- Side 131 -
...om, at den danske brugervirksomhed skal underrette den udstationerende virksomhed om de vilkår, der i medfør af § 3, stk. 1 og 2, i lov om vikarers retsstilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v. skal sikres lønmodtageren under udstationeringen, ligesom en brugervirksomhed skal informere den udstationerende virksomhed om en videreudstationering.
- Side 156 -
...Danmark. I U 2020.845 H stadfæstede Højesteret en kendelse fra Østre Landsret om afvisning af en sag ved de almindelige domstole, idet Højesteret fastslog, at arbejdsretslovens § 9, stk. 1, nr. 9, jf. § 11, måtte forstås således, at tillige det materielle spørgsmål i sagen, som angik vikarlovens § 3, stk. 7, hørte under Arbejdsrettens enekompetence.
- Side 182 -
dringen (vikarlovens § 3, stk. 7), at sager om, hvorvidt de i stk. 5 anførte betingelser er opfyldt (»mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark«), afgøres af Arbejdsretten. Det følger af de almindelige bemærkninger til lovforslaget L 15, at:
(...)
...mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Ifølge lovforslaget vil sådanne spørgsmål ikke fremover skulle behandles af de almindelige domstole, da Arbejdsretten med sit særlige kendskab til arbejdsmarkedets parter og overenskomstsystemet bedst vil kunne sikre en ensartet og sagligt begrundet praksis ved anvendelsen af lovens § 3, stk. 5.«
- Side 199 -
...opfyldt, jf. lovens § 3, stk. 7 (herunder at overenskomst skal være indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter), kan indbringes for Arbejdsretten af en vikar, vikarens lønmodtagerorganisation, et vikarbureau eller en lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel interesse i den pågældende sag, jf. dog § 13, stk. 1.