens § 3, stk. 2, implementerer anden del af ligebehandlingsprincippet. Det fremgår af bestemmelsen:
(...)
- Side 204 -
...hentet direkte fra vikardirektivets artikel 5, stk. 1, litra a), »beskyttelse af gravide og ammende kvinder samt af børn og unge«, og b), »ligebehandling af mænd og kvinder og foranstaltninger til bekæmpelse af forskelsbehandling på grund af køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering«, hvortil be-
- Side 208 -
...artikel § 2, stk. 1, i den rammeaftale vedrørende forældreorlov, der er indgået af UNICE, CEEP og EFS, og som skal gennemføres efter Rådets direktiv 96/34/EF af 3. juni 1996. Om direktiv 96/34/EF fremgår det direkte af beskæftigelsesministerens svar på beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 22, at reglerne heri ikke er omfattet af vikarlovens § 3, stk. 2.
- Side 210 -
...ansættelsesvilkår efter ligebehandlingsprincippet, synes det samtidig at svække betydningen af vikarlovens § 3, stk. 4. Såfremt vikaren ikke i medfør af ligebehandlingsprincippet afleder anciennitetsbestemte væsentlige arbejds- og ansættelsesvilkår, ses en successiv udsendelse af vikaren til en brugervirksomhed at kunne ske, selv om der ikke foreligger en saglig