Anmeldelsesbekendtgørelsen § 60

Denne konsoliderede version af anmeldelsesbekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggørelse m.v. i Erhvervsstyrelsen

Bekendtgørelse nr. 865 af 23. juni 2024

Stiftelse m.v.
§ 60

Anmeldelse af en stiftelse skal for en erhvervsdrivende fond mindst angive følgende:

  • 1) Navn og eventuelle binavne.

  • 2) Branche og eventuelle bibrancher.

  • 3) Adresse og hjemstedskommune.

  • 4) Stiftelses- og vedtægtsdato, formål og tegningsregel.

  • 5) Regnskabsår og første regnskabsperiode.

  • 6) Grundkapitalens størrelse, og hvorvidt den er indbetalt kontant eller i andre værdier.

  • 7) Ejere, ledelsesmedlemmer og eventuelle suppleanter, jf. § 17.

  • 8) Revisor, jf. § 17.

Stk. 2 Anmeldelsen skal vedlægges følgende dokumenter:

  • 1) Det retlige grundlag for fondens oprettelse (testamente, gavebrev eller andet).

  • 2) Vedtægt og andre dokumenter oprettet i anledning af stiftelsen.

  • 3) Dokumentation for, at den fastsatte grundkapital er indbetalt til fonden, jf. stk. 3 og § 18, stk. 4.

  • 4) Dokumentation for, at fonden er erhvervsdrivende.

  • 5) Oplysning om, hvorvidt fonden modtager offentlige tilskud, og om fonden er underlagt andet offentligt tilsyn.

  • 6) Den seneste årsrapport, hvis der er tale om en eksisterende fond, der bliver omfattet af lov om erhvervsdrivende fonde.

Stk. 3 Ved indbetaling af grundkapitalen i andre værdier end kontanter skal vurderingsberetning med eventuel åbningsbalance, jf. § 33 i lov om erhvervsdrivende fonde, eller ledelseserklæring med eventuel åbningsbalance, jf. § 34, stk. 3, i lov om erhvervsdrivende fonde, vedlægges anmeldelsen.